Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
AndreasAn

Laga hål i däcket

Rekommendera Poster

Fick inte loss mantågsstöttorna ur mantågsfötterna i höstas när presseningen skulle på så jag monterade loss hela klabbet, tog hem, värmde med en brännare och fick till slut loss stöttan från foten.

 

Det blev dock lite skador i däcket på några ställen där mantågsfotens skruv går genom däcket.

 

Hur hade ni lagat följande inför återmonteringen av mantågsfötterna? Sprickorna i gelcoaten har jag ingen avsikt att fixa iaf just nu.

 

post-90200-0-00406400-1458555029_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju en väldigt grundlig genomgång, hade kanske inte tänkt att jag skulle behöva göra en så stor process kring det eftersom det är ett hål under en mantågsfot som varken behöver bli snyggt eller jättestarkt.

 

Mina tankar var kanske typ:

 

1. Rengöra
2. Göra hålet något konformade uppifrån och nerifrån med t ex en morakniv
3. Sätt en kraftig tejp på undersidan, typ silvertejp.
4. Spackla med Plastic Paddings glasfiberarmerade spackel
5. Borra upp ett nytt hål
6. Kleta i sikaflex i hålet
7. Skruva tillbaks mantågsfoten
 

Är det en helt förkastlig metod?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Är det en helt förkastlig metod?"

 

Ja det är enligt min mening inte den rätta metoden. En tillfällig reparation av det slaget kommer att hämna sig. Plastic Paddingen kommer inte att hålla och lekage kommer att uppstå...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du känner att du inte har tid och ork att göra det ordentligt - vad får dig att tro att du har tid att göra det en gång till..? ;)

 

post-53200-0-28513400-1458569324.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra, fila, karva ur. tejpa vid behov igen ev. hål under. Fyll med mma.lim.

Håller garanterat bättre än tidigare.

Vill du piffa till dom synliga sprickorna slipar du såklart bort ytskiktet och geggar dit lite topcoat som du sen kan putsa ner och polera upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köp en rostfri plåt, 1,5 - 2 mm tjock, och skär den så den täcker skadan, är större än den nuvarande foten men har samma form. Borra hål i plåten för foten. Gör en lämlig platta för undersidan eller använd stora brickor. Smacka på ett ms polymer-lim (bättre än sika291) mellan skrov/plåt och plåt/fot och återmontera foten. Det kommer att hålla i 1000 år eller så.

 

Har du tid och ork gör du samma sak med alla fötter. Minst lika snyggt som original, enklare och snabbare än att joxa med plast och topcoat och förmodligen betydligt stadigare.

Redigerad av firefish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en rostfri plåt, 1,5 - 2 mm tjock, och skär den så den täcker skadan, är större än den nuvarande foten men har samma form. Borra hål i plåten för foten. Gör en lämlig platta för undersidan eller använd stora brickor. Smacka på ett ms polymer-lim (bättre än sika291) mellan skrov/plåt och plåt/fot och återmontera foten. Det kommer att hålla i 1000 år eller så.

 

Har du tid och ork gör du samma sak med alla fötter. Minst lika snyggt som original, enklare och snabbare än att joxa med plast och topcoat och förmodligen betydligt stadigare.

 

Antar att du menar att den tillverkade plattan skall sitta mellan mantågsfoten och däcket? Eftersom foten vilar mot relingslisten, blir inte det lite konstigt då när foten hamnar 2 mm upp?

 

post-90200-0-00787300-1458908825.png 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra, fila, karva ur. tejpa vid behov igen ev. hål under. Fyll med mma.lim.

Håller garanterat bättre än tidigare.

Vill du piffa till dom synliga sprickorna slipar du såklart bort ytskiktet och geggar dit lite topcoat som du sen kan putsa ner och polera upp.

 

mma.lim?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var så jag menade. Såg inte att foten vilade på listen.

 

Men foten ser gjuten ut och gjutgods brukar vara lätt att fila. Kanske fila ner klacken och ta en plåt som är lika hög som klacken var?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...