Gå till innehåll
tisdag 14 maj 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi planerar för att sätta vår sea doo spark bak på badbryggan på båten.

Är det någon som gjort detta?

 

Däverten vi tittar på heter Hurley matiné H3o.

Någon med erfarenheter från denna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:).

Har sett andra ha vattemåppe hänga så. Fett!!

Att du vågar utmana och skriva så här e starkt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:).

Har sett andra ha vattemåppe hänga så. Fett!!

Att du vågar utmana och skriva så här e starkt..

Hej.

 

Tack för ditt svar.

 

Vad är det för utmanande att skriva såhär? Jag förstår inte riktigt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta och "se"

Jollar med motor, elaggregat, vattenskotrar= högvilt

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har ni för båt?

Hade en kund i veckan med en Delta 34 med just en Seadoo spark liggandes/hängandes i aktern. 

Lite kul när sådant dyker upp på "mindre" båtar

Dock inget jag skulle göra själv pga viktökning så långt bak

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en prestige 36 fly med den långa badbryggan.

Tror inte vikten påverkar nämnvärt då vi har axlar och motorerna längre förut. men det vet man ju aldrig. Du har inga bilder på den deltan? Var det med den däverten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

:).

Har sett andra ha vattemåppe hänga så. Fett!!

Att du vågar utmana och skriva så här e starkt..

Hej.

 

Tack för ditt svar.

 

Vad är det för utmanande att skriva såhär? Jag förstår inte riktigt..

 

 

 

Vänta och "se"

Jollar med motor, elaggregat, vattenskotrar= högvilt

:)

Inget att bry sig om. Det är inte din eller andras vattenskotrar, jollar, elverk, mm som är problemet, utan de personer som väljer att inte visa hänsyn och då stör andra. Störande ljud och brist på hänsynstagande har nyligen diskuterats rätt livligt här på MG.

 

Hoppas du får några bra svar på din fråga också.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tittar också på Hurley däverten verkar väldigt smidig,man ska tydligen kolla så att man inte har allt för hög badbrygga finns ganska många amerikanska forum som man kan läsa,ett annat minus är priset ca 25000kr tittar lite om jag ska göra en själv kan inte vara allt för svårt,finns en finn davit.no som är billigare men den kan man inte montera bort helt utan blir två polare järn kvar typ,gå in och titta på deras hem sida.

 

Vi har en prestige 36 fly med den långa badbryggan.

Tror inte vikten påverkar nämnvärt då vi har axlar och motorerna längre förut. men det vet man ju aldrig. Du har inga bilder på den deltan? Var det med den däverten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Tack för ditt svar. Håller med om att priser är alldeles för dyrt. Men jag själv har inte kunskapen att tillverka en egen tyvärr.

 

Hittar dock inte den däverten du skrev om. Vill du skicka ny länk?

Är det gummibåt eller spark du ska ha bak?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta blir intressant att följa! Har också en prestige 36 o går precis i samma tankar.

Har köpt en liten rib som ska hängas/ställas på badbryggan men inte riktigt kommit på vilken lösning som blir bäst.

Att få dit en liten spark ligger på vill ha listan, men hur får man upp den på badbryggan?! Har ingen landgång att lyfta med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där,Pro dav heter den,kolla efter åf så ska du hitta en i Norge

Jari, denna dävert vi pratar om från Hurley marine vevar du upp. Verkar väldigt bra. Dock dyr som vi nämnde tidigare..

Se länk:

https://m.youtube.com/watch?v=_pSEdYza3X0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry glömde,har en brig 300s med en 25hk två taktare vikt ca 120kg,och det ska funka utan problem

Jari, denna dävert vi pratar om från Hurley marine vevar du upp. Verkar väldigt bra. Dock dyr som vi nämnde tidigare..

Se länk:

https://m.youtube.com/watch?v=_pSEdYza3X0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det,den ser ju onekligen väldigt smidig ut!!

Går ju säkert att svetsa ihop något liknande själv också i rostfritt.

Mitt problem är att jag än så länge har den mindre badbryggan, så frågan är om djupet räcker till?! Tanken är att jag ska bygga en större badbrygga, men det hinns inte med i år.

Den extra vikten långt akter ut tror jag i vilket fall inte skulle bli ett problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det,den ser ju onekligen väldigt smidig ut!!

Går ju säkert att svetsa ihop något liknande själv också i rostfritt.

Mitt problem är att jag än så länge har den mindre badbryggan, så frågan är om djupet räcker till?! Tanken är att jag ska bygga en större badbrygga, men det hinns inte med i år.

Den extra vikten långt akter ut tror jag i vilket fall inte skulle bli ett problem...

Angående vikten håller jag med dig. Tror inte den påverkar nämnvärt.

Vi har den långa badbryggan på vår 36:a. Men jag tror även att den kortare ska fungera med denna däverten dock med lite mindre plats att gå på bryggan..

Det jag funderar på med däverten är om man måste ha genomgående skruv för att sätta mutter på baksidan eller det räcker med rejäl skruv ner?

 

Tror nämligen att jag i så fall måste såga ut två inspektionsluckor under badbryggan för att komma åt att sätta muttrar. Då jag tror badbryggan är ihålig? Lite halvjobbigt måste jag nog säga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den kanske räcker till, den varianten ska jag helt klart spåna vidare på.

 

Helt klart ska det vara genomgående med stora brickor på insidan, skulle nog inte lita på att det hänger kvar annars.

 

Förstår ditt problem med att komma åt på insidan, om jag fattat det rätt har du den lilla badbryggan kvar under. Är en kassett som är påmonterad efteråt på samma skrov för att få till större brygga. Ungefär samma lösning som forbina gjorde med sin 10000 till 36:an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den kanske räcker till, den varianten ska jag helt klart spåna vidare på.

 

Helt klart ska det vara genomgående med stora brickor på insidan, skulle nog inte lita på att det hänger kvar annars.

 

Förstår ditt problem med att komma åt på insidan, om jag fattat det rätt har du den lilla badbryggan kvar under. Är en kassett som är påmonterad efteråt på samma skrov för att få till större brygga. Ungefär samma lösning som forbina gjorde med sin 10000 till 36:an.

Håller med dig angående genomgående bultar.

Vi har den långa badbryggan som blev standard på de senare prestige 36. Båten är från 2008. Bifogar med en bild så du ser. Vad tror du?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-97541-0-35388100-1457859430.jpeg

 

Ja den kanske räcker till, den varianten ska jag helt klart spåna vidare på.

Helt klart ska det vara genomgående med stora brickor på insidan, skulle nog inte lita på att det hänger kvar annars.

Förstår ditt problem med att komma åt på insidan, om jag fattat det rätt har du den lilla badbryggan kvar under. Är en kassett som är påmonterad efteråt på samma skrov för att få till större brygga. Ungefär samma lösning som forbina gjorde med sin 10000 till 36:an.

Håller med dig angående genomgående bultar.

Vi har den långa badbryggan som blev standard på de senare prestige 36. Båten är från 2008. Bifogar med en bild så du ser. Vad tror du?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej där,jag tror att man bör ha genomgående bultar med muttrar under,men samtidigt tror jag inte att det blir nån jätte påfrestning,kanske har fel el?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis! Det jag menade var att den stora badbryggan bara är en lös del som är limmad och bultad på den mindre som jag har. Därav får du ett tomrum i din badbrygga.

 

Frågan är ju hur mycket förstärkningar det ligger i det tomma utrymmet, inget kul om du lyckas kapa upp luckor precis på dessa..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter en äldre tråd igen. Hur gick det med placering av leksak på badbryggan?! Själv dras jag med dävertar som inte riktigt klarar vikten av vår rib, så några extra tampar från fly måste dras fram varje gång jollen ska lyftas upp på bryggan för extra stöd gör mig galen. Upp o ner med jollen ska gå smidigt!!

Vore intressant om ni hittat någon bra lösning på problemet..

 

//Jari

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jari.

Förlåt för jag inte svarat. Hade tyvärr inte bevakning på tråden. Det blev en säsong till med den lilla gummibåten. Den lyfter jag enkelt upp och lägger på badbryggan.

Men nu är en skoter beställd. Nu återstår bara däverten:)

Som det ser ut nu blir de Hurley marine h3o. Dyr, men väldigt bra! Hur har du funderat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att du tittat på Hurley H30. Det har jag också gjort men jag tycker den är för dyr. Jag har därför tagit saken i egna händer och ska ta fram en likvärdig, dock till bättre pris. Vi får se om det hinns med till nästa säsong :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jari.

Förlåt för jag inte svarat. Hade tyvärr inte bevakning på tråden. Det blev en säsong till med den lilla gummibåten. Den lyfter jag enkelt upp och lägger på badbryggan.

Men nu är en skoter beställd. Nu återstår bara däverten:)

Som det ser ut nu blir de Hurley marine h3o. Dyr, men väldigt bra! Hur har du funderat?

Haha. Ingen fara, hade själv glömt bort tråden!!

 

Men har verkligen inte glömt bort vårt kämpande med jollen när den ska upp och ner i sjön..

Vi kommer också köpa en hurley davit som ni tänkt, eller låta tillverka en liknande i rostfritt.

Men först blir vinterns projekt att bygga större badbrygga då jag tror vår blir i minsta laget för den typen av dävert.

 

Gjorde ett jättejobb i vintras med att byta ut alla plastrutor i salongen till röktonat härdat glas. Stort jobb men skönt att slippa det repiga plexit.

 

Mvh Jari

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du har vinterns projekt klart för dig:) återkommer när däverten är på plats.

Har också funderat på det här med rutorna. Blir väldigt repiga.

Hur fick du tag i nya rutor? Har du några bilder på de nya rutorna så får du mer än gärna sända dessa till mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testar att lägga upp en bild på rutorna även om det hamnar lite utanför ämnet i den här tråden.

Kan inte med att lägga in bilder i tråden eller som pm.

post-101388-0-20007000-1474817801_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testar att lägga upp en bild på rutorna även om det hamnar lite utanför ämnet i den här tråden.

Kan inte med att lägga in bilder i tråden eller som pm.

Men nu lyckades jag av någon anledning!! :-) 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...