Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Azguz

Terminalsäkringar - standard?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har dragit el, men det är en sak som kvarstår som inte funnits, som jag vill ha, är huvudsäkringar vid batteriet. En jag funderat på är dessa:
5191.jpg
Detta eftersom de sitter direkt på batteriet och man slipper sätta en kabelskarv med 2 extra polskor som krävs om man ska sätta någon av de andra typerna.

Det jag undrar, av er som kan el bättre, är detta en standard så att säkringarna är lätta att hitta eller är det något special så säkringarna är svåra och hitta? Säkringarna ser ut som denna:
5175-025b62c3edd8dc9413d01f4c111e1fe5.jp

Jag vill helst ha polsäkring så att jag slipper extra skarvar och anslutningar i systemet. Om dessa är "special" finns det något liknande som är standard och lättare att hitta?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kör du inte med en Automatsäkring vid batteriet? 

 

Jag har haft stora rörsäkringar i en båt jag hade, det var ett hvt att få tag på - typ bilstereo installationer.. 

 

Hade jag bytt och dom inte syntes så hade jag monterat automatsäkringar, då behöver man inte fundera..

 

Själv har jag automatsäkringar även i elcentralen, original. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kör du inte med en Automatsäkring vid batteriet? 

 

Jag har haft stora rörsäkringar i en båt jag hade, det var ett hvt att få tag på - typ bilstereo installationer.. 

 

Hade jag bytt och dom inte syntes så hade jag monterat automatsäkringar, då behöver man inte fundera..

 

Själv har jag automatsäkringar även i elcentralen, original. 

Njo, jag har funderat på automatsäkringar men det medför en konsekvens som jag gärna ville slippa. Problemet är att jag då lär sätta en kabelsko på nuvarande kabel och ansluta till automatsäkringen. Sen behöver jag göra ytterligare en kabel med kabelsko på ena sidan som jag sätter på automatsäkringen. Blir 2 svaga punkter som det kan bli kontaktfel vid. Eller ja 4 om man ska räkna kontaktytan mellan skon och automatsäkringen.

 

En enligt ovan krävs bara en kabelsko på nuvarande kabel som ansluts till hållaren, sen sitter hållaren direkt på kabelskon. Det har några fördelar. Dels så blir det kortare kablage och dels blir det färre kontaktytor från skor till kontakt samt från kabel till sko. Nu löder jag och krympslangar förvisso i så fall men vore skönt att slippa.

 

I elcentralen har jag dvärgbrytare mellan ctek och elpanelen. Sen har vare förbrukare i panelen en egen säkring. Den nyinköpta panelen har automatsäkringar. I framtiden byter jag till automatsäkringar även i den gamla panelen.

 

Men är det ett helve*** att få tag på dessa säkringar så är det ju väldigt jobbigt, om de går, att få tag på nya och då är ju automatsäkring det givna valet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Odelco som är svensk generalagent för säkringstypen, tillverkare BlueSea.

Finns kanske sällan i butik, men både Hjertmans och Seasea har erbjudit sig att ta hem, när jag frågat.

Det är väl lämpligt att ha åtminstone en passande reservsäkring, om du väljer denna typ.

Annars är ANL-säkringar nog lättare att hitta i handeln. Kan inte se att det blir fler kontaktytor, om du väljer den översta typen från den här sidan:

http://www.odelco.se/ANL-50-500.html

Tvivlar på att du hittar automatsäkringar lämpliga för startbatteri (250A?), men kan ha fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skulle avsäkra min ankarwinch på 1500W så hittade jag den största värmekänsliga säkringen ( automatsäkring kan man kanske kalla den ) som var på 150A. Blue Sea Systems har jag för 24/7 förbrukare och den är på 100A. När jag sökte så fanns inte större. Om du tycker det räcker så...

 

Den typ som du sätter direkt på batteripolen är ovanlig. Men det är ANL säkringar också, de KAN finnas i en båttillbehörsaffär men inte säkert... så egentligen är alla stora säkringar ganska ovanliga? Du löser det genom att köpa ett gäng i reserv och lägger i båten. 

 

Tycker du överdriver problemet med antal kontaktpunkter, så stor risk tycker jag inte det är...   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skulle avsäkra min ankarwinch på 1500W så hittade jag den största värmekänsliga säkringen ( automatsäkring kan man kanske kalla den ) som var på 150A. Blue Sea Systems har jag för 24/7 förbrukare och den är på 100A. När jag sökte så fanns inte större. Om du tycker det räcker så...

 

Den typ som du sätter direkt på batteripolen är ovanlig. Men det är ANL säkringar också, de KAN finnas i en båttillbehörsaffär men inte säkert... så egentligen är alla stora säkringar ganska ovanliga? Du löser det genom att köpa ett gäng i reserv och lägger i båten. 

 

Tycker du överdriver problemet med antal kontaktpunkter, så stor risk tycker jag inte det är...   

Bm-1 shunten är för 100A så jag tänker att på fritidssidan är det det som gäller som säkring på förburkarsidan, eller tänker jag fel? Upp till förbrukarna har jag två huvudbrytare med 25 A varder max 50 A. På ena går critical kretsen och den andra går non-critical.

 

För vårt område behöver jag inte alls oja över detta men ska jag segla runt jorden så blir det andra miljöer. De som segla i "segla med albatross", som kunde el, rekommenderade lödning av kabelskor pga problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla resonerar olika, men efter att ha letat mig igenom halva Nynäshamn efter säkringar, det slutade med att jag hade tur att få låna en bil och åka till Mekonomen där jag fick beställa nya säkringar. 

Med den erfarenheten använder jag automatsäkringar eller sådana säkringar som går att finna var som. 

 

Gällande kontaktpunkten så är det nog inga problem de närmaste 25 åren.. Mina kablar i befintlig båt var lite ledsna efter 25 år, kapade ner dom och skodde om dom så är dom som nya. 

 

Till mitt ankarspel har jag en 100A automatsäkring, funkar finfint. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Azguz, det går utmärkt att säkra av förbrukare med 100A ( som dessutom antagligen klarar lite högre en kort stund ) Har du inga stora förbrukare så kommer du antagligen aldrig över 100A?

 

Ankarspel är en stor förbrukare men de flesta installatörer av tex ankarspel brukar bara påstå att man "ska" koppla på motorstartkretsen - detta antagligen för att den kretsen oftast inte avsäkras alls? Och då har installatören en separat säkring för ankarspelet och slipper oroa sig för att båtägaren har för liten säkring av batteriet.

 

Men installerar du sådant som drar mer än 100A i förbrukarkretsen får du tänka om!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Azguz, det går utmärkt att säkra av förbrukare med 100A ( som dessutom antagligen klarar lite högre en kort stund ) Har du inga stora förbrukare så kommer du antagligen aldrig över 100A?

 

Ankarspel är en stor förbrukare men de flesta installatörer av tex ankarspel brukar bara påstå att man "ska" koppla på motorstartkretsen - detta antagligen för att den kretsen oftast inte avsäkras alls? Och då har installatören en separat säkring för ankarspelet och slipper oroa sig för att båtägaren har för liten säkring av batteriet.

 

Men installerar du sådant som drar mer än 100A i förbrukarkretsen får du tänka om!

Orsaken till att jag tänkte 100 A på förbrukarsidan är för att all minus på den sidan går via en shunt som är för 100 A. Ctek skriver 150A i sin manual för d250s och smartpass, men som sagt så är ju shunten på 100 A. Till förbrukarna har jag nu byggt så jag inte kan ta ut mer än 50 A eftersom det går via dvärgbrytare på 25 A vardera.

 

Laddningsmässigt har jag generatorn som maximalt kan leverera 50 A laddning. M300 vid Landström laddar som mest 25 A. Solceller kommer som mest vara 3*150W Dvs. 450 W som då ger runt 26 A som max i bästa förhållanden.

 

På startsidan är det generatorn som laddar på 50 A men sen är det startmotorn som jag tror är på 1200W. Vilket borde vara runt 100 A, så på den sidan kanske det är 150W säkring och på förbrukarsidan 100A som gäller för mig?

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...