Gå till innehåll
söndag 27 juli 2025
Togero

Byta ut AQ 280 drev

Rekommendera Poster

Hej sailors! Lämnade in mitt AQ 280 drev nu i vinter för packningsbyte och allmän service. Dock ringde servicegubben idag och sa att drevet var i princip slut, det går men han vågade inte säga något om hur länge till...

Då jag tycker det vore RIKTIGT tråkigt att sitta mitt i sjön med skuret drev behöver jag lite tips på vad jag borde byta upp mig till. På insidan sitter en VP 151C på kanske 150 hästar (när den var ny i varje fall). Båten väger 2,5 ton och är 8 meter lång. Trimplan finns och funkar fint.

Tacksam för tips!

Togero

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill byta sköld, är ett annat 280-drev det enda alternativet, och det finns ju inga nya. Köper du ett begagnat drev, kanske det inte är bättre än det du har. Man kan ju renovera drev också. Har du märkt att drevet är slitet när du kör? Om det växlar bra, och är tätt, skulle jag köra vidare. Drevet skär inte om det är olja i det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, jag har inte märkt något. Det verkstadskillen anmärkte på var att det var urborrat på en del ställen, förmodligen då men inte fått loss bultar mm. Det var så till den grad att underhuset var omöjligt att komma in i då man limmat med något som satt som järnet.

Det blir väl till att plasta akterspegeln och sätta en ny sköld om man vill byta drevmodell, misstänker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, jag har inte märkt något. Det verkstadskillen anmärkte på var att det var urborrat på en del ställen, förmodligen då men inte fått loss bultar mm. Det var så till den grad att underhuset var omöjligt att komma in i då man limmat med något som satt som järnet.

Det blir väl till att plasta akterspegeln och sätta en ny sköld om man vill byta drevmodell, misstänker jag.

Om du monterar en 290- sköld, behöver du inte plasta något på akterspegeln, bara såga upp hålet lite större. Förutsatt att plywooden inte är rutten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...