Garpen61 13 Postad 26 Juli Hello, Aldrig får nan vara riktigt nöjd. jag fyllde lite glykol när jag bytte termostat. Sen har jag kört ca 10 - 15 timmar. kollade glykolen igår och kunde hälla i ca 4 dl. I vilken ordning ska jag felsöka tycker ni? oljan ser fin ut, har inte sett vit rök i avgaserna. tänkte om jag skulle kunna provtrycka, jag bor i Hudik om det är nån som har grejer för provtryckning att hyra ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 208 Postad 26 Juli Håll koll på nivån i "coolant monitorn"/expansionskärlet. Är säkert bara luft som inte kommit ut helt och hållet utan lossnar när du kör. Kolla även om det luktar glykol i maskinrummet och luktar det glykol så får de leta efter ett ev. läckage. Du hade väl inte halva motorn demonterad när du bytte termostat, så om att i fall det skulle vara ett läckage så borde det ju bara vara de delar du demonterat. Men håll koll på nivån så du inte behöver fylla på 4 dl om dagen, då är det annat som spökar. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 13 Postad 26 Juli Jag har en "spilltank" kopplad med slang till toppen på VV/påfyllnadslocket. Den står på durken i motorrummet. Den är tom, ska det vara glykol i den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 208 Postad 26 Juli Nej den är tydligen bara för "överflöde". Men håll koll på nivån i kylaren... //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 208 Postad söndag kl 06:02 (redigerade) Har du instruktionsbok? Om inte: https://www.scribd.com/doc/185453639/Mercruiser-4-3-5-0-MPI-Engine-Manual Sid. 64–65 //Pär Redigerad söndag kl 06:53 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 692 Postad söndag kl 07:35 Troligen bara luft men håller den tempen så bara att köra och kolla nivån på kylar vatten igen efter ett tag. Kolla även oljan med avs på vatten med jämna mellanrum. 4,3 V6:an med 8 skruvars insug har problem med insugspackningen. Den gamla modellen med 12 skruvar var säkrare i det avseendet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser