SaveNimo 0 Postad 1 Februari , 2016 Hej har en mängd funderingar jag hoppas på att få hjälp med. På vår Nimo 27 sitter ett sk Bärplan under badbryggan. Det är öppet dvs saknar "lock". I nederkant finns två hål där vattnet kan rinna ur ca 8-9cm i diameter. Ska det vara så? Min tanke är att vattnet väger 2-300kg extra då det alltid är vattenfyllt? Funderar på att plasta igen hålen och göra ett tätt lock, är det någon som har erfarenhet ang detta? Vi kommer upp i ca 17kn toppfart..(står bla 22 el 24 knop med 165hp) och vi har en yanmar 4lh dte 170hp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 587 Postad 1 Februari , 2016 Åker inte vattnet ut när du kör? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SaveNimo 0 Postad 1 Februari , 2016 Jo men det är ett ganska stort utrymme/kar och hålen i nederkant relativt små, så det omöjligen rinna ut tillräckligt fort så att säga. Dvs det är vattenfyllt konstant typ barlast?? Tycker det borde gå tyngre i alka avseenden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 587 Postad 1 Februari , 2016 Två 8cm hål och 300L vatten. Det borde ju åka ut på någon minut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 1 Februari , 2016 Tycker mej se att du typ bestämt dej? plugga igen hålen, du kan ju göra det provisoriskt. sätt dit drännering med backventil så får du ju ändå ut ev vattan. Vet inte vad nyttan ska vara med att det blir vattenfyllt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SaveNimo 0 Postad 1 Februari , 2016 (redigerade) Ja jag har funderat på fördel jämte nackdel. När båten ligger i sjön är det knappt kanten som är ovanför ytan, om inte annat svalpar det ju in. Underdelen är ju en förlängning av skrovet om man säger (ca 30cm). Det enda jag funderar på är så det inte försämrar stabiliteten. Andra sidan sett borde den gå upp i plan fortare och bli mer lättdriven? Även funderat på en länspump då ev dränering hamnar under vatten? Redigerad 1 Februari , 2016 av SaveNimo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SaveNimo 0 Postad 1 Februari , 2016 Två 8cm hål och 300L vatten. Det borde ju åka ut på någon minut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 118 Postad 8 April , 2017 Tycker mej se att du typ bestämt dej? plugga igen hålen, du kan ju göra det provisoriskt. sätt dit drännering med backventil så får du ju ändå ut ev vattan. Vet inte vad nyttan ska vara med att det blir vattenfyllt. Det gör båten stadigare vid stillaliggande. Fjordling 17 hade samma finess redan när den kom på 60-talet. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SaveNimo 0 Postad 9 April , 2017 (redigerade) Ja det ökar stabilteten och åker ur när båten går "upp ur" vattnet i planing. Det stora "karet" fylls med vatten relaivt långt upp i fart. Jag tyckte båten gick lite väl långt upp i temp (vilket sedan blev bekräftat/åtgärdat) vilket gjorde att jag inte gasade tillräckligt länge/mycket och planing nästan inte gick att uppnå. Vi är mkt nöjda med båten i övrigt som är perfekt för familjen. Redigerad 9 April , 2017 av SaveNimo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser