Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Amanda31

Rörkoj

Rekommendera Poster

Kan bli aktuellt att montera en rörkoj ovanför en av de ordinarie kojerna. Har sett lite olika modeller, bl.a. en som går att fälla/hissa upp när den inte används. Behöver tips på var man kan köpa sådan, eller om det går att göra på egen hand (mindre troligt i mitt fall). Här är en bild på en som ser ut att vara fast monterad.

 

post-92195-0-57338000-1452363769_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan en sådan här funka?
buren-pa-bar.jpg

Fördelen är
att man ligger kvar när det gungar,
att handtagen är utdragbara och kan ställas in i lämplig längd
att det finns väggfästen till den och
att den blir två små paket när den är ihopfälld.

Nackdelen är att jag inte vet var man kan få tag i varken bår eller fästen.

Någon annan som vet.

 

Tillägg: Jo, här finns den.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi byggde rörkojer mha av 2 rörfästen som monterades på tvärskotten och ett grovt alu-rör, c:a 50 mm i diameter och en sydd botten av kraftig segelduk. Den syddes med en kanal som röret passade i och den monterades fast på skrovet eller inredningen mha en längsgående teaklist och tätt med skruvar. När den inte användes fälldes den ner bakom ryggdynorna och röret kunde antingen tas bort eller gömmas nere under britsdynorna. Troligen lik den på din bild

Fästena liknade dessa men var av kraftig aluminium och köptes som fäste för garderobsstång.

post-89259-0-74575400-1452368441.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan en sådan här funka?

buren-pa-bar.jpg

 

Fördelen är

att man ligger kvar när det gungar,

att handtagen är utdragbara och kan ställas in i lämplig längd

att det finns väggfästen till den och

att den blir två små paket när den är ihopfälld.

 

Nackdelen är att jag inte vet var man kan få tag i varken bår eller fästen.

Någon annan som vet.

 

Tillägg: Jo, här finns den.

 

Mackey

Briljant idé, Mackey. Respekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi byggde rörkojer mha av 2 rörfästen som monterades på tvärskotten och ett grovt alu-rör, c:a 50 mm i diameter och en sydd botten av kraftig segelduk. Den syddes med en kanal som röret passade i och den monterades fast på skrovet eller inredningen mha en längsgående teaklist och tätt med skruvar. När den inte användes fälldes den ner bakom ryggdynorna och röret kunde antingen tas bort eller gömmas nere under britsdynorna. Troligen lik den på din bild

Fästena liknade dessa men var av kraftig aluminium och köptes som fäste för garderobsstång.

Bra! Innebär lite syjobb, men det kan man nog låta den lokale segelmakaren fixa. Har massor av gamla segel som skulle kunna användas till detta. Om man inte vill ha en kapellväv i rätt färg i förhållande till inredningen i övrigt. Mörk blå för min del. Har du någon skiss på segelduksbotten? Och var köpte du rörfästena?

 

Googlade på rörkoj och som en av de första länkarna som kom upp var en nästan exakt likadan tråd på Maringuiden som startades för nästan exakt ett år sedan. Av mig... Tja minnet är kort. Finns ett par bra förslag och någon länk i tråden för ett år sedan.

Redigerad av Amanda31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He, he.

Jag tror att jag också startat flera trådar med samma eller liknande frågeställning.

Minnet är bra men kort...

 

Även i den gamla tråden fick du tips om att använda en militärbår, kunde inte låta bli att leta upp den tidigare tråden. Jag fick dock mera kred för förslaget än vad happysix fick förra året.

 

Förslaget att såga av "benen" är nog helt ok även om de styvar upp konstruktionen där belastningen blir som störst. För 250:- kr eller vad det var båren kostade är det väl värt att pröva den lösningen tycker jag. Ful eller inte, du ska ju bara använda den tillfälligtvis.

 

Personligen skulle jag behålla "benen", skulle kännas bra att ha en bra bår ombord om olyckan skulle vara framme.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He, he.

Jag tror att jag också startat flera trådar med samma eller liknande frågeställning.

Minnet är bra men kort...

 

Även i den gamla tråden fick du tips om att använda en militärbår, kunde inte låta bli att leta upp den tidigare tråden. Jag fick dock mera kred för förslaget än vad happysix fick förra året.

 

Förslaget att såga av "benen" är nog helt ok även om de styvar upp konstruktionen där belastningen blir som störst. För 250:- kr eller vad det var båren kostade är det väl värt att pröva den lösningen tycker jag. Ful eller inte, du ska ju bara använda den tillfälligtvis.

 

Personligen skulle jag behålla "benen", skulle kännas bra att ha en bra bår ombord om olyckan skulle vara framme.

 

Mackey

;-) Efter att ha funderat går jag nog vidare med det andra förslaget med alurör och kapell/segelduk. Poängen med det är att det nog går att hitta en lösning där man kan rulla in kojen och fixera den upprullad mot båtsidan. Det behöver inte vara en permanent koj, utan en man kan rulla fram om man har någon extra ombord, kanske barn eller lättviktig tjej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

He, he.

Jag tror att jag också startat flera trådar med samma eller liknande frågeställning.

Minnet är bra men kort...

 

Även i den gamla tråden fick du tips om att använda en militärbår, kunde inte låta bli att leta upp den tidigare tråden. Jag fick dock mera kred för förslaget än vad happysix fick förra året.

 

Förslaget att såga av "benen" är nog helt ok även om de styvar upp konstruktionen där belastningen blir som störst. För 250:- kr eller vad det var båren kostade är det väl värt att pröva den lösningen tycker jag. Ful eller inte, du ska ju bara använda den tillfälligtvis.

 

Personligen skulle jag behålla "benen", skulle kännas bra att ha en bra bår ombord om olyckan skulle vara framme.

 

Mackey

;-) Efter att ha funderat går jag nog vidare med det andra förslaget med alurör och kapell/segelduk. Poängen med det är att det nog går att hitta en lösning där man kan rulla in kojen och fixera den upprullad mot båtsidan. Det behöver inte vara en permanent koj, utan en man kan rulla fram om man har någon extra ombord, kanske barn eller lättviktig tjej.

 

Var inne och tittade mer noggrant på länken. Möjligen går den att demontera och rulla ihop så som jag vill. Priset är ju attraktivt. Rörkonstruktionen kan ju målas vit för att bli av med värnpliktskänslan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

He, he.

Jag tror att jag också startat flera trådar med samma eller liknande frågeställning.

Minnet är bra men kort...

 

Även i den gamla tråden fick du tips om att använda en militärbår, kunde inte låta bli att leta upp den tidigare tråden. Jag fick dock mera kred för förslaget än vad happysix fick förra året.

 

Förslaget att såga av "benen" är nog helt ok även om de styvar upp konstruktionen där belastningen blir som störst. För 250:- kr eller vad det var båren kostade är det väl värt att pröva den lösningen tycker jag. Ful eller inte, du ska ju bara använda den tillfälligtvis.

 

Personligen skulle jag behålla "benen", skulle kännas bra att ha en bra bår ombord om olyckan skulle vara framme.

 

Mackey

;-) Efter att ha funderat går jag nog vidare med det andra förslaget med alurör och kapell/segelduk. Poängen med det är att det nog går att hitta en lösning där man kan rulla in kojen och fixera den upprullad mot båtsidan. Det behöver inte vara en permanent koj, utan en man kan rulla fram om man har någon extra ombord, kanske barn eller lättviktig tjej.

 

Var inne och tittade mer noggrant på länken. Möjligen går den att demontera och rulla ihop så som jag vill. Priset är ju attraktivt. Rörkonstruktionen kan ju målas vit för att bli av med värnpliktskänslan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På liknande sätt (se min beskrivning ovan) kan man förvandla kabinens britsar till sjökojer. Man behöver då inget rör, det funkar bra med lämplig lina med krokar i änderna och 2 öglor på tvärskotten. Segelduken fästes i britsens framkant och bör vara c:a 30 cm längre/högre än dynans tjocklek. Ett traditionellt utförande som de flesta havskappseglare redan har. Duken göms under dynorna när den inte behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...