Copernicus 32 Postad 2 Januari , 2016 Tack Trewq också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Januari , 2016 Kalman skrev inl #26: Jo, jag gör som "speljakt" några rader här ovanför, precis samma bild å samma situation å jag använder en teleskopisk båtshake. Den har en lång "pik" (spik) i ytteränden samt en fästkrok i hand-änden. Det enda jag oroar mig för är att "spiken" skall rappa ur skothornets ögle-hål å sticka hål på seglet. Men det har inte ens varit i närheten hittills...peppar...peppar.....Däremot så har jag sett ett behov av attistället för en lift ha ett nedhal.Om vi ser bilden igen å det kommer en "körare " så vill bommen å seglet lyfta. Grejen är att jag har bommen ganska långt för över å svårt att hitta ett fäste å block för ett nedhal.Brukar fästa båtshaken vid mastfoten istället enligt detta gamla inlägg.Möjligen är vinkeln neråt till däcksnivå bättre, har i alla fall inget behov av nåt extra nedhal?Har rullgenua och kan gippa från sittbrunnen utan problem, alltså med spiran/båtshaken på plats. Perfekt för slösegling. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 Januari , 2016 Har en Scampi och spirar genuan när fru styrman tycker det blåser för mycket för spinnaker (8-10 m/s) eller man vill slösegla och koppla av. Ser när jag läser Kalmans inlägg ovan att vi nog har samma sorts båtshake och sätter den på samma sätt. Huruvida den finns i båttillbehörsaffärer vet jag inte, den följde med båten för tjugo år sedan och jag misstänker att den är lika gammal som båten (1976) Då seglar vi nog ungefär likartade båtar och under likartade förhållande, med skillnad att jag visserligen har en fru, men inte en "fru styrman". Får väl göra mig en sväng om nån ö i Grodhavet och kolla på seglarkompisen Kalmans båtshake vid tillfälle. Allt var inte bättre förr men kvaliteten på vissa grejer var betydligt bättre. Tjockare gods och mer gediget ihopkommet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 Januari , 2016 Tack Thallata för de illustrativa bilderna, jag tror inte upphovsmannen misstycker. Den segelsättningen måste jag prova! Jag har nu köpt en 3-delad spirbom på mellandagsrean som blir max 4,7 meter. Den är betydligt lättare än min spinnakerbom och som sagt längre. Bara att vänta på sjösättning, men nyår är ju mentalt början på våren för oss seglare Nej det hade han inte. Jag stal först och publicerade bilderna och var jag stulit dem och mailade sen och frågade om han hade nåt emot det. Har du nån länk till företaget du köpte av och det du kallar 3-delad spribom. Nu har jag visserligen en relativt ny teleskopisk spinnakerbom, som jag köpte på Hjertmans Julrea för några år sen. Den gamla fasta spinnakerbommen gick sönder i gjutningen ena änden och den hade reparerats för samma problem i andra änden redan när jag köpte båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Copernicus 32 Postad 2 Januari , 2016 http://www.benns.se/mellandagsrea/mast-rigg/spirbom-teleskopisk-21-47m?externalsearch=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Copernicus 32 Postad 2 Januari , 2016 Spirbom, teleskopisk 2,1-4,7m Forespar Artikelnummer:1015633 407101 Spirbommen justeras lätt till önskad längd, och låses med vridning, sk twist-lock låsning. Ändbeslag i komposit. Rördiameter 51 mm. Vikt 4 kg Max båtstorlek ca 33 fot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 2 Januari , 2016 Åh..detta blir svårt. Min spirbom är nog klassad som teleskopisk båtshake, modell tung å stark å klumpig, ja som båtshake betraktat. Den bytte jag till mig av en vän till en granne. Han fick min båtshake å jag hans. Vi var lika nöjda, men jag kanske mest. Mannen i fråga har nog seglat ut på den stora eivga färden så jag kan inte fråga var han har köpt båtshaken, inget som har funnits varken hos Hjerman el andra båtbutiker. Annars så bid nr 2 som Thallatha visat, med båda seglen på samma sida. När då genuan kollapsar, vilket det gör ofta i det läget, då menar jag inte bidevind, så funkar det visserligen att spira ut genuan men det gör så liten skillnad. Det slår å lever inte lika mycket men kan smälla till när seglet fylls. Så i det läget brukar jag antingen ta in genuan eller storen. Lite beroende på vindstyrka, vågorna, kursen å vilka som är ombord. Eller ändrar kurs i sick-sackar i "medvind" om det finns plats på sjön mellan öarna. Å äre svag vind så hissar jag järngenuan å tar ner trasorna. Under 3 knop tryter tålamodet oftast. Då kan jag lika gärna puttra sakta för motor på nästan tomgång å lyssna på donk-donk-et från g:a kära MD1:an, hon låter som en fiskbåt, nästan rogivande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Copernicus 32 Postad 3 Januari , 2016 Med tillräckligt lång spirbom kommer under- och akterliken på ett fullt utsträckt segel att fungera som upp och nedhal. Då blir sättningen enkel utan att seglet slår... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 4 Januari , 2016 Brukar åxå spira ut liknande.. känns som farten blir högre, båten står mer upprätt.. känns som vinden bättre släpper ur förseglet. Har funderat på om man inte skulle fixa till nogra skotpunkter som ligger en bit utanför relingen. Dom skulle behöva vara flyttbara i längsledd och låsbara i både och. finns det någon sådan variant? Testade med ett block i relings...(aluminiumprofilen med hål i.. vet ej vad den heter)... kändesäven det som lite bättre än den vanliga skotpunkten som sitter en bit in på deck.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Copernicus 32 Postad 4 Januari , 2016 (redigerade) Seglade på läns i somras och blev omseglad av en båt på ett långt ben i svag vind. Då spirade jag genuan i skothornet med båtshaken och kilade in handtaget i hörnet mellan däck och två vant, med stöd i det hörn som bildas där. Det tog inte lång stund innan vi seglat om båten som sedan med den fartökning vi fick försvann långt bakom oss. Då fästes "bommen" nära relingen. Så nu när jag har en riktig spirbom så funderar jag på lösningar för fästpunkter till spirbommen vid relingen, midskepps Redigerad 4 Januari , 2016 av Copernicus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser