Gå till innehåll
fredag 12 juni 2026
RBack

Hydraulstyrning. Rattpump vs elektrisk

Rekommendera Poster

Sitter med en äldre båt av snip-modell (34 fot, ca 3,5 ton och 55 hv) på vilken det är elektrisk-hydraulisk styrning. Dvs. hydrauliken styrs av en elektrisk pump (från en gammal lastbil). Pumpen i sig kontrolleras av en "fjärrstyrd" kontrolldosa med två knappar - en för var riktning - hämtad från någon gammal travers. Kul på sitt sätt eftersom det är en lång och lös/fri kabel mellan styrenheten och pumpen. Man kan alltså vara nästan var som helst på båten och styra. Motorn och växeln måste ändå skötas från vanliga "styrplatsen". 

Men styrningen är förstås liksom bara "på och av". Man trycker på ena kappen och rodret går i en riktning, man trycker på den andra och rodret går i andra riktningen.

Båten har jag köpt nu i höstas och har de facto inte alls ens kört den i vatten. Säljaren hade upp den på land och jag var mer intresserad av att se skrovet än att provköra. Jag vet med andra ord inte hur det känns att köra en båt med två on-off-knappar. Men jag tycker allt att det rent spontant känns knasigt och att jag absolut vill ha ett annat system.

Har funderat på följande:

- Byta knapparna till joystick - varför inte en med potentiometer (om pumpen klarar det - vilket jag inte tagit reda på än)?

Då kunde man t..o.m. kanske ha en joystick både där var man normalt sitter och styr samt en på fjärrkontrollen.

- Ta bort el-pumpen och byta till rattpump.

Orsak till det senare är att det skulle kännas något säkrare med ett mer "manuellt" styrsystem. Fallerar något i det elektriska styrsystemet kan det bli knepigt att styra överhuvudtaget ifall man inte kan reparera. Och om något går sönder så sker det med säkerhet på sämsta tänkbara ställe under sämsta tänkbara tillfälle.

Nu är jag dock blåbär när det handlar om den tekniska biten och funktionen kopplad till det. Men hur låter rekommendationerna? Är rattpump att föredra eller?

För rätt dimensionerad rattpump behöver jag antagligen också ha koll på cylinderstorleken. Har faktiskt inte ens kollat det men jag tänker som så att jag har tid. Det är trots allt några dagar tills det blir vår och sjösättning. Dessutom är det inte någon panik om jag kör någon vända med befintligt system heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

På yrkesfartyg är det vanligt med ett sådant styrsystem som du har, oftast med en liten spak, eller "glädjepinne" (=joystick).

Jag har manövrerat båtar med denna typ av styrning, och det känns rätt så ovant på mindre båtar som reagerar för roderutslag snabbt, större fartyg är ju litet trögare och då händer det ju inte så mycket vid en enstaka knapptryckning. Dessa flytetyg hade också ratt, och framförallt en roderlägesindikator, som visar vilken vinkel rodret har i förhållande till skrovet. Att manövrera med joystick eller knappar vid tilläggning av mindre 33 fots fiskebåt med detta system klarade endast båtens skeppare av (ja det fanns en del skador på kajen och i bordläggningen som ingen ville kännas vid), vi andra använde ratten.

Vad du efterfrågar är en proportionerlig styrning, jämför med en radiostyrning till modellflygplan -båt eller -bil, där joystickens rörelse är direkt proportionerligt till roderutslaget, det löser man inte med en potentiometer, det krävs en del elektronik till detta, bland annat även en roderlägesgivare som liksom rapporterar tillbaka till styrelektroniken i vilket läge rodret befinner sig.

När du skriver att du är "blåbär" på området så kan jag rekommendera att du byter till en sedvanlig rattpump, men då grejerna ombord är hämtade från en lastbil, är det ju lätt att tro att styrcylindern och kanske andra komponenter kommer från samma donator, misstänkligtvis är dessa grejer inte kompatibla med en rattpump från Vetus eller annan känd tillverkare. 

Om du sedan byggt om ditt styrsystem till konventionell hydraulstyrning och då saknar knappstyrningen går det att ordna med en autopilot, som kan ha sladdbunden eller trådlös fjärrkontroll, men smakar det så kostar det en himla massa pengar, det finns begagnade sådana emellanåt på Tradera och Blocket...

Autopiloter kan antingen påverka styrningen med en hyraulpump inkopplad i systemet, eller med en servomotor som påverkar ratten via tandad rem och remskiva monterad på rattens baksida, jag tror det finns en variant som kopplas på rattens axel också. Autoplioter kopplas med fördel ihop med båtens nätverk och andra elektroniska instrument, om man vill....

Dessa grejer är ohemult dyra, rorkultar är billigare ;) .

[Edit] Tillagt.

Beroende på hur nuvarande "lastbilspump" är konstruerad med backventiler etc. så kanske du kan behålla den, och komplettera systemet med ratt och rattpump. Rattpumpar finns i två varianter, en typ för endast en stryrplats, och en typ för flera styrplatser eller med autopilotpump inkopplad i systemet, möjligen kan den senare varianten passa din båt. Jag minns nu inte riktigt hur det var, men om det kan du läsa på Vetus hemsida, det har i alla fall med hur backventiler och annat är konstruerat på rattpumpen.

Sedan för att utesluta Mr. Murphy, bör man väl ha någon form av nödstyrning, utifall ordinarie styrsystem fallerar, och som du antyder, gör det inte det i hemmahamnen en vindstila dag, utan på Tjurpannan en dag med kuling och ösregn... typ... (vad man nu skall göra på denna illa beryktade plats under nämnda förhållanden). 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar!

Det här har varit en en sk. "förbindelsebåt" som transporterat personal och proviant mellan fastlandet och en lotsstation/fyrplats (Finland - där jag också bor). På den tiden hade den vajerstyrning. Personen som köpte båten av staten (slutet av 70-talet) var tidigare lotskutterförare. Han bytte bort den tröga vajerstyrningen och ersatte den med denna lösning. Ett hembygge helt enkelt.

Köpte båten av hans son som tagit över båten och haft den i sin ägo fram till i höstas.

En av orsakerna till att han lade in styrningen med "fjärrkontroll" var att överbyggnaden/hytten är så låg (formgivning á la 1962) att man vill - eller nästan måste - stå med skallen upp genom takluckan för att se ordentligt framåt. Eller så får man stå på växellådan bakom hytten och vila med armarna ovanpå taket och ha styrkontrollen med sig. Överbyggnaden är midskepps, ruff föröver och båten är öppen bak.

Jag får undersöka om en rattpump möjligtvis kan jobba tillsammans med den cylindern.

Förstår jag dig rätt - när du säger att man kunde hålla kvar lastbilspumpen - när jag antar att man i så fall kan koppla hydraulslangarna (via förgrening) både till el-pumpen och till en rattpump?

Det skulle ju i så fall vara mycket intressant. Förutsatt att befintliga grejer är kompatibla. Annars måste förstås allt bytas. Roderlägesindikator finns. Autopilot får bli en senare fundering - om jag ens funderar över en sådan.

Båten är i sig slank och i mitt tycke ganska vacker, men finish och detaljer är grovt och "statligt 60-tal". De flesta reparationerna har gjorts i samma anda. Finns ingen lyx eller bekvämlighet. Båten är relativt stor men ganska trång - mestadels pga. de inskurna linjerna och en gigantisk järnspis i mitten (Parsons Pike Marin / Fordson Super Major). Har för mig att man är ute med den båten för att "vara ute på sjön" och inte mycket annat. Det var förresten precis det jag ville ha. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar!

Jag får undersöka om en rattpump möjligtvis kan jobba tillsammans med den cylindern.

Förstår jag dig rätt - när du säger att man kunde hålla kvar lastbilspumpen - när jag antar att man i så fall kan koppla hydraulslangarna (via förgrening) både till el-pumpen och till en rattpump?

Det skulle ju i så fall vara mycket intressant. Förutsatt att befintliga grejer är kompatibla. Annars måste förstås allt bytas. Roderlägesindikator finns. Autopilot får bli en senare fundering - om jag ens funderar över en sådan.

Båten är i sig slank och i mitt tycke ganska vacker, men finish och detaljer är grovt och "statligt 60-tal". De flesta reparationerna har gjorts i samma anda. Finns ingen lyx eller bekvämlighet. Båten är relativt stor men ganska trång - mestadels pga. de inskurna linjerna och en gigantisk järnspis i mitten (Parsons Pike Marin / Fordson Super Major). Har för mig att man är ute med den båten för att "vara ute på sjön" och inte mycket annat. Det var förresten precis det jag ville ha. 

Ja jag tror att du kan använda befintlig pump med fjärrkontroll och koppla på en rattpump med "T-kopplingar" och några meter slang.

Med diverse "rörläggeri" olika nipplar och diverse T-kopplingar med kona kanske du kan få ihop detta. Om du har tur är dina befintliga anslutningar av marin standardtyp. Men jag misstänker att du nu kanske har kopparrör mellan styrcylinder och pump? Kanske man kan behålla det, annars är ju standarden numera en speciell armerad slang.

Jag tror att du skall man koppla styrcylinder, elektrisk pump och rattpump parallellt, men då krävs det backventiler... Men som sagt, försök att sätta dig in hur det skall vara, på min båt ligger två rattpumpar parallellt, troligtvis har de backventiler, eftersom den ena ratten inte roterar när jag vrider på den andra och vice versa.

Med en parallell inkoppling blockerar ju elpumpen inte rattpumpen och tvärtom.

Titta på bilden nedan, och läs på exempelvis Vetus hemsida, det kanske finns nån annan firma med hydraulstyrning, som jag inte känner till, som har bättre information.

Sedan kanske nån mer hakar på denna tråd och kommer med mer råd eller dåd...

steering_systems_180px_hoog.jpg

Vetus styrningar:

http://www.vetus.com/steering-systems.html

Båten låter väldigt intressant på din beskrivning, det låter som en rustik skönhet, hade varit trevligt att se nån bild på den.

- Nä, du skall nog inte ha en massa avancerad elektronik i den båten... Du kan ju dock vara litet modernare än Noa under ovädret och Jesus på Genesarets sjö, och använda en hederlig kompass... kanske handlod i lång lina.... :P

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid leverans. Från långtradartransporten och vidare de sista metrarna med närmast tidsenlig traktor.

12194971_10204963106346423_3525517179893

12195034_10204963106546428_1789912478983

12188106_10204963106946438_4768377452910

12182572_10204963107026440_8700364289086

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bilderna!

Förutom den röda färgen på skrovet, så var det ungefär så som jag hade föreställt mig din båt! Smäcker och fin i linjerna.

"Varje vatten har sin speciella båttyp" brukar det ju heta, här i Bohuslän ser ju motsvarande yrkesbåtar annorlunda ut, kortare, med mer utlagda stävar och med högre fribord, och det har väl sin förklaring.

Traktorn ser ju också trevlig ut!

Veterantraktorer har blivit trendiga här, och priserna på sådana tycks skjuta i höjden.

Ja hoppas du får ordning på styrningen och kan använda båten mycket kommande säsong!!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrovet påminner om Caravelle 33

Styra med knappar är ovant i början men inte svårt att lära sej.

Roderslägesvisare underlättar.

Styrt min båt så och även Herkules.

Byggde om bränslemätare från en Saab till rodervisare.

Det var innan funktionen fanns i autopiloten.

http://caravelle33.se/

http://lasselundell.se/caravelle.html

post-52966-0-27360300-1449831948_thumb.jpg

post-52966-0-10788900-1449832362_thumb.jpg

post-52966-0-26323000-1449832348_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrovet påminner om Caravelle 33

Styra med knappar är ovant i början men inte svårt att lära sej.

Roderslägesvisare underlättar.

Styrt min båt så och även Herkules.

Byggde om bränslemätare från en Saab till rodervisare.

Det var innan funktionen fanns i autopiloten.

http://caravelle33.se/

På Caravelle 33-sidan -> Historik -> Gamla snipor finns ju bilder av samma modell som jag har - Dvs. Delfin.

Kul! Har nämligen inte sett de bilderna förr och det är verkligen inte så många bilder på den båtmodellen där ute på nätet.

Delfin Byggdes av Åbo Båtvarf under 60-talet. Den gjordes huvudsakligen för statliga ändamål. Finska polisen, tullen och lotsverket använde båten. Antagligen mest som transportbåt eftersom de behövde andra typer av båtar i de flesta andra sammanhangen. Modellen togs huvudsakligen från långa och smala "Pellinge-snipor" som ju var en traditionell båttyp i den trakten (söder om Borgå).

Delfin hör till den första generationen glasfiberbåtar. Det är alltså ingen glasfibrad träbåt. Många gånger har jag ju funderat kring glasfiber från tidigt 60-tal men det torde gå bra att köra vidare med. De kletade ihop många lager så tjockleken är rejält tilltagen på sina ställen - eller i princip överallt.

Det fasta trimplanet är förstås ditlagt i efterhand. Dylika båtar gräver som bekant ner sig i aktern och förra ägaren måttade upp typ 25 cm av fribord som var kvar över vattenytan när båten kördes maximalt. 

"Min" båt var stationerad på Tankar utanför Karleby. Den har varit i insjöarna sedan 2000 men nu är den nära sina gamla farvatten igen. 

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste sedan att också Caravelle 33 har sitt ursprung i Finska viken.

... om man nu ska fortsätt att vara lite OT i tråden. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kunde väl antagligen också starta ny tråd men eftersom jag egentligen inte bryr mig om någon specifik restaureringsprojekttråd så fortsätter jag i korthet här. Våren närmar sig Kvarken och båten har idag fått möta solen i lättare kläder. Stora presenningen är avlägsnad. Det lär snöa här än i vinter/vår men det går den inte sönder för. Väntar på nytt kapell. Tills dess får en provisorisk presenning hålla det mesta regnet och snön ute.

Eftersom båten skaffades under senhösten och eftersom jag inte alls haft mycket tid åt att ägna mig åt den, så har jag först idag bekantat mig mer ingående med ett och annat. En del grejer bör åtgärdas innan sjösättning. Bl.a. ska i stort sett alla elsladdar bytas ut och så ska styrsystemet kompletteras med rattpump (ursprungliga frågan i tråden). Det blev en sjuhelsikes stor pump som egentligen är överdimensionerad. Beror på att den befintliga cylindern i sig är alldeles onödigt stor och att det är en hel del olja som ska pumpas. Det skulle t.o.m. ha varit billigare att köpa ett mindre paket med pump, slangar och cylinder än att bara skaffa den stora pump jag nu har. Men jag valde att pröjsa lite extra för att inte behöva ändra så mycket annat. Mindre cylinder betyder mindre slaglängd och en del justeringar vid rorkulten. dessutom kan jag nu behålla det existerande elektriska systemet parallellt med rattpumpen (om allt fungerar som tänkt).

12140779_10205694756157211_5281522732601

6151_10205693653169637_90240446366884183

Gamla ratthålet öppnat. Där fanns en roderindikator och den flyttar jag på. Behöver öppna upp hålet lite till, samt stöda med några lister eftersom pumpen är galet tung. I övrigt ska jag alltså städa en hel del bland kopplingarna. Det är många skarvningar, sockerbitar och en smula isoleringstejp här och var.

Skrovet skulle må bra av att få en kosmetisk genomgång men det gör jag bara om jag hinner - och det gör jag inte den här våren. Viktigare att få båten i sjön istället.

Så måhända fortsätter jag plita in några uppdateringar vartefter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten städning under panelen verkar som du själv påpekade vara på sin plats – gott om sockerbitar och dessutom strömtjuvar (alla felkällors urmoder).

Jag håller på och reparerar styrningen på en tolv meter lång arbetsbåt/färja. Den har dubbla Cummins med Hamilton vattenjet och två separata system för styrning, ett för varje maskin, och de jobbar parallellt med varandra. 

Systemet är elektroniskt men inte datoriserat. Det är dock ganska avancerat eftersom man inte bara ger input styrbord/babord via en joystick utan hastigheten med vilken hydraulkolvarna vrider nozzlarna varierar med hur stort och snabbt input man ger. Det gör det både lättare och bekvämare att manövrera.

Det som är intressant med detta system, som gör att man ganska enkelt skulle kunna bygga något liknande på sin egen båt, är att hydraulkolvarna har inbyggda pumpar (liknande de som sitter i autopiloter till segelbåtar) och man behöver alltså inte dra varken slang eller trassla med en separat pump.

Nåväl. Min poäng med hela detta utlägg är att du, med hjälp av något styr- och reglerkunnig om du inte fixar det själv, skulle kunna modifiera ditt knappsystem till att bli betydligt smidigare. Lägg till en liten kolv för att kunna lägga i och ur växel samt någon lösning för trådlösa kommunikation så kan du sedan styra båten från var som helst vid tilläggningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...