Gausafeten 38 Postad 16 November , 2015 Nu börjar det väl bli dags för min båttråd Den platsar inte riktigt under bygg å renovera för några vidlyftigare planer finns inte för närvarande. Däremot ganska många ideer, ehm. Några bra (hoppas jag), andra inte (är jag rätt säker på). Det är alltså min/vår första större båt, det är vår första inombordare och det är vår första kabinbåt. Och för min sambo är det första båt över huvudtaget . Jag är uppfödd vid kusten så båtat i olika former har jag gjort sedan liten, mest i öppna träbåtar med segel, åror och kanske en liten motor. Sedan även lite utombordare och andra flytetyg. Nu dock omstartat båtintresse på nytt, eftersom vi väl inte var sådär säkra på hur det skulle bli så valde vi en lite äldre båt som inte kostade så mycket i inköp. Nä skojar bara, det här är vår Nimona Hon är en Nimo på 22 fot från -77 ungefär utrustad med AQ130 och 280drev som vi köpte från familjen som ursprungligen byggde henne. Här står hon på gatan utanför sitt första hem . Nimo 22 är en av många olika halvfabrikat/byggsatser från denna tiden. Vårt exemplar känns välbyggd och allmänt bra genomtänkt. Nimo 22 är en mittkabinbåt med bra utrymme i kabinen. Lite sämre 'sociala' utrymmen ute dock, precis som de flesta andra båtar från den här tiden. Man kan ju inte få plats med allt på bara 22fot så tyvärr ingen toa men potta har ju funkat i många hundra år så det ska vi väl klara oss med också. Hon har även moderniteter som vhf och trimplan och dessutom en radio från Blaupunkt (mono, inte stereo). Just nu står hon hemma på planen och ska få det ombonat i vårt nybyggda båthus Därefter är det tänkt att jag ska få lov att spendera lite tid med att pyssla om henne i vinter. Lite uppgraderad laddning och ny kabeldragning till batterierna tillsammans med lite uppstädning bland resten av kablarna kommer först på listan. Sedan solpanel, och om vi lyckas hitta på en bra lösning ska en ny stereo installeras (gäller bara att hitta en som inte ser ut som den är designad av ett färgblint popsnöre. Tanken är ju att det ska passa in i sjuttiotalsstuket). Gasolvärmaren ska jag försöka få fart på och det finns lite plastjobb att ta tag i i de nedre regionerna. Dessutom ska vi försöka lista ut ett bra sätt att hantera ankaret på så vi slipper ha det inuti båten och kladda med, och skulle det finnas tid över så är listan med idéer längre än tomtens skägg . Många skisser på kopplingsscheman täcker skrivbordet, lamphållare och nya diodlampor kom med posten idag så nu ska det bli fart på instrumentbelysningen igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 17 November , 2015 Ser ut som en trevlig båt, tror nog det blir riktigt bra när du blir färdig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 275 Postad 17 November , 2015 (redigerade) Gamla Blaupunkt monoradioapparater är intressanta bland "volkswagenfolket" som gärna vil ha en tidtypisk "blåpunkt" i sin bubbla eller vw-buss. Blaupunkt såldes ju som extratillbehör av VW. Lägg ut en gratisannons på www.boxerville.se! Jag har köpt billiga stereoapparater på Jula, de är definitivt inte designade av popsnören, en diskret display, ingen CD eller kassett, men väl med uttag för USB, 3,5 jackingång samt för minneskort. Även liten fjärrkontroll. Radion har god mottagning och drar lite ström. http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/billjud/bilstereo/bilstereo-610150/ Här är en modell, inte riktig samma som jag har, men samma fabrikat, och väldigt billig... Mina funkar väldigt bra, den ena sitter i en öppen och skakig bil, de andra två i båtarna. Satsa på en bra radioantenn eller splitter till VHF-antennen. Om du sätter dit en bilradioantenn är det väldigt viktigt att du jordar den, plastbåtar ger väldigt dåligt jordplan, inget alls... Trimplan är ju "ett måste" på denna typ av båt, det vill ju annars gärna sätta sig i aktern och dra upp en massa svall, vilket också ökar bränsleförbrukningen. 280-drevet har väl ingen trimfunktion? Mina minnen av 280-drev var att packboxarna läckte litet så att oljan blev grå, men det var lätt att fixa själv. Men det kanske gäller alla drev av denna typen. AQ 130 är väl samma motor som B20? (det var nu längesedan jag mekade med Volvo och Volvo-Pentas bensinmotorer...) Men det är i alla fall lätt att få tag på reservdelar. Tyvärr är bensinen dyr, och brandfarlig! Kolla att din motorrumsfläkt funkar och kör den i två minuter innan start! Gasol + bensin.... hmmm... se över alla installationer, byt gasolslangar och bränsleslangar, gasol luktar ju inget, men det gör ju bensinångorna, spetsa näsan. Kolla dina brandsläckare (obs, pluralis!) och se till att ha en brandfilt och en brandvarnare ombord. Läckageindikator på gasolsidan är ju bra också! Båthuset ser ju synnerligen ambitiöst ut, och dyrt... Annars ser ju "objektet" på den första bilden trevligt ut, lätt strandat renoveringsobjekt, något för den händige att gå till botten med, säljes till vrakpris, passa på! Billigt vid snabb affär! Lycka till! Redigerad 17 November , 2015 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 17 November , 2015 Gamla Blaupunkt monoradioapparater är intressanta bland "volkswagenfolket" som gärna vil ha en tidtypisk "blåpunkt" i sin bubbla eller vw-buss. Blaupunkt såldes ju som extratillbehör av VW. Lägg ut en gratisannons på www.boxerville.se! Häftigt ställe som jag inte hade en aning om fanns , tur att blaupunkten inte hamnat i återvinningshögen ännu. Jag har köpt billiga stereoapparater på Jula, de är definitivt inte designade av popsnören, en diskret display, ingen CD eller kassett, men väl med uttag för USB, 3,5 jackingång samt för minneskort. Även liten fjärrkontroll. Radion har god mottagning och drar lite ström. http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/billjud/bilstereo/bilstereo-610150/ Här är en modell, inte riktig samma som jag har, men samma fabrikat, och väldigt billig... Mina funkar väldigt bra, den ena sitter i en öppen och skakig bil, de andra två i båtarna. Jo det lär väl bli något sånt, jag gillar att de har usb på fronten, det är väl egentligen det enda jag har som 'krav', förutom att de inte får se ut hur hemskt som helst då. Satsa på en bra radioantenn eller splitter till VHF-antennen. Om du sätter dit en bilradioantenn är det väldigt viktigt att du jordar den, plastbåtar ger väldigt dåligt jordplan, inget alls... Jagar för tillfället efter en FM-antenn i rostfritt, vilket visade sig vara svårare än jag trott. Det finns lite radioamatörer i bekantskapskretsen så nåt ska vi nog kunna gräva upp. Jag tänkte försöka undvika vita plastpinnar om det går, när Nimona var ung var det bara blankt rostfritt som gällde. Trimplan är ju "ett måste" på denna typ av båt, det vill ju annars gärna sätta sig i aktern och dra upp en massa svall, vilket också ökar bränsleförbrukningen. 280-drevet har väl ingen trimfunktion? Mina minnen av 280-drev var att packboxarna läckte litet så att oljan blev grå, men det var lätt att fixa själv. Men det kanske gäller alla drev av denna typen. AQ 130 är väl samma motor som B20? (det var nu längesedan jag mekade med Volvo och Volvo-Pentas bensinmotorer...) Men det är i alla fall lätt att få tag på reservdelar. Tyvärr är bensinen dyr, och brandfarlig! Kolla att din motorrumsfläkt funkar och kör den i två minuter innan start! Gasol + bensin.... hmmm... se över alla installationer, byt gasolslangar och bränsleslangar, gasol luktar ju inget, men det gör ju bensinångorna, spetsa näsan. Kolla dina brandsläckare (obs, pluralis!) och se till att ha en brandfilt och en brandvarnare ombord. Läckageindikator på gasolsidan är ju bra också! Nimona är inte så tung i gumpen men visst gör trimplanen en rejäl skillnad , nä trim finns inte på ett 280-drev, däremot drevlyft vilket är en liten elmotor som drar i en kedja, funkar rätt bra i sin enkelhet. AQ130/B20 är en enkel motor som känns bekant (även om det säkert var över tjugo år sedan jag meckat med nån ). o bensinen är billigare än en dieselbåt:P Men visst kostar det att brumma runt, men och andra sidan var hon inte så dyr i inköp. Jag har funderingar på att lämna gasolen hemma och istället investera i ett spritkök, dels just för brandrisk, men också för att kunna använda det utrymmet till någon annan förvaring. Brandsläckare och filt finns naturligtvis, även fungerande motorrumsfläkt. Däremot finns naturligtvis inget dränerat gasolutrymme , det är ju en modärnt påhitt. Annars är istallationen i bra skick, slangar är bytta för inte så länge sedan, läckindikator finns. Fast då ska värmen ordnas på annat sätt. Båthuset ser ju synnerligen ambitiöst ut, och dyrt... Annars ser ju "objektet" på den första bilden trevligt ut, lätt strandat renoveringsobjekt, något för den händige att gå till botten med, säljes till vrakpris, passa på! Billigt vid snabb affär! Lycka till! Båthuset är faktiskt inte så dyrt, plåtkonsoller på biltema, klenregel på byggmax. Troligen kommer det att gå på mindre än halva kostnaden för inhysning i kallförråd (den sorten med kvitto ) och det ska ju gå att återanvända så det känns inte så kostsamt. Det är väl inte byggt för nån större snölast men den står ju hemma så det är bara att raka av om det kommer mycket. 'Objektet' ligger fint med vacker utsikt över fjärden och inte ligger hon själv heller men nån verkar ha tappat intresset för det har inte hänt mycket där på några år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 17 November , 2015 Var inte rädd för gasol i onödan, så länge du ALLTID stänger kranen när du använt spis/värme behöver du ALDRIG oroa dig. Och gas luktar apa så du märker om det läcker. Spritkök är i min mening mycket värre. De sotar, är lömska för man ser inte att de är "på" och det är slabbigt att fylla på. Och spritdunken ska du också förvara någonstans. Bensin behöver du inte heller vara rädd för. Se till att fläkten fungerar, ha koll på slangarna och var soppakran finns så är det lugnt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 17 November , 2015 Med spisbränsle sotar det inte, men i övrigt håller jag med. Jag är inte speciellt orolig för gasolen faktiskt, anläggningen är i bra skick. Mitt problem är väl snarare som så att idag står flaskan fritt i utrymmet bredvid motorn (fastspänd), Det innebär att resten av det utrymmet (som är relativt stort) bara kan användas till en begränsad mängd saker. Att ställa grill och grillkol där känns liksom lite fel . Likaså att ha ankare och förtöjningsmaterial när flaska och slangar sitter så oskyddat. Alternativet att bygga in och skydda flaska och slangar är naturligtvis fullt möjligt men känns som en halvmesyr. Helst skulle ju hela installationen uppdateras till modern standard, vilket innebär dränerad gasolförvaring. Det kommer inte att hända i vinter i alla fall, det kommer jag garanterat inte att hinna med. Undrar om det finns bensinkran, jag har inte sett nån. Fast jag har iofs inte letat heller. Vart borde en sån sitta om man nu ska ha en sån? Och varför? Bensinen rinner inte ut av sig själv mer än den lilla skvätt som finns i vattenavskiljaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 18 November , 2015 Om du menar att gasoltuben inte står i ett slutet utrymme med ordentlig "avtappning" utanför skrovet, skulle i varje fall jag bli orolig. Minsta läcka och gasolen "rinner ner" och samlas i kölsvinet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 18 November , 2015 Japp Ja det är ju så alla båtar byggts sen tidernas början tills ganska nyligen Sen att det finns bättre sätt är ju rätt självklart, men som firefish skriver så lär det inte läcka så länge kranen är stängd. Var och kollade och ser inte ut som att det finns nån bensinkran, däremot ska jag ta en titt på tankarmaturen för locket ser lite skumt ut. Det saknas en skruv och de som sitter där är av lite olika modeller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 232 Postad 18 November , 2015 Jag är inte speciellt orolig för gasolen faktiskt, anläggningen är i bra skick. Mitt problem är väl snarare som så att idag står flaskan fritt i utrymmet bredvid motorn (fastspänd), . Likaså att ha ankare och förtöjningsmaterial när flaska och slangar sitter så oskyddat. Alternativet att bygga in och skydda flaska och slangar är naturligtvis fullt möjligt men känns som en halvmesyr. Helst skulle ju hela installationen uppdateras till modern standard, vilket innebär dränerad gasolförvaring. Det kommer inte att hända i vinter i alla fall, det kommer jag garanterat inte att hinna med. Jag skulle aldrig vilja åka runt med en gasoltub i ett icke dränerat utrymme. Jag har haft gasolläckage vid två tillfällen så jag talar av egen erfarenhet. Båda händelserna har dessbättre slutat lyckligt utan några följdskador. Första tillfället: Begagnad båt som jag ägt ett par år. Installationen kollad med läckagevarnaren vid sjösättningen. Ett par dagar senare märkte jag gasoldoft när jag skulle stänga kranen på flaskan. Fram med såpvattnet och pensla på. Läckan var i reducerventilen som sitter före läckagetestaren. Reducerventilen hade fått ett invändigt fel så att gasolen läckte ut. Andra tillfället: En ett år gammal reducerventil av den nya modellen med tryckmätare. Här mäts läckaget hela vägen från flaska till förbrukare. Några dagar efter sjösättningen skulle jag stänga flaskan. Noterade att trycket sjönk direkt när jag stängde. Öppnade och stängde ett par gånger med samma resultat. Fram med såpvattnet. Det var o-ringen i reducerventilen som spruckit redan efter ett år. Sannolikt hade ventilen förvarats felaktigt i starkt solljus eller värme före monteringen eller så var det utomordentligt dålig kvalitet på o-ringen. Vid båda tillfällena så rann gasolen ut ur den dränerade gasolboxen och förorsakade inga skador. Tidig upptäckt av läckagen var såklart också viktig för att få stopp på läckagen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 November , 2015 Var inte rädd för gasol i onödan, så länge du ALLTID stänger kranen när du använt spis/värme behöver du ALDRIG oroa dig. Och gas luktar apa så du märker om det läcker. Spritkök är i min mening mycket värre. De sotar, är lömska för man ser inte att de är "på" och det är slabbigt att fylla på. Och spritdunken ska du också förvara någonstans. Bensin behöver du inte heller vara rädd för. Se till att fläkten fungerar, ha koll på slangarna och var soppakran finns så är det lugnt. Kan bara hålla med, plus en sak till, spritkök är så ineffektiva jämfört med gasol. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 275 Postad 19 November , 2015 Jo, jag hade fel, man tillsätter något ämne som kanske inte direkt luktar apa, men väl otvättad schimpans, till gasolen. Det finns tättslutande spänner (=hinkar på rikssvenska) med slanganslutning i botten för dränage till båtens utsida, samt slanggenomföring högst upp för utgående slang till köket. Seasea och Hjertmans säljer dessa, rätt så dyra. Enligt min subjektiva mening är det näst intill värdelöst med spritkök, då jag tycker att dessa är alldeles för långsamma, även med nya behållare. Vissa rödspritssorter lär sota mer än andra. Rödsprit avger vatten när det förbränns, blir till fukt och kondens inne i båten. Det bästa köket jag haft, förutom gasolkök då, är ett Optimus fotogenkök. Det var suveränt att laga mat på, men stora nackdelen var att man var tvungen att förvärma med en jetlåga som förde oväsen, så det blev inga spontana koppar med kaffe... Ett himla pumpande var det också för att få upp trycket till förvärmningslågan... men när det väl brann i matlagningsbrännarna var allt frid och fröjd. Har även lagat mat på dieseldrivet kök med "plattor" som ser ut som dom gjorde hemma, funkar bra, om man har diesel ombord då... Kompisen köpte en amerikansk båt med induktionshäll, jättebra! fodrade amerikansk hushållsel 110 volt 60Hz, litet svårt att hitta sådan i eluttagen i svenska gästhamnar, men det fanns en bensindriven generator ombord också, gissa om han blev impopulär vid matlagning i naturhamn?? Någon slags 110-240v transformator om 25 kg fick inköpas, hur det blev med frekvensen vet jag inte. Det åts mycket kall mat och egenproducerad "sushi" i den båten... rå makrill är inget vidare. Inte gick det att titta på TV eller DVD heller... Sedan visste man inte hur djupt det var då ekolodet var graderat i fot och inches. Loggen i MPH tror jag... Nä, behåll ditt gasolkök, men se till att flaskan står i tillslutet och dränerat utrymme. Se även till att du har minst två gasolflaskor ombord, så himla retfullt att behöva äta halvkokta potäter då gasolen bara räckte till halva koket. Gasol kan man köpa väldigt billigt på vissa ställen, och väldigt dyrt på exempelvis Statoil ute i skärgården. Tips om sådan inköpställen kanske finns här på forumet, annars känner jag till ett ställe på Allgas, på Hisingen, Ringön, nära Blå Stjärnan. Men det är väl litet långt att åka för dig... Till Nimbusen tillverkade jag själv en gasolhink, jag hittade en 10-litershink av väldigt hög kvalitet med tättslutande lock, det hade varit akvariefiskmat i den, Sera, tror jag, stundtals har jag (eller snarare min dåvarande fiskodling) varit storkonsument av sådant foder... Men det finns säkert andra liknande hinkar, i sidan längst ned mot botten satte jag in en liten skrovgenomföring, med slang som leddes nedåt och ut i annan skrovgenomföring strax ovan vattenlinjen i fribordet. En slangstos som passade precis om gasolslangen sattes in i överkant. Det är nu 20 år sedan denna hink preparerades och den håller ännu. Nuvarande båt, Triton, har också gasolkök, gasolflaskorna i pluralis står i en låst kistbänk på akterdäck, väl ventilerad, här finns även avstängningskranen som kanske ersätts med en elektrisk ventil som också styrs av gasol- och brandvarnaren, det blir dyrt men säkert. Jag har även haft en mindre motorbåt, Monark 670 med bensinmotor och 280-drev... det var nu längesedan, väldigt trevlig liten båt. En av pulversläckarna hade en sådan där slangkoppling istället för munstycke, en gummislang följde sedan reglagevajrarna från släckaren till motorrummet. Meningen var att man vid förarplatsen skulle lösa ut släckaren, och pulvret skulle sedan via slangen spruta ut vid förgasarna. Tack och lov behövde jag aldrig testa detta system. Den båten fick ett halonsystem istället, och det var ju innan detta förbjöds. Jag tror inte att bensinmotorer blir lättrenoverade om de sugit i sig pulver genom förgasarna under gång... Sedan byttes motorn till en någorlunda marinkonverterad maskin med insprutning från en Volvo 740, men skönt att slippa förgasarna, Stromberg var ingen hit att justera, och Solex bara litet bättre. Jag experimenterade med en Weber också, men lade ned det. Pulver i alla ära, men det ställer till mer oreda än vad en mindre förgasarbrand gör... lättvatten, brandfilt eller skumsläckare är inte så illa även om rekommendationerna vill luta åt pulver. Se till att ha brandfilten tillgänglig vid pentryt! Kör motorrumsfläkten två minuter innan start, och vid tankning. Kolla dina brandsläckare, pulversläckare skall skakas om några gånger per säsong så att inte pulvret klumpar ihop sig. Batterier skall inte finnas i motorrummet på båtar med bensinmotorer. Elektriska installationer i motorrummet skall helst vara gnistfria. Se till att brytarspetsarna och framförallt kondensatorn är ok, då slipper du onödig gnistbildning där. Helst vill man ju ha ett brytarlöst tändsystem, då går motorn också bättre och snålare. Men jag kanske gav dig skrämselpropaganda, rätt skötta och rätt använda är vare sig en bensinmotor eller gasolinstallation i en båt några säkerhetsproblem. Det finns andra makter i vår värld som man skall vara mer vaksam mot, IS exempelvis.... Men kolla alla slangar och anslutningar ombord, det som står i din makt och närhet. Bensinkkran.. om jag får återgå till monarken, så satt det en sådan bränslekran omedelbart efter tanken, det fanns en liten extra lucka i durken där man kom åt att manövrera denna kran, där fanns också en någorlunda dold strömbrytare som kortslöt tändspolen, en primitiv startspärr. Tja nu när bubblan spruckit kanske det passat med en gammal folkvagn för landtransporterna... Sena "tjockbubblor" 1302 från -71 och framåt och 1303 från -73 och framåt är billiga idag men blir ganska snart investeringsobjekt. Såsom bussarna blivit. Men sälj Blaupunketen där, alltid gör du någon originalbilsrenoverare lycklig! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 21 November , 2015 Var i båten idag och pillade lite smått, testade de nya lamporna och lamphållarna i instrumentpanelen. Lamphållarna från Mekonomen (http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/elmaterial/lamphallare/lamphallare-pa20314sv) passade utmärkt, värre var det med dioderna jag köpt. Ja de passade alldeles utmärkt men det lyste inte som jag hoppats. Lite svårt att se men jag gissar att dioden inte hamnar på rätt höjd inne i instrumentet så det blev ett väldigt svagt ljus. Ska ta en test till i morgon och se om det går att får det att funka bättre. Lyfte bort delar av golvet för att undersöka om min ide om att placera solcellsregulator och en mindre elcentral i utrymmet bredvid batterierna skulle fungera och det verkar vara mera utrymme där än jag hoppats så det ska nog fungera utmärkt. Utrymmet är väl inte det mest lättåtkomliga men med lite justeringar ska det nog bli bra. Utrymmet i mitten där batterierna står är ju inte så lämpligt, för där ska man ju trycka sig ner när man servar motorn och att montera saker som sticker ut där blir inte så bra. Kollade också på bensinslangen/röret. Lossade slangen innan vattenavskiljaren och det kom inte en droppe så någon kran känns inte motiverat att skaffa. Övergången mellan rör och slang sitter lite dold och det är ju synd, men det dränerar ut i motorrummet så ett eventuellt läckage syns rätt tydligt. Undrar däremot om det finns någon speciell anledning till att ha vattenavskiljaren utanför motorrummet? Nu sitter den i min 'gasolkoffert' och är mest i vägen. På tal om gasol, det verkar vara ett massivt motstånd mot spritköken, är de verkligen så dåliga? Enligt "specen" har en origobrännare högre effekt än gasolköket. Riktigt så dåligt minns jag inte att trangiat var OK att jag inte lagat några större middagar påt men det har ju mättat oss på många resor i yngre dar. På nästa besök hos båthandlarn ska jag ta en koll på de där gasolhinkarna för att se om jag kanske ändå ska ompröva tanken på att skippa gasolen. Jag antar att man inte får ha någon backventil eller liknande på skrovgenomföringen för det lär väl hindra gasen från att dräneras ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 November , 2015 "Diodglödlamporna" kan vara polaritetsberoende. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 21 November , 2015 Jag satte 2x60 watt solpanel och en MPPT-regulator i mn förra båt. Tyvärr visade det sig att just MPPT-regulatorerna har (kan ha?) den oönskade benägenheten att störa ut radion. Jag vet inte om alla är så men något att tänka på vid dels val av regulator men också placeringen (här antar jag att störningarna är i form av strålning, är det brus i laddkablarna är det ju kört oavsett var man placerar regulatorn). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 275 Postad 23 November , 2015 Origoköken är bra och effektiva då behållarna med ludden i är nya. Beroende på hur mycket mat du lagar så kan det vara så att du får byta dessa behållare varje eller vartannat år. Liksom alla kök ör dom också känsliga för drag, se till att du har bra vindskydd. Behåll gasolen, se till att du har en ny slang och nya slangklämmor, samt då en gasolhink. Jag satte lysdiodslampor i mina VDO-instrument som jag har i en liten rolig bil, den gamla modellen som har ett kallt ljus, lyser litet i blått, jag köpte dem på Biltema, likaså har jag 9mm modellen, BA9s i parkeringsljuset, ser litet annorlunda ut, då dessa sitter i huvudstrålkastaren. Funderar på om man kan göra något liknande ombord som däcksbelysning, 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 5 December , 2015 De Norska och Danska besökarna har förorsakat lite avbrott i båtpulandet. Däremot har jag hittat lite saker jag letat efter. Värmaren är identifierad, det är en Thermotron Remotron 1501 Hittade till och med manualen ute på nätet så den borde gå att få fart på. Det är ström fram till den och fläkten snurrar. Längre än så har jag inte kommit än. Klistrar in en länk till manualen också, den var tydligen för stor för att infogas, https://dl.dropboxusercontent.com/u/9107564/RemotronHeaterWM.pdf. Angående dränering av gas, hur högt över vattenlinjen bör jag minst ha genomföringen? Genomföringen blir enklast på akterspegeln, men det är möjligt att det skulle gå att få till något på babordssidan istället om det hade varit lämpligare. Är det ok att kombinera genomföringen för gasoldränering med utloppet för länspumpen? Då slipper jag ett extra hål i skrovet. dvs genomföring - kran - t-rör - gas uppåt och pump med slangen i en uppåtböj på den raka änden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 232 Postad 5 December , 2015 Här är lite skisser på hur en gasolbox ska utformas. http://www.fogas.se/installationsmaterial/gasolforvaringbat.html Skillnaden mellan "ej CE-märkt" och "CE-märkt" är att det numera ska vara pressade anslutningar på gasolslangarna. Din båt är nog inte CE-märkt så då kan du skruva ihop med slangklämmor om du inte vill köpa färdiga längder med pressade anslutningar (dyrare). Läckagetestaren kan bytas ut mot en reducerventil med tryckmätare. Med tryckmätaren så får du koll hela vägen från gasolflaskan till förbrukaren. Med läckagetestaren får du inte koll på delen mellan flaska och läckagetestare (det är på den delen jag har haft mina två läckage...) Att kombinera med länspumpsutloppet går nog men jag vet inte om regelverken tillåter det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 5 December , 2015 Bilden på fogassidan har jag sett innan och den beskriver bra hur det schematiskt ska se ut, reducerventilen är ju av okänd årgång så att byta den är nog inte en dum ide alls. Ska krypa ner och mäta lite för att se hur mycket utrymme som finns tillgängligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 5 December , 2015 Tumregeln, om jag minns rätt, är att en genomföring bör vara 30 cm över vattenlinjen för att man ska kunna skippa en ventil på den med gott samvete. Nu går ju gasolboxdräneringen/genomföringen till ett i sin tur slutet kärl (inte uppåt) så risken att båten skulle vattenfyllas den vägen känns ju lika med noll. När det gäller pressade kopplingar vs skruvade (slangklämma) tar jag skruvade alla dagar i veckan. Att köpa pressade slangar om du inte behöver gör att du får en dyrare och sämre installation – knappast värt det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser