Gå till innehåll
tisdag 21 juli 2026
Chha

Info om motorer

Rekommendera Poster

Hej på er! Har börjat kika efter en lite större båt, kollade på en igår med dubbla kad44, motorerna har 500 timmar på nacken. Jag är intresserad av lite info kring dessa motorer då jag själv inte har någon erfarenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra motorer i grunden. Har både turbo och kompressor, vilket ökar risken för rep kostnader. Sedan åker du på ett remmbyte varje säsong. Då dessa motorer har några år på nacken, så ökar kostnader, dock inte unikt för dessa motorer. Har en kompis som har dessa motorer i sin båt och han är i det stora nöjd. Dock har han åkt på renovering av en kompressor samt ett remmhavari. Sedan som sagt dryga servicekostnad tycker han, med dom timmarna han kör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är viktigt att remmarna till cirkulationspump och kompressor har rätt spänning. De ska vara ganska hårt spända, men inte för hårt. Inte alls som kilremmar. Den första versionen av remspännare var lite bökiga, då man måste kolla spänningen med ett specialverktyg. Det är svårt att få in verktyget till cirkulationspumpsremmen utan att demontera remhjulet till kompressorn. Den nya versionen är mycket enklare. Då använder man en momentnyckel. Om remmarna är rätt spända håller de ganska länge, men om de slirar, slits de ut väldigt fort. Man brukar se på "ryggen" på remmarna. Om de är randiga, har remmen slirat, och börjar bli tunn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte om jag håller med om att servicekostnaden är särskilt hög på dessa motorer. Oljefiltret är ett av de billigaste i Volvo Pentas sortiment, och de har inget dyrt vevhusventilationsfilter.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...