Bullrun133 0 Postad 31 Oktober , 2015 Varför har vissa båtar t.ex Storebro ratten på babord sida? Jag har bara kört båtar med ratten på styrbord och undrar om det finns några fördelar med respektive sidor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 31 Oktober , 2015 Med ratten på styrbordssidan har man kanske lite bättre koll på dom båtar man ska väja för. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 445 Postad 31 Oktober , 2015 Om man utgår från en generell högertrafiksprincip till sjöss, så kanske det är lättare att se farligheter i vattnet på styrbordssidan från styrbordsplats. Trafiken man möter BB-BB är på andra sidan, men bör kunna ses och avståndsbestämmas bra nog även från "fel" sida av båten.Fast egentligen tror jag att det inte spelar nån roll alls, utan främst bottnar i den gamla traditionen, med styråra på just styrbord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 039 Postad 1 November , 2015 Det kan ju ha en betydelse beroende på om du har en höger-eller vänstergående propeller. Nu skall jag se om jag skriver rätt... Om du har en högergående propeller är det lättare att lägga till längsides med sb-sidan, och då kan det vara en fördel om man har ratten på samma sida, och vice verca. Ja om ja om jag nu skrev rätt ang höger/vänster förstås, men principen är den samma. Backa kraftigt och se åt vilket håll aktern drar, så förstår du vad jag menar. Beroende på hur bra sikt du har bakåt kan det ibland vara en fördel att ha ankaret, ankarspelet på samma sida, ibland tvärtom.... Men jag tor onte heller det har så stor betydelse ur trafiksynpunkt, mer tradition, då vikingarna och andra huligana sjöfarare tydligen haft styråran på ena sidan och sin egen bak åt den andra sidan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 1 November , 2015 (redigerade) Detta är helt beroende av om du har sikt till styrbord. Men så är inte fallet i alla båtar Redigerad 1 November , 2015 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 November , 2015 Det är bara olika filosofier, ratten på BB sida är inte ovanligt. I en båt typ Stridsbåt 90 sitter chefen om BB och föraren om SB. På BB sida kan man lättare bedöma passageavstånd till andra båtar man möter stäv mot stäv det underlättar även att bedöma bäringen till SB kommande båtar. Traditionellt lägger fartyg till med BB sida till kaj men för mindre båtar används oftast SB-sidan. I en liten båt är det lättare att sitta på SB sida vid tilläggning eftersom man kan ta tag i bryggan. Jag är uppväxt med båt med ratt på BB sida och tycker det känns konstigt med ratten om SB men det är bara en vanesak. En båt med vänstergängad propeller på rak axel brukar vara enklare att lägga till med SB sida mot kaj, när man backar stopp sugs häcken in mot kajen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser