Gå till innehåll
söndag 02 november 2025
Bobba

Ljummet varmvatten

Rekommendera Poster

Hej!

Har varmvattenberedare som är kopplad till sötvattenkyld VP 4,3 GXi (bensin-V6'a) samt även går på landström. På landström blir vattnet varmt och skönt men vid motorgång blir det inte mer än "fesljummet". Känns inte som att det spelar någon roll hur länge jag kör. Har trippelkollat och alla kopplingar motor -> VVB är korrekta.

Någon som haft liknande problem och kan tipsa om lösning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du gångvärme också? Det kanske går mer värme dit än till vv-beredaren. Eller att de ligger i "fel ordning" så att säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var tar du ut värmen från motorn? På mindre motorer ska vattnet från (efter) termostaten gå via VVB till kylaren. Hur det är på större motorer vet jag inte.

Gångvärme ska tas ut direkt ur motorns block dvs före termostaten. Jag har båda lösningarna men måste ha en egen cirkulationspump till gångvärmen. annars försvinner värmen när termostaten öppnar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen gångvärme på vår båt. Ännu.

Inkopplingen är helt enligt denna sprängskiss, från termostathus till sugsidan på cirkulationspumpen:

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744310-26-9321.aspx

Kan det vara så att det är luft i kylvätskeslingan i VVB? Den sitter något över nivån på motorn... Hur sjutton ska man lufta ur det isf?

Vi har bara haft båten ett år och problemet har vart där hela tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag satte in gångvärme på sötvattensdelen på min  motor för ett par år sen.

Då elementet för gångvärmen sitter högt placerat med expansionkärlet ännu högre och jag dessutom planerar dra vattenburen värme runt om i båten och montera en reflekskamin i systemet, satte jag en extra värmeväxlare.

Det var helt omöjligt att få fram nån värme. Kom så småningom på att det stod luft på ett visst ställe som jag inte kunde få ut. Satte dit en luftningsskruv och problemet var löst.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ut som man tar det varma vattnet efter termostaten. Då får flödet inte vara för stort eftersom man ju kopplar förbi värmeväxlaren, troligen är det ganska strypt.

Det kan mycket väl vara luft, bästa sättet att få bort det är få en forcerad cirkulation under en sund med tex en pump på en borrmaskin.

Jag satte ett T-rör på pumpens sugsida med en slang på. Den sätter man sen på borrmaskinspumpen och andra ändan i expansionstanken. Fungera perfekt.

Samma metod behövs ibland i vattenburna värmesystem.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...