Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
pl1972

MD7A

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en VP MD7A som är sötvatten kyld och problemet är att motorn inte blir varmare än ca 50 grader på mach fart och när man går ner på lågvarv så ser att termostaten arbetar då värmen pendlar mellan ca 80-85 grader.

Någon som har något tips på vad jag kan göra åt det?

 

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver du göra något? Min MD7A kommer kylvattentemp upp till 55 grader, oljetemperaturen är då 95 grader. På lågvarv minskar kylvattenflödet och motorn blir lite varmare. Du kan ju alltid försöka kolla hur mycket kylvatten som går förbi termostaten när den är stängd, på min motor sitter det en strypning på den slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skall montera en vv beredare och do skulle det vara bra om kylvattnet är varmare så vv värms snabbare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är pumpen gammal kan den kanske bete sig så. 

 

Men

 

har man en fungerande termostat ska den väl ändå vänta med kylningen tills temperaturen blir arbetstemperatur. Kan du ha en saltvattenstermostat?

 

Annars skulle jag i första hand kolla termostaten vid ett kokprov i kastrull. Utan kylvattenflöde i motorn dvs med stängd termostat kan inte motorn kylas, särskilt på hög effekt. Det räcker inte med luftkylningen runt motorblocket utan det behövs en hel del. Värmen blir flera kW och bra för gångvärme och VVBeredare.

 

Vi får 15 liter på en knapp timme med då har vi motor med 90 graders temp. Även vid lågvarv räcker det för att hålla tempen uppe. Det är en MD11C.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att det verkar som att det sittar fel termostat i motorn. När jag satte i slutet kylsystem i en MD 6 A bytte jag termostat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma fenomen, termostaten fungerade enl prov men jag fick inte upp temperaturen. En svetstång om slangen så kom tempen upp. En del termostater läcker igenom innan de öppnar tydligen. När jag satte i VVB försvann problemet, flödet minskade helt enkelt. Min plan var annars att sätta en ventil mellan termostat och värmeväxlare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...