Gå till innehåll
tisdag 02 september 2025
lary

Polaritet solpanel

Rekommendera Poster

Hej!

Den här frågan är nog väldigt grundläggande men eftersom jag inte hittar något svar själv så måste jag ju fråga.

Köpte en solpanel på Hjertmans på rea vid jul i fjol som av olika anledningar inte blev monterad i år.  Frågan handlar alltså om polariteten på anslutningarna. Inget faktablad följde med och anslutningarna är inte märkta på nåt sätt. Frågade senare i butiken och fick till svar att man kan ansluta hur man vill. Kollade på Gbg-mässan med folk i Hjertmans monter och fick samma svar. På regulatorn som jag nyligen skaffat står det dock + och - på ingångarna.

Det kanske stämmer med att det inte spelar nån roll hur man kopplar in panelen men är det inte också så att man kan kolla polariteten med en multimeter och med den mäta spänningen mellan polerna. Positvt värde = då har man gjort rätt och följdaktligen fel vid negativt värde.

Tack// Lary

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta regulatorer är väl skyddade mot felkoppling och kommer inte att starta om det är fel.

Mät med ett instrument så ser du vilken kabel som är plus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spelar det ingen roll hur man kopplar har regulatorn troligen en likriktatbrygga på ingången. Smidigt just när man kopplar in men tar en del av energin från solpanelen. Två dioder är minst 1V spänningsfall men det är kanske det enklaste eller säkraste sättet att skydda mot felkoppling utan behov att kasta om polariteten.

En stilla undran;

Borde samtidigt bli möjligt att koppla in växelström? En transformator bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom solcellspaneler jag köpt har jag för mig har varit märkta eller åtminstone haft en 2-ledare inkopplad. På de jag har är färgerna på ledarna röd och svart. Röd brukar ju va plus och svart minus.

Annars är det väl bara att mäta med en multimeter precis som du säger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...