Gå till innehåll
söndag 05 maj 2024
jmwa

Skuren cirkulationspump B30? Konstiga symptom

Rekommendera Poster

Hej

Min färskvattenkylda b30 har börjat visa dessa symptom: vattenånga med glykol i avgaserna, kokar vid belastning, drar en halvliter kylvätska i halvtimmen vid tomgång, mycket vattenånga uppe under ventilkåpan, vatten i oljan, vatten på 1ans tändstift. Termostaten provkokt och fungerar. Sjövattensystemet funkar. Topplocket är nyrenoverat och just påmonterat, kompet är bra för motorns ålder. Jag har en längre tid hört skärande ljud från motorn, värst häromdagen direkt innan den kokade för första gången.

Är det en bra gissning att cirkulationspumpen skurit? Hur hänger detta ihop med vatten i motoroljan och i 1ans cylinder? Kan vatten tränga in i vevhuset när pumpen skurit?

Känner mig desperat, skulle sålt båten denna vecka och vet inte vad jag ska och kan göra:(

Tacksam för tips!

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är kylvätska i ettans cylinder, har nog topplockspackningen gått igen, kanske på grund av överhettning. Kollades toppens planhet, när den renoverades? Kan ju också vara en spricka i topp eller cylinder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kompet var 10.0 på ettan ändå! Topplocket planades vid renoveringen. Borde inte kompet på ettan vara lägre om packningen gått?

Vid isärtagningen syntes inga sprickor i topp eller block.

Redigerad av jmwa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om topplockspackningen är trasig mellan en oljekanal och vattenkanal har du ändå bra komp, sprickor i toppen kan vara så små så dom inte syns med bara ögat, kan även vara en liten spricka som bara märks när toppen är varm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet man när det är en spricka och vad gör man då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...