Jump to content
Saturday 18 September 2021
tottos

290 DP Styrning

Recommended Posts

Hej!

 

Är det några här som har erfarenhet av styrarmen på 290 drevet? På min styrarm är det två skruvar extra som går in i styrgaffeln. Se bild. Där ser man den stora som klämmer runt styrgaffeln och finns med på sprängskisserna, och sedan en mindre bakom, finns en likadan på andra sidan också. Dom har jag ej hittat på nån sprängskiss. Är det nåt hempul nån har gjort för att armen slirat på styrgaffeln? Eller är det original?

 

Totto

post-89559-0-79823900-1444493691_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Skruven som syns till vänster har någon monterat efteråt. Troligen för att styrarm och gaffel glappar och att styrgaffeln ramlat ner. Kanske en bra lösning

men ev. svåråtkomlig vid demontering.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Skruven som syns till vänster har någon monterat efteråt. Troligen för att styrarm och gaffel glappar och att styrgaffeln ramlat ner. Kanske en bra lösning

men ev. svåråtkomlig vid demontering.

Ingemar

 

Då är det alltså bara att köpa en styrgaffelsats och styrarm :huh: och börja skruva.

Nån som vet vad som ingår i satsen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det något fel på styrningen idag?

 

Om det glappar överlag i styrningen kan det vara gaffelbussningarna i skölden, dessa bytte jag just på mitt dp-e (290) för de glappade så in i...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det något fel på styrningen idag?

 

Om det glappar överlag i styrningen kan det vara gaffelbussningarna i skölden, dessa bytte jag just på mitt dp-e (290) för de glappade så in i...

 

Styrningen funkar men gaffeln har ramlat ner och glappar så mkt att den slår i upphängningsgaffeln. Sen verkar det ju som nåt j.... hempul som kan släppa när som helst.

Nyköpt båt styrningen slirade vid provkörning mäklarn sa att det skulle fixas på ett fackmannasätt. Det dom gjorde var väl att dra åt skruvarna mer. Pga långt avstånd fick jag lov att lita på mäklarn. Det ska man tydligen inte göra.

 

Totto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom axeln är av aluminium, slits splinesen ut snabbt, om inte styrarmen sitter ordentligt fast. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, 

 

Jag har också en fråga gällande DP 290. 
 

Har en Flipper 760 som jag börjat rusta inför årets säsong. Medan jag kröp runt i motorutrymmet såg jag att ”ytterhöljet” till styrcylindern (om den nu heter så) gled i sidled varje gång jag rattade åt motsatt håll. 

AQAD41
DP290

Ska det vara så?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du menar delen som styrkabeln, eller hydraulcylindern är fäst i, så är den helt normalt att den rör sig lite. Den är kopplad till ventilen inne i servocylindern .

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Rollen:

Om du menar delen som styrkabeln, eller hydraulcylindern är fäst i, så är den helt normalt att den rör sig lite. Den är kopplad till ventilen inne i servocylindern .

Har ringat in den del jag menar 😄

93E35247-A4C0-4446-9753-BC8BCEA02C77.jpeg

F78E7291-48A4-4C26-8042-0ABBB6DB9BA1.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Om en båtmäklare/skötselfirma kommit med denna lösning bör han ställas till svars.

Styrarm + styrgaffel med hjälm kostar en hel del.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy