Gå till innehåll
tisdag 07 oktober 2025
jocke67

Sträckning av akterstag?

Rekommendera Poster

Hej! På vår Albin Viggen är det ju mastheadrigg. Akterstaget har bara en vanlig vantskruv. Skall man sträcka akterstaget med denna eller har någon ett tipps på ngn annan lösning? Hur har andra viggen-ägare på sina båtar??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du skall sträcka med denna om du inte vill montera en akterstagssträckare. Det finns flera varianter, med ratt, block & talja mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK! Men om jag använder befintlig vantskruv, blir det inte svårt att bedöma hur mycket som det sträcks? ?-) Man kanske får prova sig fram i verkligheten... !-) Finns det inga andra Viggen ägare som kunde dela med sig av erfarenheter? Tack ändå för svaret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också mastheadrigg med dubbla undervant, även om masten är i trä och inte i aluminium, så riggen påminner om varandra. Hur du bedömer om du sträckt tillräckligt finns det lite olika metoder för. - Frihand, på känsla - Tumstocksmetoden. Med hjälp av en tumstock kan man mäta hur mycket man sträcker vanten. Jag vet inte exakt hur man skall göra, tyvärr. - Riggspänningsmätare. Kostar några hundralappar, men jag tycker det kan vara värt det. Speciellt om man kan dela på kostnaden med en kompis som också har båt som jag gjorde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...