Gå till innehåll
fredag 18 juli 2025
jojosurf

Utombordare - Service "gör det själv"

Rekommendera Poster

Tja alla!

Idag var jag och far vid båtklubben för att testa min gamla utombordare som jag inte använt på ca 4-5 år. 

Den har stått i varmgarage under tiden för jag håller på att renovera segelbåt som är nästan klar nu. Vi rengjorde tändskift och den startade efter andra gången jag drog i startsnöret men jag stängde den på en gång eftersom den inte var i vattnet. Jag hade växeln på "neutral". Det var alltså inga problem att starta den. :-)

Men men....enligt min far låter den inte som en utombordare ska göra. Det var ganska mycket gnissel under den lorta tiden. Jag kan inte bedöma det eftersom jag är döv.  Den behöver nog service. Impeller, olja osv behöver bytas ut. Jag vill göra det själv för att hålla kostnad nere och det är ju alltid bra att kunna göra det själv. 

Vet någon om det finns bra info om hur man gör det själv bild för bild eller video och var kan man köpa delarna?

Utombordare jag har heter:

Evinrude 8hk "Yachtwin" årsmodell -98

Tacksam för hjälp. 

/J

post-93173-0-75609500-1442681090_thumb.jpg

post-93173-0-84814400-1442681101_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Efter lite torrkörning kommer du garanterat behöva ny impeller. Byte av växelhusolja kan nog vara på sin plats på en 17 år gammal motor.

sök på you tube mycket finns där tex impellerbyte: 

delar på fler ställen marindemonteringen, marinshopen mm.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det svåra brukar vara om bränsle fanns kvar i förgasare / motsvarande.

Finns skäl att mekaniker debiterar 2 timmar för rengöring i ultraljudsbad. Knepigt utan rätt grejer.

( Billigt säger jag som ägnade 14 timmar åt samma jobb )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På livetombord.se finns filmer både om impellerbyte och annan service, och mycket annat. Vissa filmer är bara tillgängliga för prenumeranter dock.

När du har bytt impeller så provkör inte utan vatten! Det går väldigt fort att förstöra impellern. Gummi som dras torrt mot metall i hög fart och lite tryck, det blir gummiskrot på nolltid. Kanske var det detta din far hörde som gnissel?

Delarna finns som sagt på marinshopen.se om du vill beställa. Annars finns nog allt du behöver hos en lokal båt-tillbehörsaffär. Större Okq8 brukar ha tändstift och växelhusolja. Men det vore bra om du även kan få tag i en packningssats just för växelhusoljan innan byte. Du kommer lossa två skruvar och trycka in oljan genom den understa av dessa. Det är dessa två skruvar som kan behöva nya packningar. Hjertmans brukar ha såna kit för några tior vet jag.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart att du inte ska göra själv! Det kan "man" inte. Betala någon som gör det själv, så kan dom betala dej att göra något själv som "man" inte kan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du sprayar impellern med en bra ptfe spray, inte torr och inte sån som lämnar synligt pulver, vid byte så kan du köra utan vatten bra länge utan skador.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...