Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
Figo

Hur får man larminfo till mobilen?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skulle vilja installera ett system som skickar info från givare i båten till min mobil.

Fämst är jag intresserad av att få temperatur och luftfuktighet från givare inne i båten under vintertid.

Larm om batterispänningen blir låg är också intressant.

Är det någon som har nått sånt installerat?

 

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett "GTALARM GSM SMS/DIAL Security Alarm Remote Control System" från http://www.topkodas.lt

 

Spänning och temperatur + 7 digitala ingångar. 4 utgångar.

Inga analoga ingångar så luftfuktigheten kan jag inte se.

Temperaturen mäter jag i kylboxen men när värmen är på så mäts temp i salongen.

Utgångarna styr summer, siren, värmare, avfuktare.

Övriga ingångar kollar

  1. länsvattennivån (flottör)
  2. spänning dvs om huvudsäkring skulle gå sönder (relä)
  3. intrång stuv
  4. intrång salong
  5. landström (om jag ligger i på vintern)
  6. "röd lampa" dvs när Wallasvärmaren kommit upp i temperatur.
  7.  "annat fel" - dit har vi inte kommit än ...

Jag är väldigt nöjd. Varje dag får jag ett SMS om temp. och spänning samt att jag vet att allt är ok.

Startar ofta värmaren och talar om hur länge jag vill att den ska gå. Använder detta ofta även på land när jag ska åka ner och greja.

Från början hade jag möjlighet att starta kylen men numera får den gå hela sommaren.

Har en app "SMS RC" där man kan trycka på en knapp så går värmaren en timma.

 

Har en hygrostat liggande som ihop med en termostat skulle kunna ge larm när det är "mögelläge" men den har inte blivit inkopplade eftersom jag hade ström hela vintern till avfuktaren. Istället gjorde jag så att elvärmen ersätter Wallas när det finns landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med www.induohome.com dom har det mesta när det gäller larm m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett "GTALARM GSM SMS/DIAL Security Alarm Remote Control System" från http://www.topkodas.lt

 

Spänning och temperatur + 7 digitala ingångar. 4 utgångar.

Inga analoga ingångar så luftfuktigheten kan jag inte se.

 

Får kolla närmare på denna.

Kräver givare för luftfuktighet analog ingång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har ett "GTALARM GSM SMS/DIAL Security Alarm Remote Control System" från http://www.topkodas.lt

 

Spänning och temperatur + 7 digitala ingångar. 4 utgångar.

Inga analoga ingångar så luftfuktigheten kan jag inte se.

 

Får kolla närmare på denna.

Kräver givare för luftfuktighet analog ingång?

 

Yes, de digitala kan bara se on eller off. Min tanke från början var att använda en liten dator för att kunna få mer info från båten men i avvaktan på det har jag denna ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett "GTALARM GSM SMS/DIAL Security Alarm Remote Control System" från http://www.topkodas.lt

 

Spänning och temperatur + 7 digitala ingångar. 4 utgångar.

Inga analoga ingångar så luftfuktigheten kan jag inte se.

Temperaturen mäter jag i kylboxen men när värmen är på så mäts temp i salongen.

Utgångarna styr summer, siren, värmare, avfuktare.

Övriga ingångar kollar

  1. länsvattennivån (flottör)
  2. spänning dvs om huvudsäkring skulle gå sönder (relä)
  3. intrång stuv
  4. intrång salong
  5. landström (om jag ligger i på vintern)
  6. "röd lampa" dvs när Wallasvärmaren kommit upp i temperatur.
  7.  "annat fel" - dit har vi inte kommit än ...

Jag är väldigt nöjd. Varje dag får jag ett SMS om temp. och spänning samt att jag vet att allt är ok.

Startar ofta värmaren och talar om hur länge jag vill att den ska gå. Använder detta ofta även på land när jag ska åka ner och greja.

Från början hade jag möjlighet att starta kylen men numera får den gå hela sommaren.

Har en app "SMS RC" där man kan trycka på en knapp så går värmaren en timma.

 

Har en hygrostat liggande som ihop med en termostat skulle kunna ge larm när det är "mögelläge" men den har inte blivit inkopplade eftersom jag hade ström hela vintern till avfuktaren. Istället gjorde jag så att elvärmen ersätter Wallas när det finns landström.

 

Intressant !

Jag har nämligen också larm från Topkodas sedan ett par år. Är supernöjd, utom med en funktion: Det går att sätta i bevakningsläge utan att alla larmsensorer är "ok", med påföljd att larmet går direkt. Vet dock att de tog till sig denna "brist" och att det nu ev. finns åtgärdad i senare SW.

 

Annars har det alla möjligheter till övervakning och sensoringångar jag har kunnat önska mig i alla fall.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Intressant !

Jag har nämligen också larm från Topkodas sedan ett par år. Är supernöjd, utom med en funktion: Det går att sätta i bevakningsläge utan att alla larmsensorer är "ok", med påföljd att larmet går direkt. Vet dock att de tog till sig denna "brist" och att det nu ev. finns åtgärdad i senare SW.

 

Annars har det alla möjligheter till övervakning och sensoringångar jag har kunnat önska mig i alla fall.

 

 

Har du provat att uppdatera firmware? Jag har gjort så att jag har en siren inne i båten + en "annorstädes" men på den ligger det en 10 sek fördröjning. Då blir det inte sånt himla liv om man missar att stänga någonstans.

 

Det jag kan sakna är ett backupbatteri, nu har jag gjort så att jag kopplat larmet direkt på ett av mina husbatterier, att hitta den anslutningen för en tjuv är nog inte så lätt. Sen är det inbrottsrisken som oroar mig mest, det är spänningen, vatten i kösvinet och temperaturen i kylen som är viktigast.

Alla mina förbrukare får ström via solcellsregulatorns lastutgång. Den kopplar ifrån om batterispänningen blir för låg eller vid överlast. Därför har jag ett relä som faller om spänningen försvinner och får på så vis ett larm. Skulle man vara riktigt pessimistisk så skulle samma relä kunna få koppla över larmet på ett 9V torrbatteri. Men så pessimistisk är jag inte...

 

Det jag uppskattar är att när ma kommer hem och börjar fundera på om jag verkligen larmade på så kan jag bara skicka ett SMS för att larma på.

 

Jag har lite funderingar på att sätta samma typ av larm både hemma och i bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...