tuben 0 Postad 25 April , 2005 Hur är det egentligen med båtregistret? Jag har köpt en båt med registreringsnummer, men skrapat bort numret och målat om båten. Är registret nedlagt, eller ska jag sätta dit nya nummerdekaler? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 833 Postad 25 April , 2005 Registret är nedlagt. Det blev visst för dyrt. Kanske återuppstår det igen i samband med kraven på körkort på sjön (se annan, låång, tråd om det)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 25 April , 2005 för att fortsätta på ChriserN`s svar..... men att märka sin båt är aldrig fel trots att registret är nerlagt. Själv har jag stöldskyddsmärkt både båt och motor med Seucurmark. Ett billigare alternativ är att låna märkpenna från t.ex. Polisen och märka själv. Det tycker jag att du ska göra. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 26 April , 2005 Om båten din är registrerad i Sjöfartsverkets Fartygsregister och besiktigad och godkänd för yrkesmässig trafik har den fått ett registreringsnummer (call sign) som skall vara väl synligt på utsidan av båten. Detta gäller ALLA fartyg, även en styrpulpetare... Detta kan vara värdefullt att veta då båten blir intressant för flera köpare vid en eventuell försäljning. Det blir ungefär detsamma som en bil med yrkestrafikmärke. Men det kan ju också röra sig om en gammal fritidsbåtsregistrering och då är det av ringa/inget värde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7-012 0 Postad 26 April , 2005 Och var i denna beskrivning passar den blå skylten märkt Sjöfartsverket med ett s-xxx-xxx-xxxx nummer in i bilden? Jag ringde Sjöfartsverket, men dom hade ingen aning! Inte damen jag pratade med i alla fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 26 April , 2005 hur vet jag då om det är sjöfartsverkets fartygsregister, eller fritidsbåtregistret? min båt har reg.nr SSS 11. kan man med hjälp av det numret se vem som äger båten? det är troligtvis förr-förra ägaren som står i det registret om det nu existerar, vore ju bra att uppdatera det om det går... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 833 Postad 26 April , 2005 Men hallå!!! Blanda inte ihop typgodkännande-skylten med registreringsnumret. Sjöfartsverkets typgodkännande-skylt ska de veta när de utfärdade och till vilken båt/tillverkare. Registreringsnumret kan ingen idag ändra eller spåra. Nedlagt var ordet sa Bull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7-012 0 Postad 26 April , 2005 Jo man tycker ju att dom ska veta det. Jag får ringa en gång till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser