Gå till innehåll
torsdag 24 juli 2025
BSven

Såga lucka i sandwich-hur göra sargen?

Rekommendera Poster

Jag skall såga upp ett trekantigt hål i ena sidhalvan av fördäcket som skall bli öppningen till en ankarstuv.

Däcket är sandwichlaminat med ca 2 cm kärna och 5mm glasfiber på ovan resp.undersida.
Hur bör jag styva upp/täta kanten på "hålet" så att det inte sviktar eller spricker när man kliver på fördäcket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ett ganska avancerat jobb och bör inte göras om du inte är helt säker på att du får vad du vill ha. Om man ändå gör det så skulle jag föreslå följande:

1 Markera och såga noggrant med sticksåg.

2 Slipa ur drygt 2cm av kärnmaterialet runt kanten på både sarg och lucka.

3 Limma in ett nytt hårt kärnmaterial (trä eller högdensitetsskum) med epoxy.

4 Limma fast en fläns i ett starkt material  på undersidan av hålet som sticker ut 1-2 cm (hylla för luckan att vila mot)

5 Slipa kanterna/ytorna fint och se till att passformen fungerar.

6 Måla ett par omgångar med lamineringsepoxy för att helt täta alla nya ytor.

7 Måla slutligen med lämplig nyans av polyuretanfärg.

Om du behöver tydligare instruktioner eller bilder så sök på ämnet hur man bygger träkajaker, där brukar man ta upp stuvluckor i skroven.

Lycka till / N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Jag tänkte göra som på din havsfidra men bara lucka på ena sidan.

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/havsfidran-dis-1991-2001_23.html

Ändrar det något i utförandet?

På havsfidran löste jag problemet med upplaget för luckan på något annat sätt,men kommer inte riktigt ihåg hur.

Däcket på Havsfidran och Storfidran är ju inte i sandwisch. Utan består av ett däck i enkellaminat och en inerline.  Platen är "formslät" även på insidan. Dessa två delar sitter ihop med 12 mm plyfaremsor som mellanlägg i däcket.

Tur jag kom på det - som min morbror bruka säga när man talar om för honom något som han inte har en aning om.

Upplaget för luckan var teakklädseln  som låg ovanpå. Ramen som gick runt luckan sjöt ut ett par cm på utsidan plasten och dessutom hade jag plastat runt underdelen på luckan och ut under teaken.

post-106994-0-79849800-1440679949.png

Brunt = Teak

Svart  = Plats

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...