Gå till innehåll
måndag 09 juni 2025
No_jah

Haveri MS-backslag

Rekommendera Poster

Jag skulle kontrollera oljenivån i backslaget på min MD6A och upptäckte att axel och hela innehållet glidit ur reduktionsväxelhuset ett par centimeter, och all olja har såklart runnit ut i kölsvinet.

Det lustiga är att jag inte märkt någonting och det går att få i både fram och back utan problem precis som vanligt. Jag har kört ca 8 timmar med motorn sedan jag senast kontrollerade och fyllde på oljan. Jag har hört om andra som har haft liknande problem, men då har det inte gått att få i växel.

Går det att få loss enbart reduktionsväxeln utan att lossa hela backslaget, vilket i mitt fall innebär att hela motorn måste lyftas ur eftersom bakre motorfästet sitter i backslaget?

På bilden nedan ser ni hu det ser ut.

ibw27l.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl inget problem att palla under maskinen i bakkant, så att du kan ta bort backslaget.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nu har jag tittat på din bild med, det är inte så att det bara är radialtätningen som åkt ut av någon anledning?

Lossa propelleraxeln i flänsen på medbringaren och kolla efter glapp.

Känns det OK lossa medbringaren på backslaget och montera en ny radialtätning, detta går att göra på plats i båten.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan nog faktiskt varar som du säger, med tanke på att backslaget verkar fungera som det ska.

Backslaget har länge läckt lite vid vid manövermekanismen vilket jag varit medveten om och fyllt på vid behov, och det skulle kunna vara så att jag fyllde lite för mycket senast vilket medförde att tätningen tryckes av när oljetrycket steg för mycket?

Jag ska fortsätta undersöka vid tillfälle och återkomma med hur det går. 

Tack för hjälpen så här långt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte varit till båten för att undersöka vidare, men jag har kollat runt på nätet efter bilder på liknande backslag och hittade denna:130.jpg

Där ser man ju hur det ska se ut och det verkar faktiskt som att du har rätt i att tätningen har hoppat över flänsen.

Däremot har jag inte lyckats luska ut, gennom att titta på sprängskisser, vilken del det är (flänsen) som sitter mellan tätningsringen och axelkopplingen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har det gått ett tag och jag gjorde under vintern några försök att pressa i den nya tätningsringen. Men eftersom det är så trångt i så har jag inte lyckats, dessutom är det så ont om utrymma att jag inte ens får loss backslaget utan att först lyfta ur hela motorn. Och för att lyfta ur motorn har jag tänkt montera en lyftögla vilket för närvarande saknas.

Då är frågan om man vågar skruva loss topplocksmuttern som lyftvinkeln ska sitta under utan att först tappa ur sötvattenkylningen, eller är det risk att få vatten i cylindrarna då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte lossa kopplingshalvan för propelleraxeln och dra tillbaks axeln så långt det går för att få lite plats att knacka in tätningen.

Jag är overtygad att det ska gå i båten.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, visst går det. Då måste först rodret lossas vilket är lite besvärligt med båten i sjön, och sen når jag ändå inte riktigt backslaget bakifrån eftersom det ligger precis under skottet mellan akterruff och motorrum.

Angående montering av tätningsringen så ska ju den väl egentligen pressas i med hjälp av pressmaskin, men det  borde gå att knacka i det antar jag, men han behöver nog lite mer utrymme för att vara säker på att man får i den rakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser att bilden i första inlägget min gamla tråd har försvunnit, så jag lägger den här.

Det är ju synd att man inte kan redigera sin inlägg senare än någon timme efter att de skapats.

IMG_20150819_172052.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Packboxen är körd. 

Du behöver en ny. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Hybro:

Packboxen är körd. 

Du behöver en ny. 

Ja precis, som vi kom fram till för ca 7 år sedan.

Som jag skrev så la jag in bilden i första inlägget på nytt på nytt för att den hade försvunnit  från tinypic.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...