Jump to content
Monday 02 December 2024
Sign in to follow this  
mikael_matsson

Vp 11c i Winga 25, får inte i friläge.

Recommended Posts

Jag är spekulant på en winga 25 som jag var och tittade på idag. Den har sina skavanker men inget som jag ser som problem, välkommet vinterpyssel mest.

MEN, det stora frågetecknet kommer när jag provkör motorn, i sjön men förtöjd vid brygga.

Med motorn avstängd går friläge, fram och back i jättefint, lätt med distinkta klick och man ser att plattan mellan reglage"wire" och backslag rör sig distinkt mellan sina tre lägen.

Startar motorn i neutral och fram eller back går att lägga i enkelt. Men där, i det läge man väljer, vill backslaget stanna när motorn är igång. Det går med stor kraft att dra ur back eller fram med reglaget, men den hoppar isåfall över friläge och direkt i fram resp back istället. Stänger jag av motorn med växel i så går det sedan att lägga i friläge enkelt. Växlingen kärvar med andra ord ordentligt vid belastning men inte alls obelastad.

 

Så vad gör man?

Fråga 1: Någon som på rak arm vet vad som är trasigt i backslaget?

2: Kan det vara en justeringssak? Vad?

3: Kostnad att lämna in för renovering respektive byte eller reparation?

4: Måste båten upp på land och propelleraxel monteras av eller motor lyftas för att få bort backslaget? Om det behöver bytas/renoveras.

 

Tanken var att köra båten från Stockholm till Västerås på Mälaren. Det känns mindre lockande nu men det är klart det går. Bökigare dock. Ska den ändå upp för detta kanske lastbil är ett alternativ.

Båten säljs ur dödsbo så de anhöriga vet inget om båten, den är sjösatt i år och förre ägaren har ju uppenbart lyckats köra den såhär...?

Vad tror ni? Är det ett jätteproblem eller något som går att lösa relativt enkelt? Hur mycket ska det påverka priset om jag köper "grisen i säcken"

Mvh Micke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svarar så gott jag kan. Har en MD11d så det skiljer sig nog lite mellan modellerna.

 

1. Vet inte exakt vad det är som kan vara fel. Men vad händer när du trycker in knappen för friläge (mitt i motorreglaget)? Funkar det korrekt i wirarna till motorn? Det finns ju en friktionskoppling också, låter inte långsökt att det är något i den som gått sönder.

 

2. Möjligt att det är en justeringsfråga. Kolla så att alla wirar rör sig som de ska.

 

3. Oklart eftersom jag inte vet exakt vad som är fel. Men min erfarenhet är att det skiljer sig otroligt mycket mellan verkstäder. Har aldrig lämnat in något för lagning men priset på reservdelar varierar från gratis, om man hittar någon som har en bit över, till flera tusen om man köper nytt via de officiella kanalerna på marineparts europe. Har köpt delar som är listade för flera tusen för några hundralappar begagnat.

 

4. Beroende på hur tillgängligt motorn sitter kan det nog gå att montera av backslaget när den ligger i vattnet. I teorin går det säkert att göra med båten i vattnet. Men om det är som för mig är tillgängligheten under motorn obefintlig. Och då måste nog motorn lyftas ur båten för att göra stora jobb på backslaget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har haft en MD11c med två reglage ett i däckssalongen och ett i sittbrunnen. Reglagen kopplades ihop i en växel.

 

Reglaget i däckssalongen fungerade perffekt, men reglaget i sittbrunnen var väldigt svår att få i neutralläge - så att propellern inte roterade. Det gick, men man fick "joxa" mycket med spaken innan man hittade rätt läge. Min mekaniker har inte klarat av att justera så att bägge fungerar ordentligt. Växeln sliten!?

 

men du har bara ett reglage - eller!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för svaren. Frikopplingsknappen funkar som den ska, inga problem att varva motorn i friläge. Överhuvudtaget känns reglaget perfekt justerat och lagom lätt när motorn är av. Det är först vid belastning som växlarna inte vill gå ur. Direkt från back till fram och vice versa går, men med ganska rejäl våld på spaken, sådär precis på gränsen att man tror att man ska dra sönder grejerna. Så det känns ju som att felet är i backslaget och inte i reglaget, men säker är jag ju inte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thallatha, reglaget du hade som var svår att hitta friläge med. Funkade det korrekt när motorn var av eller var den lika "off" i justeringen även då?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koppla bort vajern på backslaget och kolla om du kan manövrera direkt på backslaget. Kan du inte det så ligger ju felet förmodligen där och det kan bli dyrt. Sitter felet i reglaget/vajern så är den både enklare och billigare. Låt det totala priset på kalaset avgöra om det är värt besväret.

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Bosse det hade ju varit det enklaste och mest logiska sättet att börja felsöka. Begriper inte själv varför jag inte gjorde det direkt när jag var där.... Nu sitter både jag och säljaren 10 mil från båten så det är inte lika enkelt att prova som om det vore min egen båt här ute på bryggan. Jag har mejlat ett par "skrotnissar" på Blocket som verkar sitta på begagnade backslag för att få lite prisuppfattning. Ska även titta in hos en "riktig" VP-verkstad på måndag å höra vad de säger.

Man vill ju å ena sidan inte skruva å krångla med säljaren för mycket, å andra sidan inte köpa något som kommer ruinera mig. Så jag är tacksam för all info och kvalificerade gissningar jag kan få.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikael, om du inte redan hört av dig till dem kan jag rekommendera ett telefonsamtal till Davids mekaniska i Göteborg. Du verkar visserligen vara baserad på Östkusten, men du kan ändå få en prisuppgift. Jag har köpt delar av dem och de har ett stort och prisvärt utbud av begagnad VP i alla åldrar och skick. De är också det ställe som flera varv och verkstäder specialiserade på VP har skickat mig till för begagnade reservdelar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blev affär på Wingan igår, trots backslaget. Det tycks gå att få tag i ett renoverat för 7000:- plus det gamla i inbyte. Så vi drog av det på priset plus lite mer prut för övriga skavanker.

Så nu ska jag bara lyckas få hem henne med :). Det får bli om ett par veckor när jag är ledig en helg.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...