Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
ralle

Nidelv 24 med Vetus, motorproblem

Rekommendera Poster

Hej.

Har fått lite motorproblem jag inte riktigt förstår.

 

Vi köpte i början av sommaren vår första båt med inompordare, en Nidelv 24 med en Vetus m4.17.

När vi körde hem den blev det till att testa den ordentligt då del blåste upp och blev ordentlig sjö. Men båten skötte detta jättebra.

Tills motorn stannade.

Gick att starta men gick i princip bara på tomgång, och riktigt illa, och i en för mig helt ny och främmande båt och helt utan verktyg blev det till att kalla på hjälp i blåsten.

Vi fick hjälp in till en marina där dom var helt övertygade om att vi hade mycket vatten i tanken, och att den höga sjön nu hade rört om så vi fått in en massa vatten i filtrena. Dom bytte filter, och motorn spann så fint igen.

Vi kom sedan hem utan problem, och väl hemma tömde vi tanken ordentligt, satte dit nya filter, och har sedan åkt rätt mycket med båten i sommar utan några som helst problem.

 

Tills i söndags. Min mor & far var ute med några bekanta, och hamnade i lite blåsväder, inte så där speciellt mycket, och inte på långa vägar som när vi körde hem båten första gången, men mer än vi åkt i i sommar i alla fall. Stänkte upp på rutorna ibland... Och då hände detta igen! Motorn stannade, gick att starta, men gick bara på tomgång, och riktigt illa.

 

Dom fick hjälp hem (var inte jättelångt hemifrån som väl var) provade lite direkt vid bryggan igen, men den gick bara på tomgång och otroligt illa.

 

Jag åkte ner i dag, kollade över saker lite snabbt efter nåt uppenbart, och provade sen att starta.

Den va mer svårstartad än vanligt, och gick illa i några sekunder, men sen gick den precis som vanligt. Svarade på gaspådrag ordentligt, och inga konstigheter alls. Provkörde dock inte, avvaktar med det till det finns nån annan båt med...

 

Så nu är jag lite fundersam. Jag tror inte på vatten eller skit i filter denna gången. (ska lossa och kolla filtren i morgon).

 

Min fundering är, då den gemensamma nämnaren båda gångerna är blåsig väder med hyggliga vågor, kan det vara så att när det skvimpar i tanken kan den suga luft? Det var nu ca 1/4 tank, kanske något mer, och jag tror det var ungefär samma förra gången.

Kan det vara så? Och vad gör man åt det i så fall?

 

Eller andra tips? Eftersom den verkar gå nu känns det lite halvt osäkert om man inte säkerställer varför den krånglade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens diesel är inte som förr vilket ger dina problem. Det växer alger i bränslet. Dieseln drar till sig fukt och där trivs algerna som sätter igen filter och bränslepumpar och framför allt insprutarna. Man ska undvika att tanka diesel på vanlig mack, all diesel med FAME är skit. Jag kör lastbil till vardags men där fyller man på varannan dag eller så, så där hinner inte problemen uppstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser o-ringen i tanklocket ut? Hur sitter tankens avluftning och hur är slangen till den dragen?

 

Det kan ju vara så att du får in vatten i tanken när du kör i gropig sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, känner till det där med alger, och vi har väl tankat lite blandat både på vanlig mack och på sjömack. Har dock rätt långt till sjömack. Har sen hällt i medel mot alger vid varje tankning med vanlig mackdiesel (om nu det hjälper?).

 

Nu har det dock inte gått så lång tid så att alger bör vara något problem. Såg dessutom inga som helst tecken på alger när jag tog isär efter förra gången. (har sett hur det ser ut i gamla traktorer).

 

Så detta är något annat.

Redigerad av ralle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser o-ringen i tanklocket ut? Hur sitter tankens avluftning och hur är slangen till den dragen?

 

Det kan ju vara så att du får in vatten i tanken när du kör i gropig sjö.

Nä, genom tanklocket kommer inget vatten. Avluftningen vet jag däremot inte.

Dock fick farsan problem rätt snart efter att det börjat gunga, jag tycker att det borde gått ett tag i så fall innan det börjar strula...?

 

Jag tittade på glaskoppen, såg fint ut, men jag ska kolla i morgon om det verkar vara nåt vatten där. Är det vatten som är problemet bör det väl vara en hel del vatten där, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på tankens form kan det mycket väl vara så att maskinen suger luft om det är förlite bränsle i tanken när det börjar rulla.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på tankens form kan det mycket väl vara så att maskinen suger luft om det är förlite bränsle i tanken när det börjar rulla.

 

 

 

Kalle

 

Ganska vanligt att man kan suga luft redan vid kvarts tank i en snipa vid rejäl sjöhävning. Fast då repar sig motorn ganska snart om den inte stannar helt, särskilt motorer med retur. Ligger de still så går de normalt igen, vilken din inte verkar göra. Olika motorer/bränslesystem är olika känsliga för luft. Pröva att lufta av utan att byta filter och se om den går som den skall om du har en känsligt bränslesystem som håller kvar en luftficka någonstans.

Men mer troligt är skit i tanken ändå, plocka ur stigarröret och kolla hur silen i botten på den ser ut, brukar vara en bra indikator på tankens tillstånd. Att suga ur allt ur en tank i en båt är riktigt svårt så har du ingen manlucka på tanken där du kommer åt ordentligt så kan även ha vatten och skit kvar i den.

De där algmedlen är ett bra sätt att lösa upp alger som ger problem om man redan har dem i tanken. De används i förebyggande syfte, att hälla det i en redan skitig tank ger garanterat mer problem då skiten släpper och börjar täppa till snabbare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är att den går ju bra nu efter att ha legat vid bryggan en stund. Lite dum att starta första gången, men sen gick den fint. Och det innan jag skruvat loss något alls. Inte kört nåt dock.

 

Jag tog upp röret i går, och det satt ingen sil där. Det kanske man skulle fixa...?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT kanske men i mitt tycke för mycket skarvar, slangstumpar, en källa till luftläckage.

 

Luft läcker in lååångt innan det läcker ut bränsle.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT kanske men i mitt tycke för mycket skarvar, slangstumpar, en källa till luftläckage.

 

Luft läcker in lååångt innan det läcker ut bränsle.

 

 

 

Kalle

 

Ja, jag har också noterat detta, tänker fixa detta.

Redigerad av ralle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får nog backa lite på det där med alger. Faktum är att det finns i tanken, dock inte i några större mängder. Har sett dieseltankar med betydligt mycket mer där motorn fortfarande går problemfritt.

Bytte filter och klippte upp de gamla, inga spår av något kladd eller annat konstigt där. Och motorn gick fint nu även innan filterbytet.

 

Så visst måste tanken göras rent, men jag undrar ändå om det är algerna som är problemet. Jag vet inte vad jag ska tro...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får nog backa lite på det där med alger. Faktum är att det finns i tanken, dock inte i några större mängder. Har sett dieseltankar med betydligt mycket mer där motorn fortfarande går problemfritt.

Bytte filter och klippte upp de gamla, inga spår av något kladd eller annat konstigt där. Och motorn gick fint nu även innan filterbytet.

 

Så visst måste tanken göras rent, men jag undrar ändå om det är algerna som är problemet. Jag vet inte vad jag ska tro...

 

Alger innebär även att du har vatten i tanken. Många och dåliga skarvar ger ett luftkänsligt system.  Åtgärda det och

i övrigt är det väl bara att se till att ha tanken välfylld. Vill minnas att i tex Albin 25:s (som verkligen kan rulla) manual rekommenderades att alltid ha mer än kvarts tank vid sjöhävning, så räkna bort en tredjedel av bränslemängden i hårt väder så är du nog på den säkra sidan. Det är ofta lite si och så med konstruktion på tankar , de sitter där de får plats och skall vara billiga att tillverka. Bra form och bra skvalpskott kostar pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är ju väldigt låg och långsmal, ligger längst bak under soffan längs nästan hela båtbredden, så någ borde den vara skvalpkänslig. Det sitter dock skvalpplåtar i, och sugröret sitter i nån kopp av något slag såg jag. Men det kanske inte räcker.

 

Provkörde lite i dag, motorn går som en dröm nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu så här nästan ett år senare tänkte jag uppdatera lite...

Har inte gjort ett dugg åt detta.

Det enda vi gjort är att se till att aldrig ha mindre än halv tank. Har väl heller inte åkt i så hårt väder heller...

Motorn går som en dröm, inte strulat alls.

 

Detta tolkar jag ändå som att problemet är att den suger luft vid för lite i tanken i kombination med mycket vågor. Och jag tror även att vågorna ska komma framifrån för att det ska strula.

 

Sen vad man ska göra åt det vet jag inte... Ha mycket diesel i, men man vill ju kunna nyttja hela tanken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Svågern hade en gång en Tresfjordsnipa.

Motorn i den stannade också först vid sjögång, sedan "litet då och då" men startade snällt igen efter avluftning. Senare upptäckte vi nästan mikroskopiska sprickor i bränsleslangarna. Efter byte av dessa uppkom aldrig det problemet igen, inte ens vid sjögång och 1/4 tank.

 

Jag är även litet verksam med veteranbilar, och här har under de senaste åren uppkommit problem med bränsleslangar för flera, det förefaller som om kvaliteten på dessa slangar rent generellt försämrats.

Särskilt har det klagats över slangar som inköpts i en viss "tema-butik". Jag köpte därför slang från Semperit hos Mekonomen, den har nu suttit fyra år utan att visa ålderssvaghet. Andra köper dyra slangar av Hydroscand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig skrivit föregående inlägg.

Nu hände det igen...

 

Blåste ordentligt, dock inge jättehöga vågor, men tillräckligt för att det skulle stampa och slå en hel del. Dessutom denna gång över halv tank.

Veckan innan var brorsan ute i rejäla vågor, då dock mer från sidan och det var mera rullande, inget stampande. 

 

Alla gånger det har hänt har det varit i stampande/slående motsjö... Vet inte om det är den utlösande faktorn.

 

Väl i hamn och efter luftning gick motorn igen, har dock inte varit ute och kört nåt efteråt.

 

En skillnad denna gång var dock att vid filterbyte var det massor av skräp i filtret!

Såg faktiskt även nåt som skulle kunna vara spår av bakterietillväxt, men det stora här var skräp, typ fint grus och/eller små rostflagor

 

Så nu undrar jag om det i alla fall inte är skit som är problemet.

Kan det bli så att om det ligger skit i tank/ledningar/filter, och så när det börjar stampa så virvlar det upp och sätter igen nånstans?

Och i så fall, kan det., om det är fint skräp, släppa sen när pumpen slutar pumpa?

För grejen är ju att den går ju alltid igen efter luftning...

 

Sprickor i ledningar/sugrör i tanken är också en tanke som slagit mig.

 

Oavsett verkar det bli tanklyft i höst.

Sen om det bara blir en rengöring eller tankbyte får vi se.

 

Nån som har tips och bilder på tankinstallationer i en Nidelv 24?

Skulle vara kul att se hur det ser ut i andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för material i tanken, ser ju målad ut på bilden. Det är inte så att den är gjord i vanlig svartplåt och börjat rösta på insidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för material i tanken, ser ju målad ut på bilden. Det är inte så att den är gjord i vanlig svartplåt och börjat rösta på insidan.

Jo, kollade lite nu, själva tanken ser rätt plåtren ut inuti, men det finns detaljer i som är rostiga. Lite därför vi funderar på om ett tankbyte är en smart grej, om vi nu ändå måste ur med tanken.

Lite pyssel bara, roderaxeln går genom tanken, och styrningen är skruvad i tanken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En "liten" uppdatering...

 

Vi har nu haft ur tanken och gjort den ren. Har tagit bort ett sugrör som var rostigt, som inte användes, i övrigt var det bara material som inte rostar i tanken.

 

Sugröret till motorn var en kopparnippel gängad i tanken och ett aluminiumrör lödd i nippeln (finns på nån tidigare bild), och trycksatte man röret var det inte riktigt helt tätt i lödningen. Detta aluminiumrör är nu bytt mot ett i rostfritt som är gängat i nippeln. Röret är ca 1 mm grövre i diameter invändigt än det gamla, ska väl inte göra nåt...

 

Sen har vi bytt grovfilterhållare/vattenavskiljare helt, och dragit nya bränsleslangar mellan den och tank. Sista biten till motorn är bytt för några år sen när motorn byttes, så den fick vara kvar.

 

Vad tror ni om detta. Kan vi ha löst problemen nu?

Den är ännu inte sjösatt, men inom kort så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag tror ju att det iallafall inte kan bli sämre...

Finns det någon elektrisk bränslepump mellan tanken och motorns filter och insprutningspump?

Isåfall måste du ju kolla den också.

 

Annars låter det ju heltäckande, nu skall det säkert funka bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om problemet är mikroskopiska sprickor i slangar så hjälper en elektrisk bränslepump strax efter tankens sugrör.

 

I problemet gissar jag på att dilemmat är rostflagor som täpper sugröret men släpper efter att trycket hunnit jämna ut sig.

En passagerarbåt modell mindre stötte på samma problem ifjol somras mellan Västerö och Mickelsörarna här i trakten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matarpumpen på motorn är elektrisk, men annars ingen pump mellan tank och motor.

Funderade faktiskt på en elektrisk extrapump på tanken, men det känns inte som att det borde behövas om allt annat är OK. Eller, gör man så ändå ibland?

Det enda som inte är bytt nu är sista metern mellan vattenavskiljare/filter och motorn. Samt de korta slangar mellan matarpump/filter/insprutningspump. Men de är betydligt nyare än resten, antar att de byttes tillsammans med motorn 2009.

 

Sjösättning i kväll, om allt går bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte mig se en backventil på nån bild, åtminstone min pump extraknäcker som backventil tillochmed när den inte får ström.

Kanske det skulle gå att byta ut den mot en pump?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte mig se en backventil på nån bild, åtminstone min pump extraknäcker som backventil tillochmed när den inte får ström.

Kanske det skulle gå att byta ut den mot en pump?

Nej, det sitter ingen backventil. Antar att det finns på matarpumpen, men den sitter på motorn.

Funderat själv på om det borde sitta en på tanken, men det borde väl fungera ändå...?

Pump bak på tanken har jag funderat på, men det bör ju fungera så här tycker jag.

 

Nu är båten sjösatt, motorn startade utan problem väl i sjön, och kördes kanske 5 minuter, vilket fungerade fint.

I kväll kommer den gå från Hölö till Trosa, ca 12 distans tror jag. Får se hur det fungerar,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara uppdatera med att resan till Trosa gick utan problem. Sen har båten inte använts... men sommaren lär väl få visa hur det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej båtvänner!

 

Har liknade problem med min Nidelv 24 (1982:a) som beskrivits i tråden. Funderar på att ta ut tanken för att rengöra den. Har lite funderingar kring detta:

 

Hur omfattande är det att lyfta ut tanken? Gå den att lyfta rakt upp efter att man lossat samtliga fästen samt roder.

 

Tacksam för hjälp!

 

Hälsningar

 

Mikael

Vaxholm

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
On 5/26/2019 at 9:41 AM, Seglavackert said:

Hej båtvänner!

 

Har liknade problem med min Nidelv 24 (1982:a) som beskrivits i tråden. Funderar på att ta ut tanken för att rengöra den. Har lite funderingar kring detta:

 

Hur omfattande är det att lyfta ut tanken? Gå den att lyfta rakt upp efter att man lossat samtliga fästen samt roder.

 

Tacksam för hjälp!

 

Hälsningar

 

Mikael

Vaxholm

 

 

Hej Mikael.

Lyckades du få ur tanken, och i så fall hur gick ni tillväga?
Även jag har en Nidelv 24 (med U-soffa), och måste ta upp tanken för att göra rent den från bakterietillväxt.

 

Tack!
//Ted

Ingarö

Redigerad av Tewski

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
On 5/14/2017 at 9:32 PM, ralle said:

En "liten" uppdatering...

 

Vi har nu haft ur tanken och gjort den ren. Har tagit bort ett sugrör som var rostigt, som inte användes, i övrigt var det bara material som inte rostar i tanken....

Frågar även dig Ralle. 
hur gick ni tillväga med att få upp tanken?
Även jag har en Nidelv 24 (Med U-soffa), och måste ta upp tanken för att göra rent den från bakterietillväxt.

Tack för din tid.

Redigerad av Tewski

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...