Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Frenkoh

Mercruiser 5.0 v8 startar ej efter konstigt beteende

Rekommendera Poster

Hej !

Har en mercruiser 5.0 v8 skall vara en 90-tal ny renoverad osv.. som jag haft i min ägo i ca 2 veckor och den började krångla i lördags, den började låta som den fick sopa torsk ungefär fast det inte var de (ca 20 liter i tanken då)men utifall så stannade vi till fyllde på 20 liter bensin och tog det lugnt på en ö i en timme sedan

Skulle vi vidare då starta de som vanligt åkte iväg sedan helt plötsligt så börjar den "blöddra" och går dåligt tar inget på gasen till en början sen sticker den iväg i 40 knop helt plötsligt sen tar den inte på gasen igen å "blöddrar" o låter sen funkar motorn som vanligt och sticker iväg som ett spjut men sedan för att dö igen startar om motorn men upprepar exakt samma sak igen men den dör igen sen ger vi upp med att försöka åka igen å kikar under "motorhuven" den får soppa enda fram till förgasaren det är konstaterat iaf, tittar om den startar utan luftfiltret å throttle utifall den blivit sur osv men startar inte alls nå mera. Någon som vet varför den beter sig så här ? Provat fått igång den nån dag nu.. tacksam för svar satt man hinner utnyttja sen sommaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vatten eller skit som satts sig i förgasaren. 20 liter skulle jag säga nästan tom, fanns det vatten så lär ju det bli stor % sats med så lite bränsle.

 

Även om det är skit i tanken så blir det mer troligt att det kommer med till förgasaren ju mindre soppa det är i tanken.

 

Borde finnas ett vattenavskiljande bränslefilter, har du kollat det.

 

Finns det inget filter så känns det som någon vedbod monterad maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för svar ja det finns självklart filter en med vatten avskiljare till och med har ja för mig skall titta imorgon igen ifall jag ser ifall de kan va vatten som är boven men ni är ganska säker båda två att de kan vara så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför snöar alla direkt in på vatten eller skit i tanken?

 

Det kan lika gärna vara en trasig tändspole. Symptomen liknar de jag fick förra sommaren när min tändspole bestämde sig för att bara fungera itermittent.

 

Du kan enkelt konstatera eller utesluta problem med tändningen genom att koppla in ett stroboskop (tändinställningslampa). Titta rakt på blinkningarna från stroboskopet när problemet uppstår. Om blinkningarna är regelbundna och följer motorvarvet så är tändningen troligen inte orsaken men om blinkningarna kommer oregelbundet eller kanske till och med försvinner korta stunder så är det problem med tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten o skit är kan vara en orsak, tändspolen kan var en annan, så det är inte frågan om att alla snöar in på vissa saker, då kan man lika bra säga varför snöar man direkt in på tändspolen. ;)

 

Kan även vara något helt annat, men på ett forum får man nog räkna med att förslagen haglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag är nybörjare på att meka v8 så alla tips är välkomna så man kan lista ut felet nångång! Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av soppapump el eller mekanisk?

 

Om det är en el-pump så kan det vara den som har dåliga anslutningar, eller på väg att ge sig. Elpumpen styrs också av vissa kringkomponenter tex oljetryckswitch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog ändå att det vore smartast att med ett enkelt test utesluta problem med tändningen innan man lägger en massa jobb på att riva ner och rengöra bränslesystemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det är en mekanisk har jag för mig ! Och det kommer ju bra flöde hela vägen fram till förgasaren iaf så borde ju inte vara pumpen det är fel på?

Måste man riva ner och rengöra räcker det inte med att pumpa ut allt i tanken med kraftig pump satt allt skit å bensin följer med ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eld har en poäng att det är enklast att börja med tändningen.

Har du provat med startgas? Är ju absolut enklast. Tänder den på gasen så ligger troligtvis på bränslesidan, men fortfarande död så har du nog felet på tändsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen ! Enligt mig och polaren så är det inte vatten i bensinen tapa ur 4 dl och de hade inte nå vatten avskiljningar men dock tyckte vi att den var lite ljusare ? Och den startade inte med hjälp av startgas men sprutade inte på så mkt 3 försök med 1-2sek sprut i förgasaren..

Har bytt fördelarlock till ett nytt nästa steg byta ut tändspolen är det en bra idé? Och vart får man tag i en sådan till bra pris? Eller har någon annan nån förklararing varför den betedde sig så här och nu mer inte fungerar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sitter det för tändsystem på motorn?

 

Hur har du det med tändningslåset och kablaget?

 

Nu kan det ju vara spolen som gett sig men att bara byta prylar på måfå kan bli dyrt och utan resultat.

Mät om du har 12 volt fram till spolen när du kör på starten.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej! var ner och mätte tändspolen idag och fick inte fram nå motstånd(ohm) som det ska vara så måste vara den då kanske? det står mercury marine 12 volt och 392x7903(x=försvunnit  och ej hundra på siffrorna efter som dom syns dåligt) hittar ej vilken jag ska köpa med säkerhet någon som vet? 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du noll volt fram när du vrider på nyckeln?

 

Observera volt och inte ohm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Idag efter jobbet så åkte vi ner till hamnen igen för att ge det ett nytt försök

och tror vi hittat lösningen.

Tydligen så har rotorns "krysskil" gått av på något sätt, någon som kan veta varför?

Så rotorn måste tydligen suttit löst där inne och rört sig utanför sina banor inne i fördelaren?

Vi åkte runt till lokala affärer tittade om dom hade någon rotor på lager men inte nånstans som hade öppet iaf, så fick beställa en online....

Så vi ville ju veta ifall det var det som var felet så med en liten borr gjorde vi hål i rotorn och trök in ett mkt starkt stift där kilen ska sitta och den satt som ett smäck.

skruvade tillbaks allt som det ska vara prövade starta den låter till och med lite bättre än när jag köpte båten och det vart en kväll sjön.

Men tyvärr vart den inte perfekt en till konstig grej hände när man drar upp båten i 30-50 knop så börjar det läcka/droppa vatten under instrumentbrädan och även hastighetsmätaren slutade fungera ungefär samtidigt, varför nån ?

mvh

Redigerad av Frenkoh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis så har du en trycklogg, går en slang från instrumentet till drevet. Instrumentet mäter vattentrycket som ökar ju fortare du kör. Lossar slangen eller går sönder uppe vid instrumentet så trycks vatten in och instrumentet slutar att fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

igår fick jag äntligen rotorn men efter jag bytte ut den gamla med temporära lagningen så vill den inte starta men tvingade igång den full gas och throttle då gick den igång men den lät inge bra alls och kom svartrök från motorn man såg lite bensin kvar i avgaserna i vattnet, den lät inge bra alls enligt mig men kompisen trodde den hade blivit sur bara men det lät mer som något tändningsfel igen tyckte jag, vad tror ni? är den sur och kommer gå bra igen när ja åker ner till hamnen idag? eller är det tändningsfel? eller något annat nån som har nå förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

igår fick jag äntligen rotorn men efter jag bytte ut den gamla med temporära lagningen så vill den inte starta men tvingade igång den full gas och throttle då gick den igång men den lät inge bra alls och kom svartrök från motorn man såg lite bensin kvar i avgaserna i vattnet, den lät inge bra alls enligt mig men kompisen trodde den hade blivit sur bara men det lät mer som något tändningsfel igen tyckte jag, vad tror ni? är den sur och kommer gå bra igen när ja åker ner till hamnen idag? eller är det tändningsfel? eller något annat nån som har nå förslag?

 

Kontrollera tändkablarna om de sitter rätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade den varit sur hade den troligtvis tänt till på alla cylindrar när du varvar upp, för att sedan gå normalt.

Sitter rotorn rätt, du  hade problem med kilen skrev du högre upp? Sitter rotorn snett får du liknande symptom.

Rotorn bör vara rätt, för tänder den en cylinder så ska den tända alla. Fördelarlocket är ju runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen !

Idag startade den som vanligt gick igenom alla tändkablar och tog loss rotorn och satt tillbaka allt ordentligt igen sen startade den som vanligt som sagt och drog ut på sjön i ca 15 min sedan började den bete sig ungefär exakt som förut med att lägga av i 0,1 sek sedan gå igen sen tappa allt tryck ungefär, svårt att förklara när man fortfarande är nybörjare på motorer men det är som att motorn tappar allt sen börjar igen men den här gången så lägger inte motorn av helt utan återhämtar sig bättre eller vad man ska säga efter dom här dipparna.... det är som att den tappar kontakten  men sen hoppar på igen måste vara klapp i tändnings-systemet nånstans? vad är nästa steg i felsökningen? kan det vara vatten i tanken endå? men den går som en klocka på tomgången allt låter bra  men sen helt plötsligt börjar felet ofta efter gaspådrag eller om det kommer stora vågor? ungefär som när det blir mycket vibrationer så uppstår felet igen...

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

har tänkt på en till sak det kan inte vara så att det är fukt som är problemet? 

har ett gammalt kapell som behöver in på lagning och det droppar in små droppar vid mycket regn runt motorrummer?

ingen som har nå fler förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett stroboskop? (Tändinställningslampa)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

nej men kanske kan låna av någon vän, vad har du för tanke?

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du stopp switch på den?

Alltså sådan man sätter en lina i för att bryta tändningen om man skulle ramla i eller ur båten?

 

Sådana kan strula och störa tändningen (egen erfarenhet) Kan vara glapp eller oxid i brytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är att koppla in stroboskopet och titta på blixtljuset när motorn krånglar. Om blixtfrekvensen hela tiden följer motorvarvet utan att hacka så är ditt problem inte i tändningen. Men om stroben slocknar när motorn dippar så vet du att felet är i tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Okej duger biltemas att mäta med?

Uppdatering;

Var ut en sväng igår den beter sig exakt lika ibland okej för sedan få dom här dipparna men den låter inte riktigt 100 % längre utan låter mer som en v6a ungefär med problem och går riktigt tungt ibland men den startar ju jämt nu iaf det gjorde den inte ibörjan när felet kom men en till symptom jag märkt är att alla mätare på instrumentpanelen åker nästan i botten när felet uppstår speciellt batterimätaren får flip även olje mätaren hoppar mellan 40-70 precis innan felet uppstår ?

Några fler idéer nån ?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det duger bra med en billig tändinställningslampa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...