Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Frenkoh

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Frenkoh

  • Placering
    Kadett
  1. Hej igen! eftersom den bara krånglar ibland äre lite svårt att utesluta vad problemet kan vara men nu har jag märkt att den aldrig gör det här felet när man kopplar på el direkt från batteriet till tändspolen? vad kan det vara? gammal rostig kabel nånstans? tändningslåset? hur skall jag fortsätta felsökningen? mvh
  2. Hej igen den började krångla exakt likadant igen nu efter den fungerat bra i 3 dagar, det måste vara klapp nånstans? tydligen så har dom tagit bort start/stop spären för den krånglat igen tror ni att det kan vara deras lösning som krånglar nu?
  3. Hej crabfish! tack för tanken, jag pratade precis med han som hade renoverat motorn på firman och han trodde samma sak som dig nu när jag bytt rotor och det kan ju vara så att det är klapp i någon kabel plus att rotor gick sönder därav att den inte startade alls där ett tag men nu när jag har ny rotor startar den nu iaf men de andra felet uppstår ibland fortfarande så det skall ut imorgon och åka också och ha multimetern framme! mvh
  4. Igår krångla den som fan idag när jag köpt en tändinställningslampa och skulle ner å pröva så gick det nästan lika bra som när jag köpte den man är ju inge proffs men den lät nästan lika men det kan vara så att den inte är riktigt 100 % än för den gick lite tungt ibland men fick absolut inte dom här dipparna som innan när alla mätare flippar ur och motorn dör 1 sek osv det enda var att batterimätaren och oljetrycksmätaren flippa runt lite mellan 40-70 ibland idag men aldrig ner på noll och upp som den betet sig förut ? Den kan ju inte bara fixa sig själv någon som har nå idéer ?
  5. Hej igen! Okej duger biltemas att mäta med? Uppdatering; Var ut en sväng igår den beter sig exakt lika ibland okej för sedan få dom här dipparna men den låter inte riktigt 100 % längre utan låter mer som en v6a ungefär med problem och går riktigt tungt ibland men den startar ju jämt nu iaf det gjorde den inte ibörjan när felet kom men en till symptom jag märkt är att alla mätare på instrumentpanelen åker nästan i botten när felet uppstår speciellt batterimätaren får flip även olje mätaren hoppar mellan 40-70 precis innan felet uppstår ? Några fler idéer nån ? Mvh
  6. hej! nej men kanske kan låna av någon vän, vad har du för tanke? mvh
  7. Hej! har tänkt på en till sak det kan inte vara så att det är fukt som är problemet? har ett gammalt kapell som behöver in på lagning och det droppar in små droppar vid mycket regn runt motorrummer? ingen som har nå fler förslag?
  8. hej igen ! Idag startade den som vanligt gick igenom alla tändkablar och tog loss rotorn och satt tillbaka allt ordentligt igen sen startade den som vanligt som sagt och drog ut på sjön i ca 15 min sedan började den bete sig ungefär exakt som förut med att lägga av i 0,1 sek sedan gå igen sen tappa allt tryck ungefär, svårt att förklara när man fortfarande är nybörjare på motorer men det är som att motorn tappar allt sen börjar igen men den här gången så lägger inte motorn av helt utan återhämtar sig bättre eller vad man ska säga efter dom här dipparna.... det är som att den tappar kontakten men sen hoppar på igen måste vara klapp i tändnings-systemet nånstans? vad är nästa steg i felsökningen? kan det vara vatten i tanken endå? men den går som en klocka på tomgången allt låter bra men sen helt plötsligt börjar felet ofta efter gaspådrag eller om det kommer stora vågor? ungefär som när det blir mycket vibrationer så uppstår felet igen... mvh
  9. hej skall kikas upp ordentligt idag började regna igår! men visst måste https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/vasi-mercruiser/motordelar/vsmm-produkter/fordelarlock-mercruiser-gm-v8-rec805759q01/ och https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/vasi-mercruiser/motordelar/vsmm-produkter/rotor-mercruiser-v8-rec13524a1/#/related_articlespassa ihop dom jag har bytt? gärna fler förslag än att titta tändkablarna?
  10. Hej igen! igår fick jag äntligen rotorn men efter jag bytte ut den gamla med temporära lagningen så vill den inte starta men tvingade igång den full gas och throttle då gick den igång men den lät inge bra alls och kom svartrök från motorn man såg lite bensin kvar i avgaserna i vattnet, den lät inge bra alls enligt mig men kompisen trodde den hade blivit sur bara men det lät mer som något tändningsfel igen tyckte jag, vad tror ni? är den sur och kommer gå bra igen när ja åker ner till hamnen idag? eller är det tändningsfel? eller något annat nån som har nå förslag?
  11. Hej igen! Idag efter jobbet så åkte vi ner till hamnen igen för att ge det ett nytt försök och tror vi hittat lösningen. Tydligen så har rotorns "krysskil" gått av på något sätt, någon som kan veta varför? Så rotorn måste tydligen suttit löst där inne och rört sig utanför sina banor inne i fördelaren? Vi åkte runt till lokala affärer tittade om dom hade någon rotor på lager men inte nånstans som hade öppet iaf, så fick beställa en online.... Så vi ville ju veta ifall det var det som var felet så med en liten borr gjorde vi hål i rotorn och trök in ett mkt starkt stift där kilen ska sitta och den satt som ett smäck. skruvade tillbaks allt som det ska vara prövade starta den låter till och med lite bättre än när jag köpte båten och det vart en kväll sjön. Men tyvärr vart den inte perfekt en till konstig grej hände när man drar upp båten i 30-50 knop så börjar det läcka/droppa vatten under instrumentbrädan och även hastighetsmätaren slutade fungera ungefär samtidigt, varför nån ? mvh
  12. hej! var ner och mätte tändspolen idag och fick inte fram nå motstånd(ohm) som det ska vara så måste vara den då kanske? det står mercury marine 12 volt och 392x7903(x=försvunnit och ej hundra på siffrorna efter som dom syns dåligt) hittar ej vilken jag ska köpa med säkerhet någon som vet? mvh
  13. Hej igen ! Enligt mig och polaren så är det inte vatten i bensinen tapa ur 4 dl och de hade inte nå vatten avskiljningar men dock tyckte vi att den var lite ljusare ? Och den startade inte med hjälp av startgas men sprutade inte på så mkt 3 försök med 1-2sek sprut i förgasaren.. Har bytt fördelarlock till ett nytt nästa steg byta ut tändspolen är det en bra idé? Och vart får man tag i en sådan till bra pris? Eller har någon annan nån förklararing varför den betedde sig så här och nu mer inte fungerar ?
  14. Hej igen ! Enligt mig och polaren så är det inte vatten i bensinen tapa ur 4 dl och de hade inte nå vatten avskiljningar men dock tyckte vi att den var lite ljusare ? Och den startade inte med hjälp av startgas men sprutade inte på så mkt 3 försök med 1-2sek sprut i förgasaren.. Har bytt fördelarlock till ett nytt nästa steg byta ut tändspolen är det en bra idé? Och vart får man tag i en sådan till bra pris? Eller har någon annan nån förklararing varför den betedde sig så här och nu mer inte fungerar ?
  15. https://vid.me/1q8L Länk till hur motorn låter nu när ja försöker starta
×
×
  • Skapa nytt...