aftersun 1 Postad 3 Augusti , 2015 Hej, Behöver lite tips och råd inför köp av första motorbåt. Vill ha en styrpulpet modell öppen och har tittat på bl.a. Ryds och Utterns modeller. Vad kan ni rekommendera och framförallt vilken storlek krävs för några resenärer och exempelvis en färd mellan Malmö och Köpenhamn? Räcker 5-6 meter? Tack på förhand för tips och rekommendationer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 122 Postad 3 Augusti , 2015 Beror på väder såklart. I förmiddags kunde du ta en jolle över:-) Jag skulle säga sex meter eller större för någorlunda trygghet. Sen beror det på hur mycket folk du skall ha i båten också. Vad har du för budget? Hur många är ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aftersun 1 Postad 3 Augusti , 2015 Vill kunna köra 4-6 st. på lite dagsturer. Har tittat på Ryds 568 GTI med 115hk motor. Den är ju inte 6 meter och kanske då för liten? Budget max 150-200 000 som förstabåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 122 Postad 3 Augusti , 2015 Klart det funkar så länge man har koll på väder och vind. Öresund har en märklig förmåga att skapa skitvågor när det blåser lite, och med liten båt slår och studsar det ordentligt. En bekant tar frun med i sin Quintrex 390 till köpenhamn när det är finväder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aftersun 1 Postad 3 Augusti , 2015 Har tittat på följande där dom ligger i ungefär samma prisklasser: Ryds 568 GTI YAMARIN 56 SC FINNMASTER 55 SC Bella 612 Excel Känns dom vettiga att jämföra. Någon som sticker ut mer än övriga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 4 Augusti , 2015 Bella 612 är aningen längre och där sitter du mer skyddad om det blir skitväder, kan ju vara fint på morgonen o sen slå om innan man hunnit hem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sagitario 11 Postad 4 Augusti , 2015 Jag stortrivs med min Uttern D55 (115hk) som jag kört flera gånger från Helsingör till Köpenhamn. Går hur bra som helst i lite hårdare sjö. 4 pers är inga som helst problem :-) Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aftersun 1 Postad 4 Augusti , 2015 Om man skulle köpa en styrpulpet öppen för runt 150 000 kr, 5-6 meter. Vad är ett bra alternativ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 94 Postad 4 Augusti , 2015 Varför öppen båt? I de relativt tuffa vattnen och med svenska klimatet hade jag hellre haft en kabin. Ex. Ryds 510MC ryms i din budget. Taket kan skjutas undan vid bra väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 4 Augusti , 2015 Ska man ut 4-6 pers och åka lite mer bekvämt, hade jag satsat på en BR eller en DC på ca 6m. Bella 620DC kanske med 115hk? Annars tycker jag att Ryds 568 GTI med 90-115 hk verkar vara en bra båt, var nära att köpa en själv, men då sitter man på aktersoffan och kör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aftersun 1 Postad 4 Augusti , 2015 Ledsen för dumma frågor men dc är alltså generellt sett med stängd kabin. Bowrider är en annan konstruktion än styrpulpet som möjliggör kapell eller tak över delar av båten? Är jag rätt ute? I så fall är kanske en bowrider betydligt bättre alternativ eftersom den har dubbla funktioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 4 Augusti , 2015 Inga dumma frågor, tvärtom. Det viktiga är vad båten ska användas till och en Bowrider är ju egentligen en lite mer "stängd/skyddad" styrpulpet som beroende på modell köras med delar av kapellet uppfällt. Ser man inga fördelar med DC:ns kabin och samtidigt vill åka mer skyddat så är det rätt val. En styrpulpetare är mer "öppen" och lite lättillgängligare att röra sig i. Ska båten mest användas att transportera 4-6 pers så är en BR ett bättre val, kan jag tycka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aftersun 1 Postad 4 Augusti , 2015 Då är jag med! Jag tror att BR är ett betydligt bättre val för mig som i slutändan ger fler timmar på sjön. Ryds 568 är ju redan ett alternativ, finns det andra som är kanonfina? Glömmer att tacka för bra råd och hjälp, tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser