Botved 94 Postad 2 Augusti , 2015 Vår Wallas 1300 slår ifrån pga för hög temp på utgående luft eller sliten tempsäkring. Är det någon som vet vilken temperatur luften ska ha när den lämnar värmaren ( där tempsäkringen sitter)? Vi har mätt tempen på våran till 98 grader, då slår den av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Augusti , 2015 Troligen eldar den på ovanligt bra. Våran gjorde ung 30 grader mer än omgivningen. Dvs 50 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 2 Augusti , 2015 Oj! Då undrar jag vad som är fel på våran. Vi har en större Wallas i andra båten så det får bli en kontrollmätning där. Det bör ju finnas ett värde som ska gälla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 760 Postad 2 Augusti , 2015 50 - 60℃ ut ur värmaren är väl rimligt. Du kan minska temperaturen ut genom att öka fläktvarvtalet för ventilationsluften. Det gör man på styrkortet, men jag vet inte var. Du får Googla... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Augusti , 2015 Våran var ett tråkigt exempel som helst startade när det var varmt och egentligen är det inget att jämföra med. Dock tror jag 50-60 grader är mer rätt. Nån trast som byggt bo i slangen? Känns det som luften flödar på bra eller känns det knappt? Du kanske kan tejpa fast en stor sopsäck och mäta luftströmmen i liter per minut och googla vad den ger. Täpp till andra ev utsläpp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 2 Augusti , 2015 Hmm, värmaren är helt orörd så något borde ju hänt tycker jag. Tempsäkringen till de större Wallaserna ( konstigt det lät ) ska enl en verkstad bryta vid 105 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Augusti , 2015 50 - 60℃ ut ur värmaren är väl rimligt. Du kan minska temperaturen ut genom att öka fläktvarvtalet för ventilationsluften. Det gör man på styrkortet, men jag vet inte var. Du får Googla... Mackey Ökar man fläkten blir det väl motsvarande ökning på förbrukningsluften så dom är väl rätt tajta. Åtminstone var vår Termo fuskwallas av den typen med två fläkthjul på samma axel driven av en motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 2 Augusti , 2015 Den blåser som bara den och det finns inget skräp någonstans. Vad jag förstår så cirkulerar dessa värmare bara luften i ruffen så om skorstenen skulle vara fel (täppt) så borde det väl enbart påverka lågan? Den tänder direkt och blir som sagt galet varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 760 Postad 2 Augusti , 2015 Det är en förbräningsluftsfläkt och en ventilationsluftsfläkt på Wallas 1300. Lågan kan du se som en veke i en fotogenlampa, den brinner inte mycket mera bara för att man ökar luftmängden från fläkten. Jag tror inte det är där felet ligger. Veken suger upp så mycket fotogen den ska/kan och resten rinner tillbaks till tanken. Kan det vara så att fotogenen inte rinner tillbaks till tanken och att det brinner "för bra" av den anledningen. Kolla att du får fotogen i retur till tanken. Ventilationsluften värms upp i en värmeväxlare och är luftmängden genom värmeväxlaren låg så blir luften varmare. Mera ventilationsluft ger kallare luft. Det kan ju också vara så att avgaserna läcker över i ventilationsluften. Det borde märkas genom att det ventilationsluften luktar fotogenlampa. Är allt ok på ventilationsluftsidan? Någon slang som är ihoptryckt eller är intaget till värmaren täckt med något? Låter ventilationsluftsfläkten som vanligt? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 2 Augusti , 2015 Oj vad bra svar. Retur av bränsle finns, det droppar ur returen. Vad jag förstår så sugs väl luften upp underifrån? Det finns inga slangar som är hoptryckta vad vi kan se. När vi körde den hemma så gick den hur länge som helst, ända skillnaden var att det då inte satt någon skorsten monterad, samt att värmaren stog helt fritt på verandan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 593 Postad 2 Augusti , 2015 Finns tillräckliga vägar in för ventilationsluften? Du kanske kan öppna någon lucka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 2 Augusti , 2015 ring värmedoktorn i spånga vettja Han har svar! Han har väl jobbat med wallaser sedan dom uppfanns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 2 Augusti , 2015 Värmedoktorn är inkopplad men han är på semester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 760 Postad 2 Augusti , 2015 Linsab funkar också bra, ligger på Stora Essingen. http://www.wallas.nu/ Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 2 Augusti , 2015 Vår andra Wallas lämnar ifrån sig en luft som är mellan 70-75 grader så något är tok med den lilla. Frågan är om Mackeys tanke om för dåligt fall på returen kan skapa dessa problem? Den gick perfekt hemma i det fria, men monterad på skottet och ansluten mot skorsten med dubbel slang överhettar den. 20 mil till båten och segling till helgen så alla tips tas tacksamt emot. Ska även ringa Linsab så får vi se vad dom säger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 9 Augusti , 2015 Nu har vi testat med returslangen rakt ner, tog även bort den vid ett försök för att kunna utesluta stopp i slangen. Tyvärr samma resultat. Ringde Linsab som var jättetrevlig men hans minnesbild av hur värmaren ser ut stämmer inte med vår värmare. Nu får det bli test i fria luften utan skorsten så får vi se om det är något tjall med avgasslangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 337 Postad 9 Augusti , 2015 Värmedoktorn är inkopplad men han är på semester.Som info: min värmare har stått hos honom sedan i början av maj - han har inte hunnit titta på den för det är så himla mycket säger han... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 9 Augusti , 2015 Nu även provad fritt hängande i luften utan skorsten, så som den gick perfekt hemma, tyvärr samma problem ändå. Överhettar efter 6-7 minuter. Skruvade isär värmaren och fläktarna snurrar hur lätt som helst men man ser inte hur dom snurrar när värmaren går pga de täckta sidorna. Fan vad trist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser