petter_b 49 Postad 31 Juli , 2015 Jag behöver byta en proelleraxelkoppling och det verkar inte finnas några att köpa som passar. Det bästa alternativet verkar vara att köpa en "oborrad" variant från Buck Algonquin (http://www.deepblueyachtsupply.com/search.aspx?q=50475BNOBO) och fixa ett 40 mm "hål" + kilspår. Min fråga är om man kan göra detta utan att ta ur propelleraxeln ur båten och lämna in den till verkstaden? Jag undrar också om vilka verkstäder i Stockholmsområdet som kan göra jobbet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 31 Juli , 2015 Ja det klarar alla mekaniska verkstäder. Varför behövs den bytas? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 31 Juli , 2015 Den koppling som finns är originalet med fjädrande rörpinne och den passar inte så bra ihop med axeln. Jag lyckades inte få i en 8 mm rörpinne som det ska vara eftersom hålen inte var helt i linje. Kopplingen ser ut litet som en schweizerost och det fanns ett hål på 6 mm där jag lyckades få i en rörpinne. Dock skjuvades den av ganska snabbt och jag var tvungen att köra några timmar med bara en motor, då blev kopplingen helt förstörd av att axeln roterade och "svarvade ur" hålet så att det nu är större än 40 mm. Kilspåret i axeln är litet nött och jag inbildar mig att det skulle funka med en koppling som kläms ihop istället för en med rörpinne. Alternativet är att byta även propelleraxeln eller möjligen att göra ett helt nytt kilspår men det blir nog betydligt dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 593 Postad 31 Juli , 2015 Förmodligen håller inte axeln måttet längre, då kopplingen har snurrat på axeln, så jag tror du blir tvungen att byta axeln. Om den gamla kopplingen var kort, kanske man kan kapa axeln, och montera en R&D- koppling, som bygger ca 40mm. Då kan man montera en klämkoppling, som inte behöver något kil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 31 Juli , 2015 Aj, tråkigt, men bra information! Det har troligtvis varit en konisk pinne genom din medbringare och axel som original. Den koniska pinnen har vid något tillfälle blivit utbytt mot ett rörstift, vilket inte alls är lika hållbart som den koniska pinnen, därav fler hål och fler rörstift. Är kilspåret i axeln "nött" är nog inte axeln helt optimal heller efter slirningen, plus att den är sönderborrad. Mitt råd blir då att axel och medbringare byts mot nytt, med korrekt kilspår. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 31 Juli , 2015 Oj Rollen hann före, håller med honom men en koppling med kil är nog att föredra. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 31 Juli , 2015 Jag har hittat några klämmkopplingar som passar med flänsen på backslaget (Sleipner och BT Marine) men de är för långa. Jag har bara c:a 100 mm mellan flänsen på backslaget och packboxen. Den koppling jag länkade till är relativt billig (frakten är dock dyrare än själva kopplingen) så jag funderar på att beställa två st. Om det inte funkar med den befintliga axeln så har jag en koppling till att använda för en ny axel. Förresten så har jag kollat med Storebro och de säger att 8 mm "spännstift" är original vilket jag har förstått är samma som "fjädrande rörpinne". Jag tänker att problemet är att kilspåret är "nött", annars tas väl krafterna av kilen och det spelar inte så stor roll vad man har för pinne? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 305 Postad 31 Juli , 2015 (redigerade) Hej En Centaflexkoppling typ M, AM kanske löser problemet, isolerar och tar bort vibrationer också. Säljs av Rodahl . Länk:http://www.centa.info/data/products/123/int/cf-marine-04-09.pdf Hälsningar Ove Redigerad 31 Juli , 2015 av Ove-T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 1 Augusti , 2015 Jag har kikat litet på Centaflex. Bara den minsta modellen skulle få plats men det verkar inte finnas någon variant som passar mitt backslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 593 Postad 2 Augusti , 2015 Oj Rollen hann före, håller med honom men en koppling med kil är nog att föredra. Kalle Vitsen med klämkopplingar är att kilspår inte behövs. Jag har monterat många klämkopplingar, alla utan kil, och det har aldrig varit något problem. Det blir ju billigare också, när man slipper bearbeta axeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 3 Augusti , 2015 Det verkar finnas en hel del kopplingar som är delade (dvs man skruvar / klämmer ihop den) men där man ändå ska ha en kil. Rimligen borde man behöva en längre koppling (större yta) om man inte har en kil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 593 Postad 3 Augusti , 2015 Det finns korta kopplingar utan kil. Jag har monterat sådana och det har alltid fungerat. Jag brukar köpa dem hos Capella marin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 3 Augusti , 2015 Ok, tack för tipset. Ska kontakta Capella. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser