Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
admirgaraplija

Hr510 rank?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har köpt en HR 510 från 06, det jag har upptäckt med båten är att den är skitbra på babord sida men på styrbord är den fruktansvärt rank, när jag tittar på båten bakifrån så ser jag att den lutar lite på styrbord sida, där är även batteriet?  Har kollat bak i båten och där finns inget vatten och det är kruttorrt, När jag skall gå runt pulpeten på styrbord sida så märker man väldigt mycket hur ostabil den är jämfört med andra sidan, någon som vet vad mitt problem kan vara??

 

tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min Vator 17HT beter sig exakt likadant. Rankare åt styrbord än åt babord. Jag letade som en tok efter något fel första sommaren men hittade inget annat än viktfördelningen där det helt enkelt satt mer prylar på styrbords sida än på babord. Nu har jag justerat viktfördelningen litegrann och vant mig vid att alltid gå på babords sida när jag ska förbi hardtoppen.

 

Någon enstaka gång utnyttjar jag rankheten genom att lura två vuxna att gå på styrbords sida samtidigt... de blir skitskraja:))

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

problemet är att ratten är där o man går automatiskt på den sidan. och nu stör man sig något fruktansvärt på detta, hade en Olympic 500 ccf och den var 10 gånger stabilare än denna hr ..har en likadan båt på min brygga och den lutar inte ett skit. så något måste vara fel på just min båt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytta batteriet och kanske något mera då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem på min HR480 och det var vatten i längsgående flyttank. Det finns en liten dräneringsskruv på varje tank,på min båt åtkomlig från bakre stora stuvfacket. Bara öppna o låta stå och rinna ur..och sen länsa med länspumpen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Provade att ta upp båten o ta bort botten pluggen, kom inte en droppe ens, tagit loss 2 skruvarvid tanken o där fanns inte en droppe heller, helt sjuk skillnad på sidorna, är båten felkonstruerad???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om båten redan lutar åt styrbord utan passagerare så kommer den naturligtvis att kränga mer om du kliver på styrbordssidan än på babordssidan. Om du vill så kan du alltid flytta om saker i båten så den ligger utan slagsida utan last. Men när båten är lastad och du kör iväg och fortfarande har slagsida åt något håll så finns det flera sätt att kompensera detta. Dyrast är med barlasttankar och pumpar, sedan kan man använda timplan för att räta upp båten (kostar soppa), billigast och mest praktisk är att lasta båten rätt (be kompisen att sätta sig  på andra sidan).

 

D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man behöva göra allt sånt? har en likadan båt på samma brygga o den är helt lika på båda sidorna. Så måste vara något grovt fel med just min båt.

För lägger jag last på andra sidan så är den som den skall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är lastat mer på babord sida även på din bryggrannes båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...