Mauritx 16 Postad 3 Juli , 2015 Hej. Det verkar så att jag spände min alldeles för mycket så nu har jag sabbat alla fötter, dem är böjda... jag spände med handkraft eftersom det sitter en vantskruv på anden men i all världen ska vara så känsliga? JAg tänkte att det måste hålla för en 90 kilo person som hänger på dem därför spände jag ganska så mycket. Letade på nätet men jag ser ingen model som har 4 håll på en fyrkant platta. Ja nu blir det väl att skruva lös skiten under hösten och försöka få rak dem, men att de var så känslig trodde jag aldrig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 Juli , 2015 Det mesta som säljs är bara för syns skull, inget att hänga 90 kg i. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 4 Juli , 2015 Men vi pratar om måntag på en långseglare, det är en säkerhets utrusning som borde hållas. Nu blir det att skruva loss och banka tillbaka på nån visst. Eller annars låta det vara vilken oftas det bruka bara den bästa alternativen, skruvar sitter det det sitter det är bara plåten mellan skruvarna som har fått en buckla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 082 Postad 4 Juli , 2015 Mantåg är ju gjorda för att ta kraft utåt, inte inåt. Och det blir en j-a nraft när du spänner mantågen med vantskruv. Har mina ansatta med snöre bara, några varv så det blir utväxling, sträcker sedan så sagget försvinner. Gå till en smed efter semstrarna och beställ rostfria plattor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 310 Postad 4 Juli , 2015 Oj, Peter-K hann före, så här tänkte jag svara innan...Finns en del mantågsstöttefötter med fyra skruvhål om man googlar på utrikiska. Kanske hittar du din (eller bättre) modell bland dessa sökresultat. Dyra pryttlar, skulle också bucklat ut de befintliga. Eventuellt funderat på förstärkning, att svetsa i RF är ju inte särskilt dyrt.Själva trådfrågan "hur mycket skall man spänna" går nog inte besvara allmänt, beror på mantågets fästen o även båtens form mm. En bra stötta skall nog ta upp så mycket kraft som möjligt utan att deformeras permanent eller ge skador på båten via fästet (undantaget givetvis livräddningssituationer då småskador saknar betydelse). Har försökt skissa min tankegång i bilden nedan, stöttornas (staketstolparnas) uppgift är s.a.s. i första hand mest att "hålla upp snöret" på lagom höjd och inte primärt att bjuda motstånd vid chockbelastning? Är väl den otöjbara mantågs-linan/vajern som skall belastas hellre än veka staketstolpar, men som vanligt blir det väl nån kompromiss. Vajern har ju ofta en överskottslängd p.g.a. relingens rundning sett uppifrån, storleken på denna överskottslängd jämfört rak sträckning mellan push- o pull-pit är olika för olika båtar. Hjälp, trasslar in mig, fler synpunkter någon?Ps. förr i tiden rekommenderades en f.ö. kort mellandel (grönt i skissen) av lindad klen lina, tanken då att snabbt kunna kapa för lättare ombordtagning av försvagad besättningsmedlem via båtsidan. Har du säkert koll på redan. Förmodligen rätt orealistiskt att bärga så i praktiken men men. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 4 Juli , 2015 En god vägledning gällande säkerhetsdetaljer kan vara ISAF:s Offshore Regulation i lämplig Kategori. För Cat 3, som till exempel gäller för ÅFOR och liknande tävlingar, men även Cat 4 som vi följer när vi kappseglar på bana med X35 gäller att det övre mantåget för ha max 50 mm deflection vid 4 kg belastning mitt mellan de mantågsstöttor som har störst avstånd. I aktern ska de avslutas med lina, max 150mm mellan pushpit och vajern(tror jag) för att det ska gå att enkelt skära av och öppna för att dra ombord någon. PS. Ursäkta min Svengelska Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 5 Juli , 2015 Skickar med en bild. Som ni ser dem är gjorda i rostfristål. Skruvade med 4st spårskruvar i rostfri. Om man tittar under deck finns det inga muttrar?? verkar att skruvarna sitter fastgängade i laminaten. Vanligt konstrution?? Vad skulle ni göra i mitt fall? - Låta det vara som det är, dem sitter i men som sagt buckliga på den delen som sitter närmaste reling. - Demontera och reparera? ÄR den en smed som fixar detta? Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 082 Postad 5 Juli , 2015 Japp - en smed som jobbar med rostfritt kan fixa dem och dessutom lägga till en förstärkning om du vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 192 Postad 7 Juli , 2015 Jag gissar att mantågsstöttorna fungerar ungefär enligt samma princip som vajerräckena på mittlinjesseparerade vägar. Vajern belastas utåt lokalt, men över större längd huvudsakligen i dess riktning, dvs mest dragbelastning. Stöden/stöttorna får då mest hålla vajern i linje och inte ta upp så stor del av lasten utåt från båten räknat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser