Gå till innehåll
måndag 12 januari 2026
Lillemann_87

Motor från mopedbil i snipa

Rekommendera Poster

Godkväll alla. Jag var ute å spekade lite i båten innan och har motorn lös nu i alla fall. Men ryggen sa ifrån och jag upptäckte att de va nästan lika mycket motor neråt med... Ska göra lyftöglor på jobbet imorn så ska jag lyfta ut me riktiga grejer istället. Men hann med att kolla magneten och konstaterade att magneten var en SEM. Det minskar ju urvalet av motorer. Sen, hör och häpna. Motorn är inte fastrostad... det är lagringen efter bakslaget som sitter åt lite. Det ökar ju oddsen avsevärt. Men fick nedslag ganska så fort. Motorn har frusit så jag har en spricka i toppen. Hur lagar man gjutjärn?! Mer uppdateringar kommer....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En duktig svetsare fixar det, jag har en tråd här någonstans där vi fixade en sönderfrusen motor.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Gjutgärn är lite jobbigt då förvärmning och eftervärme krävs, man bör hålla sig till S235 och lägre om man ska slippa värmebehandling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev en duktig svetsare fixar detta!

Har man problem att fixa förvärmning ska man inte ens försöka, alltså en glad amatör klarar inte detta!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns en detaljerad svetsbeskrivning hos ULFSMOTOR.SE som verkar vederhäftig.

Hittade litet ögongodis där också. :-)
Skulle chansat att mejla en bild, portot på e-brev är ju klart överkomligt. Kanske vet de vad du har för motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ulf skriver att han är en amatör, men efter att läst hans beskrivningar om svetsning av gjutgods skulle jag säja att han vet vad han talar om, vilket man inte kan säja om alla svetsare, ingen nämnd, ingen glömd.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den hemsidan var GULD värd!. Hantera en svets de kan jag men just tillvägagångssättet var jag orolig för då man bara har en riktig chans. Men det står så utförligt så jag ska nog försöka. Tack så hemskt mycket Pentax! Och ja. Jag ska maila mina bilder till Ulf ikväll. Ha de skönt i afton gott folk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lillemann_87 skrev: Ja den hemsidan var GULD värd!
Tipstack rätterligen till Jörgen Karlsson*, träbåtsakutens moderator på forumdelen "Motor & Teknik".

(Nämner detta med klassikern TA för att du nog kan hitta mången godbit där - detta fastän forumets nuvarande ägare har slarvat med funktionaliteten. Vissa forumtrådar blir ibland bara bildlösa stubbar där dock vissa länkar fungerar via klipp&klistra. Men tydligen börjar sajten sakta åter fungera litet bättre, hoppas det är en trend som står sig!?)

Tror du kommer att gilla även den sajten trots bristerna, exempelvis identifiering och datumbestämning av besynnerliga gamla träbåtar eller motorer blir bland dessa hängivna kultur-bevarare genast prio ett. :)
Logga alltså gärna in och fråga direkt, men räkna dessvärre med visst krångel vid länk- eller bildinläggning.
(Och ja, den tjötige thomas-1 är även där undertecknad.)

*) För övrigt i flersidiga forumtråden "Sabb 6 hk diesel" i sitt inlägg 29 nov 2013. Ryslig spricka i motorblocket, tydligen svetsades inte detta utan plåstermetoden användes. (Man kan undra om plåstret funkar än idag, men men.)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla vänner. Jag får be om ursäkten jag har faktiskt inte gjort någonting inom det marina utom att åka färja. Lite annan klass men de va en båt iaf. Eftersom vintern är annalkande så finns det för mycket att göra just nu så tyvärr ligger roligheterna lite vid sidan av än så länge. Men jag ska göra en uppdatering så fort jag bara kan. Trevlig kväll allihopa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett sidospår om Teddy:s skrov.

Jag träffade för ett antal år sedan en äldre herre som hade en båt vars skrovform var väldigt lik Teddy. Hans båt, som han hade ägt sedan 50-talet, hade varit livbåt på ett fartyg i ett tidigare liv. Tyvärr inga likheter vad avser motorn, hans båt hade en härligt tuffande gammal tändkulemotor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men duuu Lintott! Precis detta har jag fått berättat för mej av grannen till förra ägaren till båten som även tispade mej. Jag har sjäv inte träfat förra ägaren i person tyvärr. Motorn är inte original. Det märks ju mer man plockar med den, man kanske bytte upp sej lite när tändkulan var omodern. Det var inte så att denna äldre herren var från karlskrona? Jag har även forskat litegrann i båten och på skrovet. Jag fick ett svar från Blekinge museum och denna mannen sade att överbyggnaden inte var original till skrovet. Så det kan vara samma båt som du talar om. Det ska enligt mannen på museet vara en barkass, ritad i karlskrona. Ska se om jag hittar länken igen. Kul om det är den båten du berättar om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej absolut inte samma båt. Den äldre mannens båt höggs upp för ca 10 år sedan (bottenstocken var helt slut). Gubben tog bara hand om tändkulemaskinen som han inte kunde skilja sig från....

Tidigare historik (tillverkningsplats, vilket fartyg den åkt med mm) har jag ingen aning om. Å jag har inte träffat fd ägaren sedan båten höggs upp. Ägaren var infödd stockholmare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrev i inlägg #28...
Ett tips kan vara att låna eller köpa den HÄR boken.
(Mitt lokala bibliotek GOTLIB har den, skall försöka låna den igen vid tillfälle.)

Har som utlovat lånat och tyvärr fanns ingen ledtråd till motorns ursprung vad jag kunde se.
Bra bok annars men mest text och inte så många motorbilder. (Köpa den ny går f.ö. inte längre, den är tydligen "definitivt" slut hos förlaget.)

Nå, kul att tråden vaknat till liv. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag hoppas de drar igång på allvar igen. De jobbiga är ju bara att när de började lugna sej så var de ju bara innan stormen. Nu är jag uppe i Norge igen på jobbets vägar så nu har jag istället tid att söka info på nätet. Men ang boken. Finns det ingen du känner som jobbar inom tryckeri? Vi har kopierat en del verkstadsböcker och det är så seriöst så Tillomed oljiga fingeravtryck har följt med på köpet. (Alltså från originalet). Dessvärre så är denna kontakten nu mera jordfäst.. men jag ska göra ett seriöst försök att få igång motorn i vinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... Men ang boken. Finns det ingen du känner som jobbar inom tryckeri? Vi har kopierat en del verkstadsböcker och det är så seriöst så Tillomed oljiga fingeravtryck har följt med på köpet. (Alltså från originalet). Dessvärre så är denna kontakten nu mera jordfäst.. men jag ska göra ett seriöst försök att få igång motorn i vinter.

Gjorde ett fynd hos författarna själva, båtdokgruppen tycks ha exemplar till salu. :-)

Varför inte mejla och samtidigt skicka några bilder, kanske vet de nåt matnyttigt om din motor eller träbåt.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...