Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
MatteN

Båt med spricka hål mitt under på kölen tips?

Rekommendera Poster

Har köpt en Ryds 435 S från mitten av -90 talet, upptäckte när jag vinschade upp båten på trailern att det rann vatten under i mitten av kölen. Ser ut att va lagad innan just där och nu är det en spricka igen.

Hur går man till väga för att åtgärda detta på bästa sätt? Är ju dubbelskrov så komma åt inifrån är ju knepigt.

Går det att laga lätt själv, vill ju inte åka ut och sjunka pga båten blir vattenfylld :-/ 

 

Bifogar bild på skadan. 

 

 

post-88465-0-89795400-1433687465_thumb.jpg

post-88465-0-25969100-1433687472_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

ryds hade problem med båtar som sprack 80-90talet,du får slipa och lägga på glasfiberremsor o topcot,titta i sea sea katalogen där står hur man gör,svårt att förklara här.kolla på nätet åxå där står steg för steg hur du kan göra.

Redigerad av karluno

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det där är väl mer en "grundstötningsskada"

 

Kölen har sått och "ridit" på en sten.

 

Det är ju i underkant på den lilla kölen.

 

Så blir det ofta om man har en mindre båt som används.

 

Slipa bort allt, bottenfärg, gelcoat, på kölen, på den sträckan som du vill laga. Du skall slipa tills det blir rent glasfiberlaminat och allt skadat och löst material kommer bort, För de stora slipningen hade jag använt en liten vinkelslip med en Flapdisk Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-2000017845

 

Där jag inte kommer åt att rensa ur hade jag kört med min Dremel -toppslip - Fast man kan inte ha allt. Då får man lösa problemet med de medel man har.

 

post-106994-0-48951500-1433697575_thumb.png

 

Jag hade åtminstone slipat bort det som jag markerat med rött. Personligen hade jag nog även slipat bot bottenfärgen och gelcoaten ner till ren laminat även där jag markerat med orange. När man är van ser man ganska lätt hur mycket man måste slipa bort. Hellre för mycket än för litet.

 

I de hål som uppstår hade jag spacklat i medett spackel blandat av  biltemas lamineringsepoxy 

Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-2000020523

blanda bas och härdare först och blanda sen i microbalonger. 

 

Bat/Kemikalier/Ovrigt/Mikroglasballonger-2000020410

 

När spacklingen härdat och slipats slät laminera över ett antal lager glasfiberväv med epoxy. Ju fler lager under kölen desto bättre. Det behövs nog tre lager väv för att bygga 1 mm.

 

Glas--och-Kolfiber/Glasfibervav-2000023907

 

Epoxyn kan påföras med nån billig pensel, men det absolut nödvändiga verktyget för att rulla ut luft ur laminaten och få ett homogent laminat är aluminiumrollern.

 

Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-2000020229

 

Gott om acceton och trasor är nädvändigt för rengöring av båt verkty och dig själv. Andningsmask när du slipar och typ diskhanskar när du plastar.

 

Det duger egentligen lika bra med polyester, men då skall man dessutom kladda med topecoat. Jag kör alltid med epoxy för småjobb och reparationer under vattenlinjen.

Redigerad av stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag rapporterat inlägget eftersom bara halva min text med beskrivning och länkar på hur man lagar en dylik skada kommer med - tröttsamt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade satt en skena under kölen, när reparationen var klar, för att slippa dylika skador i framtiden. Ett rostfritt plattjärn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla ordentligt innan du lagar så det inte finns vatten kvar mellan skroven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanoninlägg tack för ett utmärkt svar :-) Såna som du som gör ett forum värt att fråga på!

 

När jag lagt på väven och epoxin behöver jag lägga någonting mer över sen eller bara bottenmåla? 

 

Det där är väl mer en "grundstötningsskada"

 

Kölen har sått och "ridit" på en sten.

 

Det är ju i underkant på den lilla kölen.

 

Så blir det ofta om man har en mindre båt som används.

 

Slipa bort allt, bottenfärg, gelcoat, på kölen, på den sträckan som du vill laga. Du skall slipa tills det blir rent glasfiberlaminat och allt skadat och löst material kommer bort, För de stora lipningen hade jag använt en liten vinkelslip med en Flapdisk Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-2000017845

 

Där jag inte kommer åt att rensa ur hade jag kört med min Dremel -toppslip - Fast man kan inte ha allt. Då får man lösa problemet med de medel man har.

 

post-106994-0-48951500-1433697575_thumb.png

 

Jag hade åtminstone slipat bort det som jag markerat med rött. Personligen hade jag nog även slipat bot bottenfärgen och gelcoaten ner till ren laminat även där jag markerat med orange. När man är van ser man ganska lätt hur mycket man måste slipa bort. Hellre för mycket än för litet.

 

I de hål som uppstår hade jag spacklat i medett spackel blandat av  biltemas lamineringsepoxy 

Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-2000020523

blanda bas och härdare först och blanda sen i microbalonger. 

 

Bat/Kemikalier/Ovrigt/Mikroglasballonger-2000020410

 

När spacklingen härdat och slipats slät laminera över ett antal lager glasfiberväv med epoxy. Ju fler lager under kölen desto bättre. Det behövs nog tre lager väv för att bygga 1 mm.

 

Glas--och-Kolfiber/Glasfibervav-2000023907

 

Epoxyn kan påföras med nån billig pensel, men det absolut nödvändiga verktyget för att rulla ut luft ur laminaten och få ett homogent laminat är aluminiumrollern.

 

Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-2000020229

 

Gott om acceton och trasor är nädvändigt för rengöring av båt verkty och dig själv. Andningsmask när du slipar och typ diskhanskar när du plastar.

 

Det duger egentligen lika bra med polyester, men då skall man dessutom kladda med topecoat. Jag kör alltid med epoxy för småjobb och reparationer under vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta du till du får läst hela svaret. Vet inte varför bara hälften kom med. Hoppas att admin fixar till det.

 

Fixar inte admin det får jag väl skriva om sista halvan. All text finns där, men syns inte på min dator i alla fall.

 

Jag brukar slipa av med ett grovt slippapper och stryka över ett lager ren epoxy. sen kanske litte mattning med ett slippapper innan bottenfärgen.

 

Att det är torrt  äe ju viktigt som påpekats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta du till du får läst hela svaret. Vet inte varför bara hälften kom med. Hoppas att admin fixar till det.

 

Fixar inte admin det får jag väl skriva om sista halvan. All text finns där, men syns inte på min dator i alla fall.

 

Jag brukar slipa av med ett grovt slippapper och stryka över ett lager ren epoxy. sen kanske litte mattning med ett slippapper innan bottenfärgen.

 

Att det är torrt  äe ju viktigt som påpekats.

Brukar det vara öppet i kölen eller är det något innanför på båtarna? Tänkte om man slipar ner där så lär det bli ett större hål då det går att känna lösa delar som att det krossats. Man kanske kan lirka in en rostfri plåt och limma den innanför med typ pl400 eller liknande sen bygga upp emot det eller klarar man att bara spackla igen hålet som blir innan man lägger glasfiberväv? Inte hållit på med båtar någonting innan så har noll koll på hur det är uppbyggt.

Vad skulle en sån lagning kosta om man lämnar in den? Kanske någon som har koll på det här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns naturligtvis massvis reparatörer som fixar en sån skada, och det tar naturligtvis några timmar.

 

Sen är det ganska enkelt - ingen raketforskning precis.

 

Allt löst måste bort.

 

Det ser du nästan inne i båten om kölen är fylld med något, om inte borde den ha läckt en hel del.

 

Att pilla in en plåt är nog inte det första jag skulle tänka på. Om det blir hål rakt igenom, så kommer du eventuellt åt på baksidan. Slipa ren och lägg på ett par lager väv även där att plasta mot - fast då får du vända båten.

 

Ta det problemet om det kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns naturligtvis massvis reparatörer som fixar en sån skada, och det tar naturligtvis några timmar.

 

Sen är det ganska enkelt - ingen raketforskning precis.

 

Allt löst måste bort.

 

Det ser du nästan inne i båten om kölen är fylld med något, om inte borde den ha läckt en hel del.

 

Att pilla in en plåt är nog inte det första jag skulle tänka på. Om det blir hål rakt igenom, så kommer du eventuellt åt på baksidan. Slipa ren och lägg på ett par lager väv även där att plasta mot - fast då får du vända båten.

 

Ta det problemet om det kommer.

Saken är att det är dubbelbotten så jag kommer inte åt innifrån. Därav plåten att plasta mot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag rapporterat inlägget eftersom bara halva min text med beskrivning och länkar på hur man lagar en dylik skada kommer med - tröttsamt

 

Hoppas att hela inlägget syns nu. Det är i alla fall alla den text som finns i databasen för den posten.

Skall undersöka vad det kan bero på.

 

//stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu har jag rapporterat inlägget eftersom bara halva min text med beskrivning och länkar på hur man lagar en dylik skada kommer med - tröttsamt

 

Hoppas att hela inlägget syns nu. Det är i alla fall alla den text som finns i databasen för den posten.

Skall undersöka vad det kan bero på.

 

//stavhammar

 

 

Nu var hela inlägget med och du resade lite av de dubbla.

 

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det finns naturligtvis massvis reparatörer som fixar en sån skada, och det tar naturligtvis några timmar.

 

Sen är det ganska enkelt - ingen raketforskning precis.

 

Allt löst måste bort.

 

Det ser du nästan inne i båten om kölen är fylld med något, om inte borde den ha läckt en hel del.

 

Att pilla in en plåt är nog inte det första jag skulle tänka på. Om det blir hål rakt igenom, så kommer du eventuellt åt på baksidan. Slipa ren och lägg på ett par lager väv även där att plasta mot - fast då får du vända båten.

 

Ta det problemet om det kommer.

Saken är att det är dubbelbotten så jag kommer inte åt innifrån. Därav plåten att plasta mot.

 

 

Nu går hela mitt första inlägg att läsa med länkar och allt.

 

Fast plåt är väl "overkill"

 

Om det blir hål rakt igenom "klipp till" en remsa med glafiberväv så stor att den täcker ner på sidorna. Blöt den med epoxy och lägg den över hålet och stöppla eller rulla med aluminiumrollern där glafiberväven ligger över fast laminat. När det har härdat finns en yta att spackla mot.

 

Sen är det bara att laminera över det hela på gängse sätt.

 

"Det finns många sätt och alla sätt är bra - utom de dåliga."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Saken är att det är dubbelbotten så jag kommer inte åt innifrån. Därav plåten att plasta mot.

 

 

Får du ett hål av nån nämnvärd storlek kan du stoppa in ett stycke wellpapp, eller gjuta en bit glasfiber i lagom storlek "löst" och sedan stoppa in den där. Lite spackel eller motsvarande på kanten så får du fast det tillräckligt hårt innanför hålet för att plasta dit ett första lager utifrån.

 

Eftersom det inte är något som syns sedan är det inte av nån större betydelse vad som används, så länge det inte är nått som kan ställa till bekymmer i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man göra såhär? Slipa rent torka allt. Sen bocka en tunn aluplåt som passar över kölen och över hålet som jag linmar med epoxy. Plåten får gå lite längre över hålet på sidorna.

Sen plasta med glasfiber väv uppepå det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag begriper inte varför du håller på att tramsa med en plåt.

 

Varför gör att jobb krångligt och dåligt, när man kan göra det enkelt och bra.

 

Däremot tycker jag att du skall fästa ett rostfritt plattjärn under kölen, som slitköl, när du tätat och plastat upp skadan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag begriper inte varför du håller på att tramsa med en plåt.

 

Varför gör att jobb krångligt och dåligt, när man kan göra det enkelt och bra.

 

Däremot tycker jag att du skall fästa ett rostfritt plattjärn under kölen, som slitköl, när du tätat och plastat upp skadan.

 

Hehe jag är väl nojjig och okunnig ;-)

 

Har gjort i ordning nu i alla fall, körde på UTAN plåt ;-) och plastade direkt över hålet sen byggde jag upp med tror det blev 6 eller 7 lager väv. Räcker det eller behöver man köra mer? Tänker på att den ska rulla över kölrullar på trailern hela tiden.

Tänkte sedan stryka på ett lager Epoxi imorgon bitti igen som jag sedan putsar av och målar över som du sa.

Hur länge bör man låta det sitta innan man slipar av och målar? När kan jag ut på böljan med båten igen? börjar ju få panik nu när vädret är finare haha.. 

 

Bjuder på en actionpic också från under arbetets gång, amatören som jobbar :-P

post-88465-0-07580200-1433957533_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagningen är nog betydligt starkare än resten av båten.

 

Om du väntar för länge så missar du det tidsfönster då nästa lager blir kemiskt bundet till det förra. Det är inget jätteproblem men du måste tvätta och slipa. Om man slipar innan epoxyn är helt härdad (som kan ta en vecka) så ska man akta sig för dammet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagningen är nog betydligt starkare än resten av båten.

 

Om du väntar för länge så missar du det tidsfönster då nästa lager blir kemiskt bundet till det förra. Det är inget jätteproblem men du måste tvätta och slipa. Om man slipar innan epoxyn är helt härdad (som kan ta en vecka) så ska man akta sig för dammet.

 

väntar för länge? Behövs det mer lager då menar du än 6-7 lager väv?

Om det nu räcker med detta som är och jag kletar på ett rent lager epoxi imorgon efter att det andra suttit och härdat i 15 timmar funkar det inte då?

När vågar man sjösätta efter att sista strykningen epoxi lagts på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det 300 grams väv blir det ca 2 mm.

 

Jag hade nog lagt 6-8 mm. sådär en 25 lager 300-grams väv. under kölen

 

Å andra sidan skrev jag inget om koning av slipytan där det kunde bli hål igenom. I min värld är det helt självklart.

 

fast när det går sönder nästa gång vet du ju hur du gör.

 

Nu är ju klockan strax 05.00 och tar du dig en kopp kaffe och en potion havregrynsgröt nu på direkten så kan du gå ut och börja slipa över lagningen och lägga på ett lager ren epoxy. 

 

Bottenmåla och sjösätta direkt efter middag.

 

Middag är det kl. 12.00 - antingen man har nåt att äta eller inte.

 

Det är bara lunsar som äter middag på kvällen.  :P

 

http://www.synonymer.se/?query=luns

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man slipa av och fortsätta lägga lager? Även efter 15 timmars eller mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan plasta var och när och hur som helst, bara det är tillräckligt varmt och efter mellanslipning.

 

Fast fortsätter du plasta på det du redan har så bygger du en bula.

 

Sjösätt du och kör så länge det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Måste man måla över eller kan man sjösätta ändå?

Se att allt är ok innan man lägger mer jobb?

Tror ju nästan det kommer spricka direkt då den ska ner över kölrullen på trailern känns ju tunnt med bara 2mm.

Redigerad av MatteN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar slipa så det blir någorlunda slät. Glasfiberstrån mm som sticker ut kommer bort och sen dra över med ren epoxy.

 

Här där jag har båt måste man bottenmåla om man har en båt liggandes i hela sommaren. Nån timme efter du  målat epoxyn kan du stryka överbottenfärg och ögonblicket efter du strukit över bottenfärgen kan du sjösätta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan plasta var och när och hur som helst, bara det är tillräckligt varmt och efter mellanslipning.

 

Fast fortsätter du plasta på det du redan har så bygger du en bula.

 

Sjösätt du och kör så länge det går.

Kanske jag som är trög ( eller jag är trög) :-P men så du tror att dom lagren som ligger nu skulle klara att rulla över kölrullen vid sjösättning utan att gå sönder?

Sen en till dum fråga du säger att det bygger en bula om jag fortsätter utanpå, gör det något då? Blir ju i alla fall tjockare gods.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det har naturligtvis ingen betydelse om det blir en bula egentligen. Bara att jag inte skulle kuna tänka mig att göra så.

 

På en segelbåt vill man ju undvika sånt pga det onödiga motstånd det skapar.

 

Men visst är det bättre att det är starkt än att det ser snyggt ut - det är ju ändå bara "torskarna" som ser det. Har du laminerat med 300 grams väv - det man använder för epoxy så blir det ca 2 mm. Det håller nog ett tag.

 

2 mm laminat är ganska starkt, men inte mycket att slita på. Det var därför jag rekomenderade ett rostfritt plattjärn att skruva under kölen som slitköl - det har jag gjort på min julle - lilla bilden uppe till vänster.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slänger på ett gäng lager till imorgon bitti sen på med ett lager epoxi innan lite bottenfärg.

Sen blir det test på Lördag och se om den klarar sig över kölrullen eller om det blir att vinscha tillbaka den upp på trailern igen och fara tillbaka till verkstan haha... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...