Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Mauritx

Skadad bomkapell, Oturen fortsätter.

Rekommendera Poster

Ja nu har man varit dum igen och gjort en stor misstag. 

 

Tyckte att det blåste alldeles för mycket i fredags för att montera segel (storsegel som jag nämner i en annan tråd där jag hade fixat en reva) så jag rullade den och hängde den på bommen med hjälp av tampar,  sedan satt jag på bomkapellen  och eftersom segel satt inte där det brukar vara,  satt bomkapellen ganska lös så jag tyckte att det var en bra ide att rulla en tamp på den så att inte vinden skulle fladdra sönder kapellen. 

 

 

Idag när jag kollar på bomkapellen ser jag att tampen har missfärgas i blå från tyget från bomkapellen och att det är hål i kapellen på visa ställe där tampen satt.  Antagligen har tampen slitit hål med allt friktion.  Sedan har även segeln i visa partier missfärgas i blå men utan någon hål som tur. 

 

Ska en bomkapel vara så himla känslig???  

 

Nu har jag lärt mig 2 läxor idag i alla fall:

 

- Rulla inte en tamp på bomkapellen som hjälp mot vinden för att det kommer att bli hål.

- Försökt lugna ner dig innan du kör iväg så att du inte backar på en stolpe.  

 

Det ska jag skriva i min loggbok för att komma ihåg till nästa år. 

 

p.s. Tips på var man köper en billig bomkapel önskas....

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte bomkapell på Hjertmans för några är sedan. Det har hållit bra. Finns i fyra kulörer och i standardlängder med 25-centimetersintervall. Vill minnas priset som helt OK, men det brukar ta några dagar att få det till butiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt att det gick hål ganska fort, kapellet kanske ändå var moget för byte?

Sånt händer, kommer att hända mer, men man lär sig hela tiden. När man kan allt har man blivit för gammal för att utnyttja kunskaperna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt att det gick hål ganska fort, kapellet kanske ändå var moget för byte?

Sånt händer, kommer att hända mer, men man lär sig hela tiden. När man kan allt har man blivit för gammal för att utnyttja kunskaperna.

 

Jag tycker också att det är super konstig, sedan av den färgar av sig med, tampen som jag lindade runt är aldelles blå, segel har också blivit blå i visa partier där kapelen har gnugat. 

 

Saken är att tyget är annars tjock och fint men kanske av dålig kvalitet???  När jag tittade närmare, den verkar vara en hemmagjort med.  Sedan är det ganska jobbit att sätta på och av eftersom den har inte dragkedja utan olljeter där man tränger in en liten tamp. det tar tid att ta på och av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om säljaren i varje fall färgat om kapellet själv, med en färg som inte riktigt satt sig/inte är gjort för marin användning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där låter inte normalt! Ett bomkapell ska varken färga av sig eller gå sönder så lätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi skulle prova att färga ett kapell för en tid sedan, "hemma-sytt". Vi fick aldrig färgen att bita ordentligt, det visade sig senare att det var gjort i någon typ av nylon å därav ville inte färgen fästa ordentligt samt färgade av sig om man gnuggade på det. 

 

Kan de vara något liknande problem ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara eländet och ingen segling än, Båten sjösatts för 4 veckor sedan och har seglat noll, vädret har varit skitdålig med aldeles för mycket vind.

 

 

Så här ser det ut repen, försökte tvätta den med diskmedel men det gick inte bort.   Det verkar vara någon som inte stämmer, är kapellen gammal eller omfärgat eller något. 

 

Det lär bli en ny i ställe,  funderar på hur jag ta bort det blåa från segel?  

 

Kan man använda Aceton for att ta bort färgen???? 

 

 

 

post-99780-0-85502000-1433354732_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aceton skulle jag inte använda till något annat än att tvätta före målning. Ska efter tips försöka lösa upp plast i aceton för att göra plastlim. Verkar inte vara rätt medel att tvätta segel med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tyvärr är jag inte förvånad :( Solen/uv-ljuset är en stor skurk som kan göra att kapell mm bleks ganska snabbt. Jag tror också att bom/rullsegelkapell försvagas med tiden och blir allt sprödare. Det lär nog inte vara meningen att man skall surra någon tamp runt bomkapellet för då tror jag att seglet inte kan andas/torka lika jämnt och kan nog orsaka både missfärgningar och mögel.

Hur du ska få bort fläckarna överlåter jag till andra att tipsa dig om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle testa att köra tampen i tvättmaskinen med en halv skopa Vanish. Skulle också kunna tänka mig att strunta i det, och låta det blekas bort när och om solen kommer. ;-) Sen ett generellt råd, ta det lugnt, saker händer i båtlivet, speciellt i början, det är en del av det. Det är den delen som skapar historier att dela med andra när man träffas.

 

Nu ligger vi i en vik på västkusten och vinden viner, det regnar lätt och blåser nog ca 15 m/s. Spräckte Ankarolinan igår, vid ett misslyckat tilläggningsförsök, men vi lyckades göra en väldigt god fläskfilé på kvällen, så det får väl ta ut vartannat. Försökte hitta naturhamn på tre ställen, innan det blev svajankring i S Dyvik.... Lite pyssligt igår, men ändå härligt att vara ute.

 

Hoppas sommaren kommer snart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...