vedhuggarn 2 Postad 31 Maj , 2015 1.Voltmätare står på 0 vid avslaget batteri.Oljetryck på 80% av gröna fältet Temp på 50% av gröna fältet. 2.Batteri påslaget.Olje o temp mätarna slår i botten så långt till höger de går.Voltmätarn går till 11,2V.Trots att 13,15 mäts på batteriet 3.Tänding påslagen Temp går ner på 0..Oljetryck tillbaks något..Volt går ner på 0 Finns de någon som kan tala om vad som händer o varför..??? Har haft motorn ur Men kan inte hitta att var jag gjort fel vid återmonteringen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 Juni , 2015 jord fel dvs du saknar minus någonstans så någon förbrukare drar genom mätarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 Juni , 2015 Som sagt jordfel. Ellerkorsade trådar någonstans. Det kan tyvärr sitta varsomhelst, ta en eftermiddag där du har ett par timmar att kolla igenom hela systemet, kabel för kabel. Börja med de bitar du hade loss när du hade ur motorn. Det går inte med de symptom du har att peka på exakt vad som är felkopplat. Men felkopplat är det. Till att börja med verkar "avslaget batteri" inte vara det. Antar att du har en huvudbrytare som ska koppla bort allting (utom ev länspump och solcellsladdning). Det gör den alltså inte. Något tar ström i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 1 Juni , 2015 Mät spänning mellan plus på batteriet och plus på instrumenten, gör samma på minussidan. Är spänningen inte 0 så är det dålig kontakt någonstans. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Juni , 2015 Förmodligen ligger felet helt nära eller inuti instrumentpanelen enligt min maggrop, så börja gärna där.Motorn urtagen under vintern, alla beskrivna felsymtom gäller motorinstrument?Har du möjligen en VP AQ145 som din sjöbod antyder?(Pentas snarlika men litet varierande elsystem för motorinstrument är felsökta många gånger i forumet, tänker mig att du kanske kan få ytterligare elkunnig hjälp ifall du preciserar frågan angående detta?)Ps. F`låt... kunde inte låta bli att saxa in nederst från dina ägarkommentarer i sjöboden. Undrar vilken båthandlare du köper dina båtar ifrån, verkar ju hålla klart humana priser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vedhuggarn 2 Postad 1 Juni , 2015 Förmodligen ligger felet helt nära eller inuti instrumentpanelen enligt min maggrop, så börja gärna där. Motorn urtagen under vintern, alla beskrivna felsymtom gäller motorinstrument? Har du möjligen en VP AQ145 som din sjöbod antyder? (Pentas snarlika men litet varierande elsystem för motorinstrument är felsökta många gånger i forumet, tänker mig att du kanske kan få ytterligare elkunnig hjälp ifall du preciserar frågan angående detta?) Ps. F`låt... kunde inte låta bli att saxa in nederst från dina ägarkommentarer i sjöboden. Undrar vilken båthandlare du köper dina båtar ifrån, verkar ju hålla klart humana priser. aq145.instr.panel.jpg Hejsan.Har en 305 V8 i båten...Ska kolla alla anslutningar under inst panelen..Återkommer om jag hittar något.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser