Cabelguy85 0 Postad 25 Maj , 2015 Har en Volvo penta 39 (3,9hk) som är i för bra skick för att bli skrot. Problemet med motor är att den går bra på låga varv! Såfort jag gasar lite så dör den. Kväver sig själv. Jag har rengjort förgasare Bytt bensinslang och bensin kran Nytt tändstift. Försökt sjustera luftskruv inget blir bättre bara sämre. Tacksa för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 25 Maj , 2015 Låter ju onekligen bränslerelaterat ändå.. Vad händer om du samtidigt som du varvar upp också sprutar startgas direkt i förgasaren? (Obs. inget att långköra med då det inte smörjer något vidare) Fungerar detta så kan du nog fortsätta labba med bränsletillförseln - eventuell soppapump eller motsv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cabelguy85 0 Postad 27 Maj , 2015 Har ej provat med startgas. Finns ingen menbranpump på denna modell utan enbart själv fall till förgasaren. Har låssat bensin slangen från kranen och de rinner på bra med bensin. Förgasaren är ju rengjord till och med två gånger. Inget bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 052 Postad 27 Maj , 2015 Många små tvåtaktare har ju likartad uppbyggnad. Här finns en verkstadshandbok för Mercury småmotorer. http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/22-25-3-33.html#/30 Du kan kanske hitta lite idéer här om var du ska leta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 27 Maj , 2015 VP 39 är det som från början var Nymans lilla luftkylda snurra, sedemera såld som Crescent, Monark .. och till sist som Archimedes och Volvo Penta. Själva motorn har mest gemensamt med samtida mopeder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 052 Postad 27 Maj , 2015 Aha, är det en sådan fin antikvitet. Farsan hade en Monark (Nautic tror jag den hade som tillnamn) men det var länge sedan. Den strulade också på slutet. Det var ställbart munstycke på den (precis som dåtidens moppemotorer). Jag tror att munstycksnålen fastnade så att spetsen satt fast och gick av längst inne i förgasaren och det lyckades vi inte fixa. Så ett tips - kolla om det är hål igenom där munstycksskruven sitter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affe53 0 Postad 29 Maj , 2015 Har du kraftig gnista på stiftet? har råkat ut för motsvarande på bilar och mopeder. I mitt fall kunde man öka gasen utan att motorn dog om den den fick gå länge på tomgång och bli varm. I mitt fall hjälpte det att byta kondensatorn. / Arne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 30 Maj , 2015 Har haft liknande problem med en tvåtaktare av annat märke. Då berodde det på att jag råkat tanka E85. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser