Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Amanda31

Skrovgenomföring sjövatten

Rekommendera Poster

Märkligt nog har jag bara sötvattenpumpar i båten. Det innebär att man sötvattnet tar slut i förtid. Tänkte därför installera sjövatten både till köket och till handfatet vid toaletten. Visst räcker det med en skrovgenomföring, ett yrör och två pumpar - en för köket och en för handfatet vi toaletten? Något särskilt man bör tänka på? Exempelvis dimensionering, material, installation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan dela vattenintag med motorn om man inte vill ha en massa hål i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan dela vattenintag med motorn om man inte vill ha en massa hål i botten.

Ok. Ingen risk att motorn drar in luft via kranarna i stället för kylvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att motorn tar väldigt mycket kylvatten när den är igång, så om man tänker sej att spola sjövatten under gång, så blir det en ganska klen stråle. Vill minnas att min brorsa fick erfara det, så han fick tänka om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog lite knepigare när du tar in sjövatten, jag förutsätter här västkust och saltvatten.

  • Pumpen måste klara saltet.
  • Rörsystemet måste klara saltet. (Glöm inte avloppet och den genomföringen)
  • Inte minst kran/handfat/diskho måste klara saltet.

Är allt i plast är det nog inga större problem. Är det däremot metall någonstans i systemet så bör du se till att det är kompatibelt. Och beroende på motor så stämmer det nog som Ossy skriver att det krävs ett rätt ordentligt intag för att kunna spola under gång. Man bör nog utgå från att den som dimensionerade intaget till motorn inte hade diskvatten i åtanke. Jag skulle ta upp ett nytt hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, håller mest till på östkusten. Dimension på skrovgenomföring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorns kylvattenpump tar inte speciellt mycket vatten. Det finns elpumpar till Volvo med följande spec.

Elpump  14L/min (Passar MD2, 5, 6, 7, 11) 

Elpump  23L/min (Passar MD3, 17)
En spolpump brukar väl ligga på typ 20l/min.
Ett 3/4" intag klarar lätt 50l/min.
Skulle det bli för mycket motstånd i intaget så ger pumparna lite mindre vatten, ingen ko på isen.
Luft kan inte komma in.
Jag har haft detta på flera båtar, aldrig några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska dela kylvatten med sjövatten till pentryt.

Resonerar som så att när motorn är igång är man ju oftast under färd och då pumpar man j i inte så mycket vatten. Annars får man göra om och göra rätt ;-)

 

Tror ni att 1/2 tums genomföring räcker? Inerdiametern på kylslangen är 16mm. Kommer förlänga kylslangen dessutom från ca 1, 5 till 2, 5 m. Har det betydelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt 3/4" eller 1", det skiljer nästan inga pengar. Skruva på en nippel, T-rör och slangstosar. Jag brukar köpa rördelar hos rinkabyror.se de har ett betydligt större sortiment än båthandlarna. 

Helst sätter man en trevägsventil med L-kula, då är mycket enklare att få i glykolen till vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Hampus_n1987:

Om man tar vattnet från tilloppet till pumptoan. Kan de funka? 

Svarar du på TS fundering eller är det en egen fundering ?

 

Tråden du svarar i är åtta år gammal, så jag tror @Amanda31 löst sjövattenfrågan till pentryt för längesedan - om det fortfarande var aktuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...