Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
pentaracer

Inredning Bayliner 2655

Rekommendera Poster

Tröttnat på heltäckningsmattan i båten, svårt att hålla rent och ser ganska sunkigt ut tycker jag. Finns här någon annan som lagt in nytt golv i ruffen? Jag tänker mig fusk-teak på golvet men vad skulle man kunna ersätta mattan på väggen med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns färdiga teakpaket o köpa till dom.

Kolla med åf här i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rev ut den 15 år gamla heltäckningsmattan i min Regal 242.

La in durkplywood 12mm som lackades. Blev riktigt bra och framförallt lätt att hålla rent.

 

post-89138-0-19495300-1430329962_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt tjusigt! Tack för inspiration.

 

Några frågor,

 

Hur tjock plywood?

Är den fastlimmad?

Hade du heltäckningsmatta på väggbitarna och isåfall, hur fick du det så bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjusigt värre blev det ju!

Vart köper man marinplyfa,finns det på byggvaruhus?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt, det finns ju sån där fuskteakgolv i nåt gummimaterial, det blir också snyggt och väldigt lättskött.

 

Jag har köpt nya mattor efter en mjölkpappsmall som jag skar ut typ balkongmattta i en bra färg (grå-blå) som jag sätter fast med kardborre (biltema) och kan ta ur och spola med högtryck eller doppa i sjön eller nåt. Blir de slitna skär jag till nya med gamla som mall...

 

Billigt och flexibelt dock inte lika stiligt som riktigt trägolv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våtrumsmatta som skall likna nåtad teak är rätt ok nere i ruffen. Billigt och enkelt. Kräver dock en jämn yta vilket det garanterat inte är under mattan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för uppskattande kommentarer. Hela renoveringen av ruffen finns dokumenterad med ord och bild på ett annat forum (boatlife , sök på "Regal 242").

För att svara på några frågor.

Durkplywood finns att köpa i de vanligaste båttillbehörsaffärerna. Köpte mitt på Seasea. Golvet är 12mm hel skiva som är limmad med Sika monteringslim.  Heltäckningsmattan var förhållandevis enkelt att at ut.

Glöm inte munskydd, det är mycket kul som rymmer sig i en över 10 år gammal matta....

Efter att glovet gjorts "rent" från limrester etc så mallade jag av det i wellpapp.

Därfter gjorde jag glvskivor av vanligt laminatgolv (billigaste möjligt) för att få en bättre mall.

Du får bara en chans att såga ut den slutliga skivan :D

När jag sågat ut och finjusterat de riktiga golvskivorna limmade jag dessa på plats. Därefter lackades allt med 7-8 lager lack. Här är det tycke och smak om man ska lacka eller olja. Jag ville ha ett slitstarkt golv med hög glans så därför valdes lack. 

 

På skrovsidorna togs mattan bort. Bakom denna var det limmad skumgummi som var ett h-e att få bort.

Därefter limmades skrovskivor (10mm) och därefter vit inredningsmatta. Båda dessa köpta på Hjertmans.

 

Här ser ni några bilder före och under jobbet.

post-89138-0-45700000-1430378513_thumb.jpg

 

post-89138-0-72907000-1430378536_thumb.jpg

 

post-89138-0-73042600-1430378567_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till fundering ang. golvet,det måste väl fungera att lågga ute i sittbrunnen mä?

Eller blir det för fuktigt,blött där tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våtrumsmatta som skall likna nåtad teak är rätt ok nere i ruffen. Billigt och enkelt. Kräver dock en jämn yta vilket det garanterat inte är under mattan

 

Kräver en helt slät yta. Annars känns varenda ojämnhet igenom mattan.

Kommer att gå åt mycket tid, slippapper och spackel för att fixa en sån jämn yta :P

 

En till fundering ang. golvet,det måste väl fungera att lågga ute i sittbrunnen mä?

Eller blir det för fuktigt,blött där tro?

 

Beror ju lite på vad det är för båt. TS båt är ju liksom min en öppen DC och visst funkar det men jag skulle inte göra det i en sådan båt. Mest av skälet att durkplywooden är ju mer känslig för väta än olika oorganiska material. Om man vill lägga den i sittbrunn måste man ännu mer noggrant behandla även undersidan och kanter likväl som ovansidan. Jag skulle dessutom då ta en tunnare variant såsom 6mm.

Jag ska själv lägga "teakgolv" uppe på däck och då blir det fuskvarianten isiteek. Mest av praktiska skäl såsom känslighet mot väta och slitage av skor etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har precis köpt en 2655'a av en kompis. Det är en 98'a där golvet i hela båten blivit utbytt mot Flexiteak och dynorna är omklädda med vit vinyl. Sen är vissa detaljer ommålade och så vidare. Det skänker en rätt fräsch och modern känsla,

Bilden är tagen där båten står vinterförvarad, kan ta några fler när den är ute i ljuset i slutet av veckan.
 


post-106971-0-99190200-1430822040_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...