Martin-Winga29 1 Postad 27 April , 2015 Hejsan! En genomföring monterar man ju med sika och drar åt - eller? Vad tätar man med mellan genomföringen och kranen? Använder man lin eller någon annan gucka typ gängtätning? Gängtätning känns lite enklare att använda för en amatör men känns av någon anledning inte helt rätt. Genomföringen är till toaletten så den är under vattenytan. Tänker mig att använda metall, och då är det mässing som gäller eller? Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 27 April , 2015 Gängtätning, lösningsmedelsfri, trögflytande fungerar fint. sika eller annat fabrikat av lämplig "gucka" helst MSP men även pu eller silikon fungerar. Om silikon ta en motorvariant inte vvs. Ordningen är i min prio-ordning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 29 April , 2015 Efter att ha läst runt lite verkar många föreslå lin med tilljörande "lintätning". Lite bökigare men vill lära mig det. Det har man ju alltid kvar, det blir ju inte gammalt liksom. Känns billigast dessutom. Eller tänker jag fel? MSP föreslår du till tätning mot skrovet. Menar du då en MS-Polumer produkt typ Tec 7? Hur gjorde man innan forumens tid...? Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 April , 2015 Jag använder lin och tätningsmassan som följer med kitet man köper på Bauhaus. Har fungerat bra senaste åren. Bättre än gängtejp. Tricket verkar vara att ta i lagom mycket lin, ganska tunt så att toppen på gängorna känns tydligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 29 April , 2015 Jag använder med stor förtjusning lin o pasta. Det är väldigt enkelt och man kan prova hemma först. I någon tråd länkade jag till en video som visade hur man gör. Det viktiga är bara att repa gängorna lite så att linet inte dras runt, det brukar räcka med att hacka lite med en morakniv. Men hur oslagbart än lin o pasta är så kommer jag använda gängtätning nästa gång. Anledningen är att det ofta är trångt och besvärligt när man ska dra fast ventilen. TEC7 är perfekt, det behövs bara små mängder, när det är åtdraget ska det knappt komma utanför flänsen. En 50ml tub räcker till många genomföringar. (Själv använder jag silikon men många tror det är livsfarligt och att det förstör lacken på alla båtarna i hamnen i 30 år) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 29 April , 2015 Jag använder med stor förtjusning lin o pasta. Det är väldigt enkelt och man kan prova hemma först. I någon tråd länkade jag till en video som visade hur man gör. Det viktiga är bara att repa gängorna lite så att linet inte dras runt, det brukar räcka med att hacka lite med en morakniv. Men hur oslagbart än lin o pasta är så kommer jag använda gängtätning nästa gång. Anledningen är att det ofta är trångt och besvärligt när man ska dra fast ventilen. TEC7 är perfekt, det behövs bara små mängder, när det är åtdraget ska det knappt komma utanför flänsen. En 50ml tub räcker till många genomföringar. (Själv använder jag silikon men många tror det är livsfarligt och att det förstör lacken på alla båtarna i hamnen i 30 år) Hahaha, stackars de med de nya silikonfärgerna som kommer nu. Hur kommer det funka föresten när båtgrsnnen börjar rulla på silikonfärg och det blåser lite ute.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 29 April , 2015 Gängtejp av teflon funkar utmärkt, felet de flesta gör är att dom använder för lite tejp man skall linda på rätt mycket. Den tätar direkt, kladdar inte och kräver ingen torktid och teflon är det mest åldersbeständiga av alla tätningsmedel. Det är knöligt med gängtejpen om det är trångt och man måste se vad man gör så man inte spänner tejp över öppningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 29 April , 2015 Fördelen med lin är ju att man kan "backa" om ventilen hamnar fel utan att tätningen förstörs, det är värre med tape. Med gänglåsning har man ett antal minuter på sig att justera. Sen upplever jag att lin ger en bättre mekanisk stabilitet. Med tiden hårdnar linet och ventilen sitter stabilt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 29 April , 2015 Jag använder locktite 577. Vi använder det i hydraulsystem PN180 i vilka hydraulmediat ligger mellan 75 till 90°C Så 0,1 bar vatten kan 577an hantera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 29 April , 2015 Det går även att justera ett förband med 577an (efterdragning Man kan kolla vilka normer gängtätning svarar mot. Loctite 577 är godkänt enligt DVGW (EN 751-1): NG-5146AR0621, WRAS (BS 6920): 0711506, NSF Så även rörledningar för gas med anständigt höga tryck kan tätas med 577an. Så jag ser ingen orsak att pallta med lin och smäck. Rörkrökare i nära kompoståldern använder lin för att det är smidigt att ha ett luddnystan i fickan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 30 April , 2015 JAg använder 4000T till allt, både vatten, olja, hydraulik, gas lut, syra. plan och gäntätning och vibrationssäker låsning. tom på blöta ytor och vid något tillfälle helt under vatten. Den typen av tätning, om den är helt lösningsmedelsfri och inte kräver trycklast för att härda, fungerar och går inte att göra fel med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser