Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
NavigoSolum

Fylla vinkällarn i Puttgarden med segelbåt...

Rekommendera Poster

Hej på er sneseglare !  :P

 

Då jag planerar att ligga ute till sjöss från tidig vår till sen höst så vill jag fylla på förrådet ordentligt, har gjort detta med bil en gång men hur ser det ut med regler och platser att lägga till med segelbåt i Puttgarden ?

 

Finns det någon hamn att lägga till i ? 

Hur mycket vågar man bunkra upp egentligen ? 

 

Tänker mig ett gäng dunkar med vin och gärna X antal flak med öl. 

 

Krog-öl är på tok för dyrt och jag planerar att ligga i naturhamn så länge de bara går.

 

 

Någon som har koll på detta ?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan lägga dig i Burg som ligger strax intill Puttgarten. Du slipper panten på ölburkarna och kan köpa öl billigast i Europa. Åtminstone på dessa breddgrader. Ölen är t.ex mycket billigare än i Italien. Här kostar den ungefär som hemma i Sverige.

 

Burg har en trevlig gästhamn och promenadavstånd till centrum. Öl och vinaffären i Burg ligger en bit från centrum. Tror inte att det är så lätt att lägga till i färgehamnen. Det brukar vara stökigt för småbåtar i färgehamnar men det är inte otroligt att lägga sig för ankar och ta jollen in till affären.

 

Det är inga särskilda regler för båt som skiljer sig från transport med bil. Det är ju ingen utförsel då det är inom EU du väl ska kajka runt i. Riktigt bra priser har du på Helgoland men det räknas inte som EU då det är tullfritt område. Finns risk för att ertappas med smuggling om man köper över gränserna för införsel till EU. Det lär visst göras en del kontroller av fritidsfartyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har seglat till: Yachthafen burgtiefe (jättefin hamn) ett par gånger och fyllt upp förråden på Calle`s i Burg.

Taxi t&r hamnen kosta ca 18€, beställ en större bil så den kan lasta lite :-).

Efter inköpen har vi gått till Heiligenhafen, en riktigt mysig liten stad med många matställen och som ligger ända ut till hamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju kanon ! 

 

Nr till taxi ? Språk ? 

Nummer till taxi får du av hamnfogden (eller han beställer taxin), han talar hyfsad engelska. Be honom att göra en deal med chauffören så ni får hans visitkort och kan ringa när ni handlat klart Glöm inte att ni ska en bil modell större, dom har också maxlast att tänka på :-P. Hoppas ni får en trevlig resa och lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ännu ett svar på min fråga !

 

Kommer dock ensamsegla så shoppinglistan blir väl en "pirra" öl å några flaskor whisky  B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...