Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
tompelompe

Plasta i tak

Rekommendera Poster

Ska börja plasta nytt laminat i rufftaket med divinycell istället för gammal ruttet balsa. Några tips?

post-99797-0-23667700-1429722647_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Plasta in divinycellen mot en plywoodskiva som du, innan plasten härdat, pressar upp mot taket och fixerar med en domkraft.

 

Bilden nedan visar den måttanpassade divinycellen som sveps in i plastindränkt glasfibermatta för att därefter pressas upp mot taket. Plywoodskivan ligger underst och syns inte på bilden. För att plywoodskivan inte ska fastna i taket så kläs den med byggplast.

 

post-21399-1394237452,9166_thumb.jpg

 

 

Redigerad av Flipperskeppare
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Under härdningen fixeras plywoodskivan mot taket med en domkraft. På bilden syns också byggplasten runt plywoodskivan. 
 
När jag lossade domkraften föll plywoodskivan ner av sin egen tyngd, inget släppmedel eller dylikt behövs.
 
För att säkerställa bästa möjliga vidhäftning mot taket måste taket vara rent, grovslipat och rollat med plast.
 
post-21399-1394237453,001_thumb.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte lätt.

 

Läste i på Kryss (tror jag det var) om ett ungt par som byggde en specialdesignad båt - "Snowflake".

 

De skulle plasta i rufftaket och hade ett hemskt slitgöra att få till det. Sen härdade inte plasten. De kom på att de i stället för härdare blandat i vaxlösning. Sånt som man blandar i gelcoat för att få topecoate. 

 

En tanke som slog mig.

 

Du måste naturligtvis slipa rent under rufftaket.

 

Man skulle kunna såga till nåt som liknar däcksbalkar i nåt skräpmatrialtex tre st. Kapa till en divinycellskiva i rätt mått. (Jo - Divinycell är ett varumärke) Skruva fast divinycelskivan på däcksbalkarna så att skivan får rätt rundning. skruvar med stora plast eller masonitbrickor. Plats nåt lager så mycket det går för brickorna på ovansidan och några remsor mellan "däcksbalkarna" på undersidan.

 

Plasta helt med ett par lager på ovansidan och plasta färdigt med kanske några fler lager på undersidan. Slipa av de bägge sidorna lätt och se till att skivan passar i hålet.

 

Jag hade ju gjort reparationen med epoxyeftersom det nästan är det jag uteslutande använder nu för tiden.

 

Oavsett blanda till ett spackel. Epoxy och mickrobalonger eller polyester och talk. Stryk på rikligt på ovansidan, pressa in skivan i hålet och stämpa under med spillvirke mot durken.

 

Det är inte del att ha avpassade stöttor som ett T och pressa upp med kilar. Finns att köpa i plast eller sågas till av trä.

 

Täck väl under med plast som tar upp ev spackel som blir för mycket. Spackla i så mycket håligheter som möjligt runt om. När plasten härdat och stöttorna är borta, slipa av och spackla mer runt om om det behövs.

 

Efter ärdning och avslipning plasta över sprickorna med ett par lager matta eller väv om det är epoxy du använder.

 

Det var den tanken som dök upp i mitt huvud när jag läste din fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Såhär blir slutresultatet. De bruna fyrkanterna är inlagda förstärkningar av plywood där knapen ska bultas fast. Jag minns inte exakt hur många lager matta jag hade undertill, däremot hade jag ett lager ovanpå som sög in plast ör att förbättra vidhäftningen mot det gamla laminatet.
 
post-21399-1394237453,0723_thumb.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för tipsen! Slipningen återstår och tänkte dammsuga samt torka rent med aceton. Lurar på att använda glasfiberspackel som lim för att fästa divinycellen för att minska kladdet. Ska man ha den rutade sidan upp mot taket eller nedåt?

Redigerad av tompelompe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skivan böjer ju konvext på rutsidan, så det beror på takets rundning....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Taket buktar utåt men inte så mycket. När divinycellen är på plats kanske det är lättare att plasta mot den sidan med fibernätet på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att plasta uppåt är inte vare sig lätt eller trevligt.

 

Därav mitt förslag ovan.

 

Det är mycket lättare att plasta nedåt.

 

Divinycell och liknade fabrikat av cellplast måste ha ett mycket högt tryck för att få maximal infästning. Nästan omöjligt att åstadkomma. Detta enligt en ägare till ett större plastbåtsvarv. Det var därför han föredrog rutskuren balsa som sandwichmatrial vid däckstillverkning.

 

Om jobbet utförs rätt blir det mycket bättre med balsa än divinicell. Tyvärr tänkte nog många plastbåstgubbar mer på ackorden än att jobbet skulle bli väl utfört under plastbåtarna guldålder på 70 och 80-talet. 

 

För ett sånt jobb som ditt skulle jag nog använda hel divinycell - dvs inte rutskuren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började med att fästa en plywood platta runt infästningen av styrbords sidovant. Limmade med glasfiberspackel.

post-99797-0-29288300-1429818670_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...