Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Robert_h

Installation av septitank i en Albin 25.

Rekommendera Poster

Nu är det dags att installera en septitank i båten ,det i sin tur medför en del funderingar på tankplacering och typ av tank. Därför ber jag nu om lite tips och råd. Själv kan jag tycka att en bra placering skulle vara under förarplats, dock så ligger batteribanken där och har svårt att komma på en annan placering för den. Skulle uppskatta om någon/några hade bilder och idéer att dela med sig av.// Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min tank under förarplatsen, batterierna har jag under den bakre golvluckan på båda sidorna om axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte min tank i skottet på styrbords sida bredvid förarplatsen. Fick precis plats med en 40l rostrfri tank som jag köpte på bryggan.nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men det blir inte förrän om några dagar. Är inte hemma nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här sitter min 40 literstank.

post-92439-0-77076600-1429555909_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, bilden kom ju på fel ledd, som vanligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall ta en bild på våran jag skall ändå göra om för däckstömning.

 

Våran sitter på högkant på samma ställe som Ossy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser min installation ut. Den sitter i sídan under värmaren.

 

Tanken är 40 liter och mycket enkelt installerad. Den liksom händer där ej fastskruvad. utan är måttskuren så den passar perfekt. Den rör sig inte alls.

 

 

post-97731-0-29999900-1430115022_thumb.jpg

post-97731-0-66492700-1430115086_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått in min 40 liters standardtank vis förarplatsen fast bakom väggen, så den ligger mellan förarstol och skrov, helt utan att synas.

 

Ska få upp bilder på bloggen så fort jag fått fast det sista

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är de utlovade bilderna på min septitanksinstallation. Man ser inte så mycket av den eftersom den sitter dold bakom skottet. Men du bör få ett hum om hur den sitter iaf. På den övre bilden skymtar förarsoffan i övre högra kanten. De gråa slangarna går till tanken från toaletten. Den övre av dessa är från toastolen. Den nedre är för tömning. Har en trevägsventil på toaletten där jag kan välja däcks- eller bottentömning.

Den svarta är avgasslangen från värmaren. Den tunnare genomskinliga slangen är avluftningen från septitanken.

 

post-60083-0-74516400-1431371187_thumb.jpg

post-60083-0-97085500-1431371173_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har ni för mått på 40 literstanken? Vi köpte en som var 56cm lång totalt med röranslutning. Får inte plats. Vårt utrymme är 50 cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag köpte seasea standardtank på 40 liter, klämde in den som ovanstående har gjort mellan förarplatsen och skrovet, där värmaren brukar sitta. Satte min tank så högt upp jag kunde och placerade värmaren under. Skruvade fast tanken med vanliga RF skruv rak igenom plasten vid förarsidan.

 

Inga konstigheter men det kan vara bra att vara två när man ska få in tanken även om jag lyckades själv.

 

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4241

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...