Danielll 0 Postad 24 Mars , 2015 Hej! Har köpt en båt i höstas och håller på att rusta den för säsongen! Ruffluckan + omfattningen runt luckan var riktigt dåligt skick. Plockade loss delar och bad om offert från snickarfirma att göra ny omfattning i teak. Fick tillbaka ett pris på flera tusen. Har nu själv köpt virke för 200kr på beijer och ska nu sätta ihop en luckomfattning och ny lucka. Virket är av gran och skiva av Furu. Frågan är hur jag skyddar mitt trä så bra som möjligt. De kommer ju direkt vara exponerat mot sollljus och väder. Tanken va att försäka använda teak bets för att få det nogolunda snyggt. Sedan köra rikligt med lack på de. Kommer min plan att fungera? Eller finns det bättre alternatvi till behnadling? Har aldrig gjort sånt här innan så va tydliga i svaren. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 416 Postad 24 Mars , 2015 Gran ruttnar ganska lätt och är ingen höjdare i marin miljö. Teakbetsad furu ser ut som teakbetsad furu, inte som teak. Jag hade därför inte valt dessa material alls. Hur du får det att hålla, olja rikligt och måla så håller det bäst. Olja och lacka håller lite sämre. Jag hade använt det du köpt till annat och slipat upp det som satt där tidigare och återanvänt det. Till min båt tillverkade jag nya nedgångsluckor då de gamla var helt slut, jag körde med massiv teak 12 mm och c:a 45 mm bredd samt "speglar" av 6 mm teakplywood. Lite meck, men inte farligt dyrt och sjukt snyggt blev det. Lackade allt sedan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danielll 0 Postad 24 Mars , 2015 Ok. Tack för svar! Har inte dirket någon lyxbåt ska tilläggas.Teakbetsad furu funkar alldelles utmärk för mig Jag kan inte lägga 20% av båtens inköpspris på att få ca 2m teak virke. Funkar inte så, har bara frågat 1 firma som iofs är kända för bra båtsnickeri. Gick inte att återanvände de gamla heller. Troligtvis har ägaren innan mig haft inbrottsförsök. Fler förslag tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 416 Postad 24 Mars , 2015 Två meter teak 10x45 kostar 179 kr på Biltema. Vilken dimension hade du tänkt? http://www.biltema.se/sv/Bat/Teak/List-och-Ribb/Teaklist-250584/ 12x44 (det närmaste som fanns) i furu hos Beijer kostar 51 kr. http://www.beijerbygg.se/store/privat/tr%C3%A4produkter/listverk/planhyvlat-virke/planhyvlad-furu-12x44mm-obehandlad Jag hade lagt de 128 kr extra det kostat även om båten inte är en lyxbåt, en dag vill du kanske sälja och då spelar sådant större roll än man tror för helhetsintrycket. Kan du gå ner i tjocklek på teaken blir prisskillnaden mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danielll 0 Postad 24 Mars , 2015 åfasen. Jag lämnade in befintliga omfattningen på snickarfirman och bad om likadan. Då var enbart materialkostnaden 1000kr. Obehanlad teak Till omfattningen köpte jag en 28x70 som jag klöv till 50. Men det är ju då anpassat till den lösningen jag valt. Men det spelar ingen roll. Behöver bara svar på behandlingsfrågan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 416 Postad 24 Mars , 2015 Svar på behandlingsfrågan är som ovan... Olja och måla håller bäst, olja och lacka lite sämre. För att lacken ska hålla en säsong krävs ordentligt med olja och minst sju lager lack, helst tolv lager. Oljan måste härda ut några veckor innan du kan börja måla eller lacka. För att lacken inte ska flaga mattslipas den och får ett eller två nya lager varje vår. Gran tror jag inte alls på utomhus i marin miljö med enbart lack på. Furu håller bättre då om man ska köra budgetvariant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 24 Mars , 2015 Om du epoxibehandlar träet med tunnflytande epoxi kommer det att hålla i en evighet, allra bäst är att lägga något lager med tunn glasfiberväv också, NM epoxi har en beskrivning på hur man bygger en kanot av stavlimmad gran, glasfiberväven är så tunn att den knappt syns så det ser ut som trä om man inte fingranskar ytan. Det är en del jobb med den metoden men eftersom epoxin kapslar in träet så spelar träkvaliteten inte så stor roll för beständigheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 308 Postad 25 Mars , 2015 Om man kapslar in trä med epoxi skulle jag nog tro att det är synnerligen viktigt att träet är riktigt torrt så man inte kapslar in fukt i träet som inte kommer ut. Jämför att måla en pelare på ett hus, då är det viktigt att man målar med en färg som andas och inte är diffusionstät. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 416 Postad 25 Mars , 2015 Hursom, att kapsla in trä med epoxy är inte direkt en enkel budgetlösning längre, vilket efterfrågades. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 29 Mars , 2015 Ett snedsteg i tråden, ber om ursäkt, men jag fick i fredags tipset om att betsa med kaffe isf vanlig bets. En kopp kaffe, en kopp vatten och sedan var det bara att applicera kaffe på de ytor som behövde mer kulör (inte rödaktiga men bruna nyanser). Blev det för brunt var det bara att badda med trasa och vatten. När önskad kulör uppnåtts var det bara att låta det torka och sedan olja/lacka. Någon som testat detta? Låter ju onekligen såväl billigt som miljövänligt och enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser