Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
Mauritx

Garmin Ekolod 550C Aktergivare, montera inombords? går det?

Rekommendera Poster

Jag köpte massa med grejer till segelbåten förra året, El plotter, autopilot och en ekolod men har inte hunnit installera någonting....

 

Tänkte göra det nu i år.  Aktergivaren som jag fick med Ekoloden går det att montera inombords?? jag vill inte borra i akten + plus att på min båt ligger akter inte ens i vattennivå. 

 

Jag har en jätte gammal ekolod, den som surrar och låter illa och då upptäckte jag att under SB stickskoja finns det någon sort rör det kablar går in som kommer från ekoloden? kan det vara en inombordsgivare?? 

 

Vilken är det bästa placering för en ekolod i en segelbåt??? utan att behöva borra sönder segelbåten?? 

 

Tack på förhand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din akterspegelsgivare kan du inte ha på insidan av skrovet utan den är tänkt att sitta i vattnet på utsidan av skrovet.

 

På en segelbåt hade jag nog gärna haft givaren föröver, kanske i framkant av kölen beroende på hur skrovet ser ut. Jag hade riktat givaren lite snett framåt för att tidigt upptäcka förändringar i vattendjupet.

 

På vår planande båt sitter inombordsgivaren långt akteröver i den del av skrovet som alltid ligger i vattnet , och riktat rakt ner för fiskets skull........

 

Jag vet inte om du kan få tag på inombordsgivare som kan ta sig igenom din skrovtjocklek, annars blir det förmodligen ett genomskrovsmontage som krävs.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Mja, jag håller inte riktigt med.

Jag har en droppformad akterskegelsgivare fastlimmad med Sikaflex på skrovets insida.

 

Temperaturmätningen funkar till och med.

 

Men det förutsätter att skrovet inte är av sandwichtyp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter intressant med sikaflex?  Över hela givaren eller?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, jag håller inte riktigt med.

Jag har en droppformad akterskegelsgivare fastlimmad med Sikaflex på skrovets insida.

 

Temperaturmätningen funkar till och med.

 

Men det förutsätter att skrovet inte är av sandwichtyp.

Som du skriver är det ju beroende av hur tjockt laminatet är och finns det distansmaterial som i ett sandwich material så är det ganska säkert helt kört.... men även ett vanligt enkellaminat kan vara för tjockt för att det ska fungera tillfredställande...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stoppa givare i en plastpåse med vatten sen lägger du påsen på insidan av skrovet då kan du se hur det kommer bli när du limmat, ett viktigt moment innan du monterar så du ser att bilden blir klar, det kan nämligen vara bubblor o liknande i skrovet som spökar.Ä

 

Hoppas du förstår

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Mauritx, jag klämde ut en rejäl bulle sika, i vilken jag tröck fast givaren, det är mycket viktigt att det inte blir luftbubblor i sikan.

 

Twister550 du har rätt att det får nog inte vara hur tjocktlaminat som helst.

Tugges plastpåstips är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste någonstans att skrovet kan skadas?? av vad då radiovågor? Segelbåten är en semona och det är enkel laminat i den, dock ganska tjock. 

 

Ska provat sen när segelbåten är sjösatt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste någonstans att skrovet kan skadas?? av vad då radiovågor? Segelbåten är en semona och det är enkel laminat i den, dock ganska tjock. 

 

Ska provat sen när segelbåten är sjösatt. 

Har ingen aning på vilket sätt det skulle kunna skada skrovet???

Vi har en inombordsgivare som sitter i en stos som är limmad mot skrovet, stosen är fylld med glykolvatten, och ljudvågorna fortplantas genom aluminiumskrovet ner i vattnet. Vår givare skulle klara upp till 5-6 mm aluminium, och där den är monterad är skrovet 4 mm. Inte haft några problem över huvud taget........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag limmade fast en sån i förpuken. Funkade kanon. Tänker mej att ett så hårt lim som möjligt leder signal bäst men vet ej. Dom vill ha så hårt lim som möjligt när det limmas givare vid krockprov.

Epoxy fäster kanske inte tillräckligt bra, trots att det inte behöver sitta så hårt, på givaren men fungerar om det sitter. Om vidhäftning är för dålig välj akrylbaserat 2-komp eller "byggbart" cyanoakrylat.

Om typ "sika" eller annan typ av elastiskt lim funkar och inte tar bort för mkt signal kör med det.

en ide jag hade testat om inte bara lim skulle ha funkat är att lägga ring med lim lämna litet mellanrum där jag skulle fyllt vätska.. kanske olja eller glykolvatten som sänder signal bra. Testade åxå, innan jag limmade, att valla in med modellera vatten givare.. funkade kanon.

är det vanligt med distansmaterial i skrovet typ framför kölen?

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...