Freddae 0 Postad 8 Mars , 2015 Halloj! Hur får jag bort svänghjulet? Går ju inte att lyfta toppen utan att lossa det? Det gäller en Mercury 100 hk -88 Tacksam för svar. Mvh Fredric Eriksson. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 8 Mars , 2015 (redigerade) Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut men en avdragare, modell större är att föredra. Mvh Micke Redigerad 8 Mars , 2015 av Micke9000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 697 Postad 8 Mars , 2015 Vad du gör så försök inte med en större kloavdragare du förstör svänghjulet direkt. Det finns 2 modeller, vilken du har på din motor låter jag vara osagt. 1: Det finns 3 skruvhål runt centrum där en special avdragare passar. Den går att tillv. själv om man har tillgång till svets och lite grova metallbitar + 3 st skruv med tumgängor 2: Det finns en inv gjänga i hålet för svänghjulsmutten troligtvis så saknas då hålen enl ovan. Den avdragaren är svårare att tillv. själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 8 Mars , 2015 Varför skall du ta bort toppen? Tror nämligen inte denna motor har någon topp utan bara ett lock till vattenmantel (21) http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0000291&path=MM~~C0000291&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=359&docName=MERCURY%20|%201988%20|%20100%20|%20100%20/%20115%20HP%20(4%20CYLINDER)%20-%201100312BD&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 20 Mars , 2015 Ett tips är att kolla med din lokala båtmeck om du kan hyra en avdragare för ändamålet. Jag höll på förr med egentillverkade avdragare tills jag köpte en original (till Evinrude/Johnson). Fantastisk skillnad. Visserligen svindyr, men en enorm skillnad. Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 22 Mars , 2015 På småmotorer utan större värde har jag med framgång slagit ner vevaxeln så svänghjulet lossnat. Knepet är att utnyttja det axiella glappet. Man lyfter hela svänghjulet så vevaxel med svänghjul ligger i övre "glappläget" och drämmer till mot muttern som är uppskruvad så gängorna inte stukas på vevaxeln. Obs att detta är ett oproffsigt sätt och en nödlösning på motorer som ändå är på väg mot återvinningen vilken säsong som helst. För att hålla svänghjulet och vevaxel i övre läge har jag nyttjat ett par veka skruvmejslar men kan man vända motorn uppå ned blir det samma effekt. Sannolikt är denna motor för stor för min bondmeksvariant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 23 Mars , 2015 Som Forgus 31 skriver så kan man använda den "hammar" metoden när inget annat står till buds. Man kan lyfta upp axialglappet med ett par träkilar, och sen slå försiktigt enligt Forgus31. För att hjälpa svänghjulet loss kan man värma lite försiktigt på svänghjulets centrum med en varmluftpistol upp till att det blir så varmt att man inte kan ta på det. (60-70 grader) Sen sprutar men ner kylspray eller startgas på axeln runt muttern. Förutom att man kan ge allvarliga motorskador med denna metod (skador på ramlager av kullagertyp) så kan man få de normalt limmade magneterna i svänghjulet att släppa. Dessutom avmagnetiserar man dessa magneter vilket kan göra en trilskandes motor än mer svårstartad. Men som sagt, om alternativet e metallbingen på återvinningen, varför inte prova..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser