Micke9000 16 Postad 27 Februari , 2015 Hej Har funderat på hur känsliga regulatorerna är för lite mera effekt. T ex en Tracer mppt 20Ah / 260W regulator. Tar den eg skada av 300W?, man kommer ju inte i närheten av 20Ah med 260W solcell? Tänker jag fel? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Februari , 2015 20A vid 12V är 240W. Med 300W paneler kommer den troligen stänga ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 27 Februari , 2015 20A vid 12V är 240W. Med 300W paneler kommer den troligen stänga ner. Sant. Men man får väl inte ut 10Ah på en 120W solcell? Kan tänka fel igen Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Februari , 2015 Egentligen inte men med MPPT kan man komma i närheten. Regulatorn brukar kunna stänga ner om strömmen blir för hög och alltså inte ta skada. Så man kan nog testa. Men kolla lite på strömmen vad den blir som värst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 27 Februari , 2015 Egentligen inte men med MPPT kan man komma i närheten. Regulatorn brukar kunna stänga ner om strömmen blir för hög och alltså inte ta skada. Så man kan nog testa. Men kolla lite på strömmen vad den blir som värst. Jo precis så tänkte jag. Man vill så klart inte överbelasta saker i onödan. Man brukar få ut ca 5,5-6A med 100W solcell när batterierna är mottagliga. Detta är absolut max (6Ah) med mppt, 12Ah på 200W, 18Ah på 300W. Då ligger man klart på gränsen och snurrar men då måste solen så i cenit och inte ett moln. Om det nu blir så ska jag kolla strömmen med Nasa MB1. Frågan är bara. Pratar vi ström in till regulatorn eller ut ur regulatorn? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Februari , 2015 "Frågan är bara. Pratar vi ström in till regulatorn eller ut ur regulatorn?" Bra fråga. Troligen in, ut kan ju regulatorn begränsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 27 Februari , 2015 "Frågan är bara. Pratar vi ström in till regulatorn eller ut ur regulatorn?" Bra fråga. Troligen in, ut kan ju regulatorn begränsa Sant. Blir att testa. Annars får det bli en annan regulator. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Februari , 2015 Funkar det inte så behöver du inte byta regulator, den kan sätta en regulator till för en del av panelerna. Kan ju vara en enkel regulator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 27 Februari , 2015 Funkar det inte så behöver du inte byta regulator, den kan sätta en regulator till för en del av panelerna. Kan ju vara en enkel regulator. Hmm,.. kan jag köra två regulatorer på samma batteribank som laddas samtidigt? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Februari , 2015 Funkar det inte så behöver du inte byta regulator, den kan sätta en regulator till för en del av panelerna. Kan ju vara en enkel regulator. Hmm,.. kan jag köra två regulatorer på samma batteribank som laddas samtidigt? Mvh Micke yes, ganska vanligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 28 Februari , 2015 Har själv en sån här, http://www.ebay.com/itm/Solar-Panel-Regulator-LCD-30A-12V-24V-MPPT-Charge-Controller-USB-Three-timer-FB-/171521657308?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item27ef7cc9dc Jag kan då justera när den skall bryta för låg batterinivå , återkoppling m,m ser amp in och ut. Tror inte den funkar bra med flera regulatorer då den förmodligen kommer visa fel "laddad" ström, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 28 Februari , 2015 Härligt. Då kanske min maxpower kommer till bruk igen. Mvh micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Februari , 2015 Härligt. Då kanske min maxpower kommer till bruk igen. Mvh micke Hm. Den har en förmåga att överladda batterierna så ge den inte för stort inflytande. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 28 Februari , 2015 Se där. Det hade jag ingen aning om. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 1 Mars , 2015 Jag bytte just ut min Max Power av den anledningen bhemac beskriver. Kostade mig minst en omgång förbrukningsbatterier. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 2 Mars , 2015 Jag bytte just ut min Max Power av den anledningen bhemac beskriver. Kostade mig minst en omgång förbrukningsbatterier. /Moltas. Mmm,.. Fick bli samma här. Sålde min gamla och köpte en ny. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser