MaxiMicke 0 Postad 26 December , 2014 Hej! Någon som vet hur man tar reda på var vågpunkten sitter på en segelbåt? Jag ska bygga en vagn till min Maxi 68, och tänker att det borde vara av värde för hur jag ska bygga den. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 26 December , 2014 Hej Om du menar var tyngdpunkten sitter så är det oftast strax för om centrumlinjen på kölen, de båtar jag haft med centrumlyft har haft wirefästet i någon av de mellersta kölbultarna. Om vagnen har en bra yta för kölen att vila på och 4 stöttor med rimlig spridning utåt de fyra hörnen (precis som en vanlig vagga) så balanserar nog båten hyfsat bra. Lars-Åke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 29 December , 2014 De funkar säkert på en Maxi 68 och de flesta andra båtar men det finns undantag. Den Omega 28 jag hanterat i många år har, pga motorplaceringen, tyngdpunkten framför kölens "bottenyta". :-( Man måste mao stötta båten med en mittstötta framför kölen. (Om man låter sidostöttorna ta denna last kommer skrovet antagligen deformeras.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 December , 2014 Hej, tyngdpunktens läge kan nog påverka såväl stöttors placering som kul-tryck ifall du tänker dig en enaxlad kärra? (En vagn har tydligen minst två hjulaxlar till skillnad mot en kärra som definitionsmässigt nog bara har en, men men?)I denna gamla tråd - som visserligen gällde en viktmässigt snarlik Amigo23:a - så byggdes en kärra som klarade en 250 km lång transport galant och nästan "misstänkt" snabbt ur rent polisiär synpunkt? ;-)Detaljerna båtmässigt skiljer naturligtvis mot en Maxi68, men jag tror att bilderna kanske avslöjar detaljer för er skickliga kärr/vagn-byggare som övergår min horisont? Kanske kan du även pm-kontakta trådskaparen CalleD för mer handfasta tips??Ett litet aber bara, bilderna är tyvärr försvunna i nuläget efter sviterna av en massiv sajt-uppgradering. Men Admin brukar snabbt kunna återställa bilder vid förfrågan likt min, så kolla gärna min länkade tråd igen om några dagar om bilderna saknas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser