Gå till innehåll
måndag 08 juni 2026
gladius

Septitanksstorlek vs antal dagar till sjöss

Rekommendera Poster

Skepp o hoj!

Som en stolt ägare av en Albin Viggen med en nymonterad toalettlösning med en 40 liters tank till nästa säsong har jag en fråga: Hur många dygn räcker normalt en 40 liters hålltank för två personer med normala magar?

Med vänlig hälsning Gladius

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tror det kan vara väldigt olika, men hustrun och jag klarar oss en vecka på vår 40 liters tank.

Då är vi noga med att spola snålt, men "fuskar" inte med att göra några behov i land eller direkt i vattnet.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är drygt fyra dagar på två personer och 40 liter. Men det var en högt placerad tank som oftast fylls med mera vatten.

Jag tror väldigt många kommer att upptäcka att deras tankar är alldeles för små!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det beror på vilken toalett man har. Jag har en med elektrisk spolning och det är så lätt att hålla inne knappen och så spolar man lite mer än nödvändigt så om jag har ovana besökare i båten fylls tanken fort.

Min tank är på drygt 100 l och för två vuxna räcker den en knapp vecka om man spolar sparsamt.

Visst skulle jag vilja att tanken var större nu när man måste uppsöka en tömningsstation och håller med om att fler än jag kommer upptäcka att tanken är för liten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...