Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
Dahlstrom

Kanalresa i Europa, råd om båtval

Rekommendera Poster

Trådarkeologi 🙂

Snubblade över denna tråd när jag sökte efter något. Då blev man ju nyfiken. @Dahlstrom, kom ni i väg? Och vilken båt blev det i så fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Trådarkeologi 🙂

Snubblade över denna tråd när jag sökte efter något. Då blev man ju nyfiken. @Dahlstrom, kom ni i väg? Och vilken båt blev det i så fall?

@Dahlstrom har inte varit aktiv sen 2017. Har du funderingar på kanalerna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 5/17/2025 at 12:17 AM, Wildeside said:

@Dahlstrom har inte varit aktiv sen 2017. Har du funderingar på kanalerna?

Ok!  Nej egentligen inte, men det är lite av en dröm att puttra med en snipa längs europas kanaler. Det finns mycket att se och jag tror det är ett fantastiskt sätt att se Europa. Det får bli efter pensionen 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-05-21 vid 13:31 skrev nilsnobbing:

Ok!  Nej egentligen inte, men det är lite av en dröm att puttra med en snipa längs europas kanaler. Det finns mycket att se och jag tror det är ett fantastiskt sätt att se Europa. Det får bli efter pensionen 🙂

Det jobbiga om man tar sin egen båt så måste man även göra returresan om man vill behålla båten, har ca 350 distans till Tyskland sjövägen så det går åt X antal dagar bara i tråkig transportsträcka, skulle vara skönt att slippa den Har lite funderingar på att köpa en båt på västkusten, Danmark, Holland eller i norra Tyskland. Man kan ju alltid sälja den inköpta båten när man tröttnat på kanalerna.

Jag va på god väg att åka kanalerna för något år sedan, men kompisen som skulle följa med hoppade av på grund av hälsoskäl. Just nu lever bara idéer och drömmar om kanalerna kvar för tillfället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hyr en kanalbåt på plats, det blir billigast och mycket bättre. Ni får en båt anpassad för kanalkörning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan skrev vega1959:

Hyr en kanalbåt på plats, det blir billigast och mycket bättre. Ni får en båt anpassad för kanalkörning. 

Då måste du berätta för mej vart man kan hyra en kanalbåt så billigt i 2-3 månader att det blir billigare än att köpa en och sälja den när man tröttnat, Har inga behov av en 2 miljonersbåt finns helt okay båtar till salu för 50 tusen och uppåt.🙂

Slipper ju helst köra tillbaks båten till start punkten är ju mindre intressant med retur resan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev vega1959:

Och vad säger det?

Min nuvarande båt har varit i kanalerna i 2 år och föregående ägaren hade bara bra att säga om kanalerna och båten.

Det har åkts med både det ena o det andra text Albin 25, så det kan inte vara så svårt att hitta en båt för just kanalfärder.

Självklart väljer man med fördel en båt som är anpassad för deplamentsfart, gärna med rak axel.

Köpa o sälja en kanalbåt måste väll ändå bli billigare än att hyra en båt 2-3 månader och slipa åka samma sträcka tur o retur.

Dessutom om man äger båten o blir frälst i kanalerna så kan man lägga upp den för vintern och fortsätta utforska kanalerna nästkommande år.

Ni som fortfarande envist hänvisar till hyrd båt kan väl ge förslag på båtar jag kan hyra 2-3 månader till en billig peng, 15-20 tusen.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök på ”Thomas Veber”, han har skrivet en del böcker efter segling till Karibien och med liten motorbåt genom Europas kanaler.

Ibland håller han föredrag.

Har memorerat vissa grejer:

krävs stark motor för att gå mot vårfloden i kanalerna

lösa dunkar för att köpa bränsle på bilmackar

ibland långt mellan gästhamnar med el och dusch

kanalintyg krävs

Som vanligt, Go Small, Go Now

själv har vi i flera etapper/säsonger tagit oss till Spanska Medelhavet.

Har få båtintresserade vänner så båten har bara 4 kojer för sambon och enstaka gäster. Masten uppe hela tiden från Sverige igenom Holland.

Allt löser sig om man bara är envis/målmedveten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har koll på ”Thomas Veber”.

Tyvärr så har jag ingen som är intresserad av att luffa runt på kanalerna för tillfället men hoppet är väl det sista som överger en.

Jag är väl mest intresserad att luffa runt på kanalerna i Holland så köper jag en båt där så slipper jag dom långa transport sträckorna och floderna vad jag kan förstå.

Det du memorerat är samma som jag har luskat fram som bra vetande.

Har hittat sjökort över kanalerna som fungerar i Opencpn.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så tänker jag också (i dagdrömmarna). Jag har också en bra bit till kontinenten, norrlänning som man är, så man kan ju fuska genom att frakta båten till Skåne eller helt enkelt köpa en i södra Sverige. Sen tänker jag iofs inte att transportsträckorna (vad nu det egentligen är) behöver vara tråkiga, det finns saker att uppleva och se överallt.

Att hyra en båt kommer inte på fråga, hela poängen är att vara borta flera månader för att leva ombord. Långfärd helt enkelt, eller kanske längefärd är ett bättre begrepp.

Men som sagt, detta är bara drömmar så som min situation ser ut nu.

N.N

On 5/23/2025 at 5:57 PM, Wildeside said:

Det jobbiga om man tar sin egen båt så måste man även göra returresan om man vill behålla båten, har ca 350 distans till Tyskland sjövägen så det går åt X antal dagar bara i tråkig transportsträcka, skulle vara skönt att slippa den Har lite funderingar på att köpa en båt på västkusten, Danmark, Holland eller i norra Tyskland. Man kan ju alltid sälja den inköpta båten när man tröttnat på kanalerna.

Jag va på god väg att åka kanalerna för något år sedan, men kompisen som skulle följa med hoppade av på grund av hälsoskäl. Just nu lever bara idéer och drömmar om kanalerna kvar för tillfället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stående Mast Rutten gillade besättningen, speciellt katten som var iland i en sluss innan vi satt fast. Blev en ny rutin efter det, inlåst katt före slussning.

Holland tillbringade vi flera månader i före och efter vintervarv i landet.

Ångrar att vi inte varit där med egen båt innan, funkar bra med sen semester år 1, lämna båten på varv, kom tillbaka efter vintern och fortsatte med tidig segling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...